لپ‌تاپ محبوب و کمیاب لنوو
دنیای‌اقتصاد- مدل Essential G580-U از لپ‌تاپ‌های ارزان و محبوب و البته کمیاب Lenovo در بازار داخلی است. این لپ‌تاپ به پردازنده Intel 3110M Core i3 2.4 GHz - Cache 3 MB، رم چهار گیگابایتی از نوع DDRIII و هارددیسکی با ظرفیت حافظه 500 گیگابایت مجهز است.
کارت گرافیکی این نوت بوک هم Nvidia GeForce 610M 1024 MB UpTo 2048 MB است. از لحاظ تعداد و نوع پورت‌ها، سری G580 بسیار کامل است. در سمت چپ دستگاه و در کنار دریچه سیستم خنک‌کننده، دو پورت USB 3.0، خروجی‌های تصویری VGA و HDMI و پورت شبکه Ethernet قرار دارند.
یک پورت USB ۲.۰، یک پورت ترکیبی ورودی و خروجی صوتی و درایو نوری نیز در سمت راست نوت‌بوک تعبیه شده‌اند. در لبه جلویی نیز یک کارتخوان با پشتیبانی از کارت‌های حافظه SD و MMC قرار
دارد.
در مورد صفحه نمایش این نوت بوک هم باید بگوییم که لنوو این لپ‌تاپ را به صفحه نمایش ۶/۱۵ اینچی با دقت ۱۳۶۶×۷۶۸ نقطه در اینچ مجهز کرده است.
روشنایی این صفحه نمایش در حد مطلوبی است، ولی از آنجا که این صفحه کاملا براق است، نمی‌توان به راحتی با آن در شرایط نوری قوی (مثل فضاهای بیرونی و در زیر نور آفتاب) کار کرد.
کنتراست و کیفیت رنگ‌های تولید شده توسط این صفحه نمایش نیز در حد خوبی قرار دارد، ولی عکاسان حرفه ای یا کسانی که کارهای گرافیکی انجام می‌دهند، ممکن است از کیفیت صفحه نمایش G۵۸۰ راضی نباشند.
زیر دستگاه نیز، دو بلندگوی استریو تعبیه شده‌ است که صدای بسیار خوبی را تولید می‌کند.
G۵۸۰ دارای یک کیبورد جزیره‌ای است که با نام کیبورد AccuType نیز شناخته شده و سمت راست این کیبورد بخش عددی جداگانه (Numpad) قرار دارد. کلیدها فضای کافی برای فشار دادن داشته و بازخورد بسیار خوبی دارند. به جز کلیدهای Enter، Space و کلید Shift سمت راستی، بقیه کلیدها ابعاد استانداردی دارند و در کل کیبورد G۵۸۰ یک تجربه تایپ کردن بسیار راحت و لذت بخش را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. تاچ پد نیز طراحی خوبی دارد.
لنوو همراه سری G۵۸۰ یک باتری شش سلولی ۴۸ وات‌ساعت ارائه کرده است. میزان شارژدهی این باتری بسته به نوع پردازنده و پردازشگر گرافیکی متفاوت است، ولی به طور متوسط، سه تا سه و نیم ساعت شارژدهی را از این نوت‌بوک می‌توان انتظار داشت.
به طور کلی طراحی خوب، کیفیت ساخت بالا، تجهیز به دو پورت USB ۳.۰، کیفیت خوب بلندگوها، تجهیز به کیبورد و تاچ پد مطلوب، تجهیز به صفحه نمایش کاملا براق و... از ویژگی‌های این لپ‌تاپ
است.
لپ‌تاپ مذکور که وزنی حدود ۶/۲ کیلوگرم دارد با قیمتی در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.