دنیای‌اقتصاد- بازار کامپیوترهای شخصی در سال‌های اخیر و همزمان با رشد و رونق بازار ابزارهای شخصی هوشمند مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند، رکود قابل‌توجهی را تجربه کرده است. در حقیقت این روزها کاربران ترجیح می‌دهند به جای کامپیوترهای رومیزی یا حتی لپ‌تاپ‌ها، یک تبلت یا موبایل هوشمند بگیرند تا بتوانند همیشه و همه جا به اطلاعات و اینترنت دسترسی داشته باشند.
حالا با این اوصاف است که بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۳ بدترین روزهایش را گذرانده است. براساس گزارش‌های تحقیقاتی مختلف، بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در سال گذشته میلادی بیشترین میزان کاهش را در صادرات خودش تجربه کرده است.
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی Gartner در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۳ به کمترین میزان خود در تاریخ رسیده است. به این ترتیب میزان صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ به ۶/۸۲ میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با فصل چهارم سال ۲۰۱۲ کاهش ۹/۶درصدی داشته است. با این اوصاف فصل چهارم سال ۲۰۱۳، هفتمین فصل متوالی کاهش صادرات برای بازار جهانی کامپیوترهای شخصی بوده است.
«میکاکو کیتاگاوا» یکی از تحلیلگران بازار کامپیوترهای شخصی در موسسه Gartner در این مورد می‌گوید: «اگرچه صادرات کامپیوترهای شخصی در بازار جهانی همچنان در فصل چهارم ۲۰۱۳ هم کاهش پیدا کرده است، ما همچنان معتقدیم این محصولات در بازارهای بزرگی مانند ایالات متحده آمریکا مورد تقاضا هستند. رشد چشمگیر بازار تبلت‌ها به تاثیرگذاری منفی خودش بر بازار کامپیوترهای شخصی به خصوص در بازارهای در حال توسعه ادامه می‌دهد. در بازارهای در حال توسعه و کوچک اغلب دستگاه‌های دیجیتالی با قابلیت اتصال به اینترنت که توسط مصرف‌کنندگان خریده می‌شوند، موبایل‌های هوشمند هستند.
همچنین اولین ابزار کامپیوتری برای انجام کارهای مختلف که توسط خریداران در این بازارها خریداری می‌شود، تبلت‌ها هستند. در نتیجه میزان خرید کامپیوترهای شخصی در بازارهای در حال توسعه و نه چندان پیشرفته کمتر خواهد بود و انتظار می‌رود روند کاهشی خودش را حفظ کند.» در میان شرکت‌های تولیدکننده بزرگ بازار جهانی کامپیوترهای شخصی، دو شرکت HP و Lenovo همچنان با فاصله نزدیکی از یکدیگر سعی دارند، جایگاه برتر را برای خود به دست بیاورند. البته Lenovo توانسته است تا در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ همچنان عنوان برترین تولیدکننده بازار جهانی کامپیوترهای شخصی را به خودش اختصاص بدهد.
این شرکت چینی در فصل چهارم سال گذشته میلادی ۱/۱۸ درصد از کل صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی را در اختیار دارد. این شرکت در فصل آخر سال ۲۰۱۳ توانست رشد قدرتمندی را در اغلب مناطق جهان به جز آسیای پاسیفیک نشان بدهد.
شرکت HP هم توانست با کاهش سالانه ۲/۷ درصدی، سهم ۴/۱۶ درصدی از کل صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی را در فصل چهارم سال میلادی گذشته به خودش اختصاص بدهد. این شرکت اما در دو منطقه آمریکای لاتین و ایالات متحده آمریکا نتوانست میزان صادراتش را افزایش بدهد و شاهد کاهش چشمگیری نسبت به فصل‌های گذشته بود.
شرکت Dell همچنان جایگاه سوم خودش را در این رتبه‌بندی حفظ کرده و بازار هدف خودش را بخش تجاری قرار داده است. شاید به همین دلیل هم هست که تغییرات کمتری را نسبت به رقبای دیگرش تجربه
کرده است.

2013 بدترین سال برای بازار کامپیوتر