دنیای‌اقتصاد- بازار کامپیوترهای شخصی همچنان روند رکود خود را همزمان با رشد بازار تبلت‌ها ادامه می‌دهد. درست به همین دلیل هم هست که در این سال‌ها بسیاری از تحلیلگران برای بررسی این بازار ترجیح می‌دهند مجموع کامپیوترهای شخصی و تبلت‌ها را در نظر بگیرند. حالا به‌تازگی موسسه تحقیقاتی Canalys بررسی‌هایی را انجام داده است که نشان می‌دهد شرکت اپل در فصل پایانی سال 2013 حاکمیت بازار جهانی تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی را در اختیار گرفته است.
براساس این گزارش، شرکت اپل در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ در مجموع ۹/۳۰ میلیون دستگاه تبلت iPad و کامپیوتر شخصی Mac را به فروش رسانده است که این میزان برابر با سهم ۵/۱۹ درصدی از این بازار جهانی است. این در حالی است که شرکت چینی Lenovo که در حال حاضر پرفروش‌ترین برند در بازار جهانی کامپیوترهای شخصی است در همین دوره زمانی توانست با پشت سر گذاشتن شرکت HP، سهم ۸/۱۱ درصدی از مجموع بازار جهانی کامپیوترهای شخصی و تبلت‌ها را به‌دست بیاورد که نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۱۲ رشد ۵/۲۵ درصدی را تجربه کند.
این گزارش نشان می‌دهد که سهم ۳/۸۴ درصدی اپل صادرات جهانی انواع تبلت که برابر ۲۶ میلیون دستگاه است، شامل انواع تبلت‌ها یعنی آی‌پدایر و مینی است که در نهایت حاکمیت اپل در بازار تبلت‌ها را بیشتر از گذشته تقویت کرده است. حالا اپل با رشد سالانه ۷/۶ درصدی توانسته سهم خود از بازار تبلت‌ها از ۴/۲۷ درصد در فصل چهارم سال ۲۰۱۲ به ۱/۳۴ درصد در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ افزایش بدهد.
با عرضه‌ نسل جدید تبلت مینی آی‌پد، قیمت نسخه‌های قبلی این تبلت هم به ۲۲۹ دلار کاهش داده شد تا به این ترتیب لقب ارزان‌ترین تبلت اپل را به خود اختصاص بدهد. اما رقابت برای کاهش قیمت میان تبلت‌های آندرویدی و آی‌پدهای اپل همچنان ادامه دارد و اکوسیستم اپل در صنعت تبلت‌ها را تحت فشار قرار
می‌دهد.
بازار ترکیبی تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی این روزها تا حد زیادی تحت تاثیر تمایل و تقاضای بازار برای تبلت‌ها قرار گرفته است، تا جایی که رشد تبلت‌ها در فصل چهارم سال ۲۰۱۴ رشد فصلی ۹/۱۷ درصدی را تجربه کرده است. به این ترتیب بازار جهانی تبلت‌ها رشد سالانه ۲/۶۵ درصدی را تجربه کرده است، درحالی‌که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی رشد سالانه ۹/۶ درصدی را برای خود به ثبت رسانده است. در مجموع تبلت‌ها در حال حاضر ۳/۴۸ درصد از کل بازار جهانی کامپیوترهای شخصی را در اختیار دارند.
حضور قدرتمند
در برابر کاهش درآمد
از طرفی، اما با وجود حضور پر نفوذ و قدرتمند اپل در بازار کامپیوترهای شخصی و تبلت‌ها، این شرکت شاهد کاهش میزان درآمدهایش در بازارهای بزرگی مانند آمریکا و اروپا بوده است. به این ترتیب، براساس گزارشی که CNN اخیرا منتشر کرده است، درآمدهای شرکت اپل در چهارسال اخیر در بازارهای اروپا و آمریکا کاهش داشته است درحالی‌که این شرکت در بازار کشورهای آسیایی شاهد رشد چشمگیر درآمدهایش بوده است.
به دنبال انتشار گزارش مالی اپل در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ میلادی که نشان از سود بالا و کسب درآمدی قابل توجه را برای اپل داشت، درآمدهای به‌دست آمده برای این کمپانی در مناطق مختلف دنیا مورد بررسی قرار گرفته است.
به این ترتیب، درآمد اپل در کشور چین با افزایش ۲۹ درصدی بیشترین میزان رشد را در مقایسه با دیگر مناطق دنیا داشته است. اپل اما در کشور خود یعنی ایالات متحده شاهد کاهش یک درصدی درآمدش نسبت به سال گذشته میلادی بوده است. درحالی‌که اپل در بازار جهانی انواع تبلت‌ها حضور پر رنگ و موفقی داشته است، اما گویا سهم این شرکت از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند کاهش تدریجی را آغاز کرده است که رشد منفی اپل در میزان فروش موبایل‌های هوشمندش را به دنبال داشته است. این در حالی است که اپل در بازارهای بزرگی مانند اروپا و آمریکا شاهد کاهش چشمگیر درآمدهایش بوده است. این کاهش نه فقط در درصدهای آماری، بلکه در درآمد نقدی کسب شده هم تاثیر گذاشته است. اما در برابر مناطق دیگری که اپل در آنها به عرضه محصولات خود پرداخته است، کمبود و کاهش درآمد در آمریکا و اروپا را جبران کرده و نتایج خوبی هم به جا گذاشته‌اند. اپل در ژاپن، چین و آسیای جنوب شرقی عملکرد خوبی داشته است. در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ میلادی اپل در بازار آسیا به درآمد ۴/۱۷ میلیارد دلاری دست پیدا کرده که در مقایسه با فروش ۱۳ میلیارد دلاری اروپا به مقدار قابل توجهی بیشتر است. اپل در آمریکا هم درآمد ۲۰ میلیارد دلاری به‌دست آورده است. از سال ۲۰۱۲ اپل آمار بازار کشور چین را به صورت مجزا و مستقل از آسیا در گزارش‌های مالی خود ارائه داده است، چون این بازار به یکی از بزرگ‌ترین و پرسودترین بازارها برای اپل تبدیل شده است.

حضور قدرتمند اپل در بازارهای آسیایی

حضور قدرتمند اپل در بازارهای آسیایی