کاربران «مک» به روزتر از کاربران ویندوز هستند
دنیای‌اقتصاد- اکوسیستم مک معمولا در میان کاربران به عنوان سیستم‌عاملی حرفه‌ای و کامل شناخته می‌شود و در مقابل ویندوز سیستم‌عاملی است که تقریبا همه کاربران هر اندازه تازه‌کار و مبتدی، به‌راحتی می‌توانند با آن کار بکنند. حالا تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد کاربران سیستم‌عامل مک تقریبا تا چهار برابر نسبت به کاربران ویندوز، تمایل دارند از آخرین نسخه به‌روزشده این سیستم‌عامل استفاده کنند.
در حقیقت، بعضی از کارشناسان معتقدند که اغلب کاربران ویندوز به‌خاطر سادگی و راحتی کار با آن، از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند و به همین دلیل به روزرسانی آن اهمیت چندانی برایشان ندارد. تحقیقاتی که اخیرا توسط Computerworld انجام شده است، نشان می‌دهد که در حال حاضر، حدود ۲۸/۱۶۹ میلیون تا ۰۹/۱۸۴ میلیون کامپیوتر شخصی در سرتاسر دنیا از سیستم‌عامل ویندوز ۸ استفاده می‌کنند.
این گزارش همچنین نشان می‌دهد که سیستم‌عامل مک در حال حاضر روی حدود ۸۸/۱۲۲ میلیون تا ۶۳/۱۳۳ میلیون کامپیوتر در جهان اجرا می‌شود که البته این سیستم‌ها شامل دستگاه‌هایی هستند که تمام نسخه‌های سیستم‌عامل مک را اجرا می‌کنند و به همین دلیل نمی‌تواند مقایسه درستی با آمار قبلی باشد.
اگر قرار باشد این محاسبات را براساس آنچه در گزارش Computerworld آمده است انجام بدهیم؛ یعنی ترکیبی از آمار تحلیلگران مختلف با در نظر گرفتن سیستم‌های‌عامل‌ نصب شده روی تمام کامپیوترهای شخصی و سهم بازار Net Applications (یک شرکت تحلیلگر داده‌های تحت وب) را باید بررسی کنیم. با چنین محاسباتی مشخص می‌شود که در حال حاضر بین ۸/۵۲ میلیون تا ۴/۵۷ میلیون کامپیوتر در سرتاسر دنیا از دهمین نسخه سیستم‌عامل مک یعنی
OS X Mavericks استفاده می‌کنند. این مقایسه درواقع بین دو نسخه جدید هر دو سیستم‌عامل ویندوز و مک انجام شده است. به این ترتیب، سیستم‌عامل OS X Mavericks اپل در حال حاضر سهم ۷/۲۳ درصدی از تمام کامپیوترهای شخصی جهان را که به اینترنت دسترسی دارند، در اختیار دارد.
اگرچه این آمار نشان‌دهنده تعداد کل کاربران آنلاین اپل نیست، اما می‌تواند به ما برای تخمین زدن تعداد فعال‌ترین کاربران آنلاین در هر دو پلت‌فرم کمک کند.
در این راستا و برای مشخص شدن فعال‌ترین کاربران بر اساس پلت‌فرم‌های مختلف، تعداد کاربران آنلاین در اکوسیستم جدیدترین نسخه‌های این دو سیستم‌عامل در نظر گرفته شده است.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی Net Applications، ۲۹/۲۳ درصد از سیستم‌های آنلاین مبتنی بر ویندوز XP، ۴۹/۴۷ درصد از سیستم‌های آنلاین مبتنی بر ویندوز ۷، ۲/۳ درصد از سیستم‌های آنلاین مبتنی بر ویندوز ویستا و در نهایت ۵۸/۱۰ درصد از سیستم‌های آنلاین دنیا مبتنی بر ویندوز ۸ هستند.
این به معنای آن است که مایکروسافت مدعی است که ۶/۱۱ درصد از کاربران ویندوز که از سال ۲۰۰۱ تا حالا از این سیستم‌عامل استفاده کرده‌اند، هنوز به صورت فعالانه از آن برای آنلاین شدن و مهاجرت به نسخه فعلی این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند.
در مقابل سهم سیستم‌های‌عامل‌ اپل از سیستم‌های آنلاین جهان شامل ۰۱/۰ درصد برای OS X، ۰۷/۰ درصد برای نسخه ۱۰/۴، ۲۹/۰ درصد برای نسخه ۱۰/۵، ۴۴/۱ درصد برای نسخه ۱۰/۶، ۱۹/۱ درصد برای نسخه ۱۰/۷، ۴۸/۱ درصد برای نسخه ۱۰/۸ و بالاخره ۲/۳ درصد برای نسخه ۱۰/۹ است.
این آمار نشان می‌دهد که اپل مدعی است که ۶/۴۱ درصد از کاربران مک که از سال ۲۰۰۱ تا حالا یکی از سیستم‌های‌عامل‌ آن را خریده‌اند، هنوز به صورت فعالانه از آن برای آنلاین شدن و مهاجرت به نسخه فعلی سیستم‌عامل‌شان استفاده می‌کنند.
براساس آمار منتشرشده از سوی Computerworld، به‌طور کلی بین ۰۸/۲۲۲ میلیون و ۴۹/۲۴۱ میلیون دستگاه از کاربران کامپیوترهای شخصی مبتنی بر هر دو سیستم‌عامل‌ ویندوز و مک تمایل دارند که سیستم‌عامل خود را به جدیدترین نسخه آن به روز رسانی کنند. در حال حاضر، ۷/۲۳ درصد از کاربران سیستم‌عامل نسخه Mavericks مک آنلاین هستند و در برابر این تعداد برای کاربران سیستم‌عامل ویندوز ۸ به ۳/۷۶ درصد می‌رسد، اما تجارت کامپیوترهای شخصی اپل بر پایه همین ۷/۲۳ درصد کاربرانی است که فعال بوده و حاضرند برای خرید جدیدترین نسخه سیستم‌عامل مک هزینه کنند.
مایکروسافت و شرکای سخت‌افزاری‌اش اما در ماه‌های اخیر با کاهش سهم بازار خودش مواجه شده‌اند که این موضوع به معنای آن است که بسیاری از شرکای تجاری مایکروسافت نمی‌توانند در برابر تجارت کامپیوترهای شخصی با دوام و با ثباتی مانند اپل به‌راحتی رقابت کنند. این در حالی است که با رونق بازار دستگاه‌های دیجیتال شخصی هوشمند، بازار کامپیوترهای شخصی به سرعت در حال نزول است.
با این اوصاف است که کارشناسان در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که کاربران اپل تا ۴ برابر بیشتر از کاربران ویندوز برای به‌روزرسانی سیستم‌عامل خود تمایل دارند. این آمار با حاکمیت اپل بر بازار دستگاه‌های هوشمند قابل حمل هم مطابقت دارد.