دنیای‌اقتصاد- بعد از دوره رکودی که بازار جهانی سیستم‌های ذخیره‌سازی را مدت نسبتا طولانی گرفتار کرده بود، حالا گویا با افزایش میزان تقاضا این بازار به تدریج وارد دوره بهبود می‌شود. در این میان نمی‌توان از تاثیر محصولات ذخیره‌سازی قابل حمل و به‌خصوص هاردهای اکسترنال به راحتی چشم پوشید. در حقیقت این محصولات سهم قابل توجهی بر رونق بازار محصولات ذخیره‌سازی داشته‌اند.
به این ترتیب است که حالا جدیدترین گزارش منتشرشده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که کارخانه بزرگ تولید جهانی سیستم‌های ذخیره‌سازی در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ با رشد سالانه ۴/۲ درصدی به درآمد ۹/۶ میلیارد دلاری دست پیدا کرده است. در این فصل اما کل بازار جهانی محصولات ذخیره‌سازی شامل هاردهای اینترنال و اکسترنال درآمدی برابر ۸/۸ میلیارد دلار به‌دست آورده است که این میزان نشان از رشد سالانه ۳/۱ درصدی نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۱۲ و رشد فصلی ۲/۱۷ درصدی نسبت به فصل سوم سال ۲۰۱۳ دارد.
براساس این گزارش، میزان صادرات جهانی محصولات ذخیره‌سازی در سال ۲۰۱۳ از مرز ۲/۱۰ اگزابایت (هر اگزابایت برابر یک میلیارد گیگابایت است) عبور کرده است که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۲ رشد سالانه ۲/۲۶ درصدی را برای خودش به ثبت رسانده است.
«اریک شپرد» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «بازار جهانی محصولات ذخیره‌سازی توانست از دوره رکود نجات پیدا کرده و به‌تدریج به روند رشد قدیمی خودش بازگردد. در واقع بهبود شرایط اقتصادی در بازارهای مختلف، افزایش تمایل به خرید محصولات ذخیره سازی قابل حمل و شخصی و البته افزایش میزان تقاضا برای محصولات ذخیره‌سازی زیرساختی تاثیر چشمگیری بر این روند رشد داشته‌اند. حالا سرمایه‌گذاران این صنعت می‌توانند با آرامش خیال بیشتری سرمایه خودشان را وارد این بازار بکنند؛ چون انتظار می‌رود ورود محصولات جدید و پتانسیل خوب بازار برای ادامه روند رشد خبرهای خوبی برای آنها باشد.»
در میان شرکت‌های تولیدکننده برتر این بازار، شرکت EMC بیشترین نرخ رشد سالانه را در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ تجربه کرده است تا سهم بیشتری از این بازار را هم در اختیار بگیرد. حالا سهم این شرکت از بازار جهانی هاردهای اکسترنال به ۹/۳۲ درصد رسیده؛ درحالی‌که این رقم در فصل چهارم سال ۲۰۱۲ برابر ۷/۳۰ درصد بوده است. IBM با سهم ۱۳ درصدی از بازار جهانی هاردهای اکسترنال حالا در جایگاه دوم قرار گرفته است و بعد از آن NetApp با سهم ۵/۱۱ درصدی قرار دارد.
در بازار کلی محصولات ذخیره‌سازی هم شرکت EMC با سهم بازار ۸/۲۵ درصدی برترین تولیدکننده بازار است و بعد از آن شرکت HP با سهم بازار ۳/۱۶ درصدی قرار دارد.

رشد دوباره بازار محصولات ذخیره‌سازی

رشد دوباره بازار محصولات ذخیره‌سازی