گوگل از عرضه دستگاه‌هایی با بوت دوگانه آندروید و ویندوز راضی نیست
دنیای‌اقتصاد- در سال‌های اخیر و بارونق بازار انواع تبلت، شرکت‌های تولیدکننده به طراحی و تولید تبلت‌هایی با بوت دوگانه یا مبتنی بر دو سیستم‌عامل آندروید و ویندوز روی آوردند که اتفاقا این محصولات در بازار هم با استقبال خوبی مواجه شدند. درست به همین دلیل هم مدل‌های جدید از این محصولات با پردازنده Bay Trail اینتل در نمایشگاه CES امسال رونمایی شدند.
هرچند امکانات متنوع این دستگاه‌ها در کنار امکان استفاده از دو سیستم‌عامل این محصولات را در بازار به محبوبیت زیادی رسانده است، اما گویا چالش‌های مختلفی در پشت پرده بازار این محصولات وجود دارد. در همین راستا وب‌سایت DigiTimes به تازگی گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد گوگل شرکت Asus را تحت فشار گذاشته است تا عرضه تبلت هیبریدی Transformer Book Duet TD۳۰۰ خود را به تعویق انداخته و در استراتژی خود برای عرضه تبلتی مبتنی بر دو سیستم‌عامل آندروید و ویندوز تجدید نظر کند.
این دستگاه که امکان اجرای دو سیستم‌عامل آندروید و ویندوز ۱/۸ را در کنار یکدیگر دارد، می‌تواند در نهایت منجر به افزایش سهم و نفوذ اکوسیستم ویندوز در بازار جهانی شود که نتیجه آن به سود اینتل و مایکروسافت خواهد بود، موضوعی که برای گوگل قطعا خوشایند نخواهد بود. با این اوصاف گویا Asus راه سختی برای راضی نگه داشتن همه شرکای تجاری خودش با ارائه یک دستگاه با قابلیت بوت چند سیستم‌‌عامل در پیش دارد.
درحالی‌که گوگل و مایکروسافت سال‌ها است به‌عنوان رقبای جدی یکدیگر شناخته می‌شوند، اما استراتژی جدید مایکروسافت برای گسترش نفوذ سیستم‌عامل‌های ویندوز و ویندوزفون کاملا به اکوسیستم پر قدرت آندروید تکیه کرده است. از طرف دیگر از سال گذشته شایعات مختلفی درباره درخواست‌های مایکروسافت از شرکای سخت‌افزاری خود برای تولید موبایل‌های هوشمند با بوت دوگانه منتشر شده است و به همین دلیل هم در نمایشگاه CES امسال تعدادی از این محصولات هم رونمایی شدند. در این رویداد همچنین مایکروسافت و نوکیا اولین سری موبایل‌های هوشمند مبتنی بر آندروید خود را رونمایی کردند.
طبیعتا گوگل علاقه‌ای ندارد که سیستم‌عامل آندروید به سکوی پرتابی برای رشد رقبای بزرگش تبدیل بشود. بنابراین، انتظار می‌رود شرکت‌های دیگری که مانند Asus به دنبال تولید دستگاه‌هایی با بوت دوگانه آندروید و ویندوز هستند هم به‌زودی با درخواست گوگل برای تجدید نظر در استراتژی خود مواجه شوند.