ندا لهردی دنیای کامپیوتر و فناوری اطلاعات حالا تقریبا در همه وجوه زندگی مدرن نفوذ کرده است. این روزها دیگر فناوری اطلاعات می‌تواند در امور مختلفی از رانندگی خودروها گرفته تا تشخیص بیماری‌ها موثر و مفید باشد. IT می‌تواند هماهنگی خوبی میان تجارت و صنعت ارتباطات در سرتاسر دنیا برقرار کرده و از این طریق کسب‌وکارها را رونق ببخشد. با این اوصاف است که به‌منظور حفظ این اکوسیستم مفید در صنعت IT به نیروی کاری زیادی نیاز است تا کارهای مختلف مانند تولید نرم‌افزار، تضمین امنیت اطلاعات و تولید قطعات و محصولات سخت‌افزاری انجام بشوند. علاوه‌بر اینها، افزایش میزان استفاده از موبایل‌های هوشمند، یک تجارت و اقتصاد جدید را برای طراحی و تولید اپلیکیشن‌ها ایجاد کرده است تا به این ترتیب فرصت‌های شغلی جدیدی در این زمینه هم ایجاد بشوند. در واقع همین جریان به روز است که باعث شده صنعت IT و مشاغل مرتبط با آن از آسیب بحران‌های اقتصادی اخیر تا حد زیادی مصون بمانند. در نهایت این صنعت در ادامه بحران شدید اقتصادی که در سال 2009 تمام کشورهای جهان را درگیر کرده بود، تنها یک درصد از میزان استخدام و اشتغال‌زایی خودش را از دست داد و به سرعت آن را در سال 2010 جبران کرد.
در واقع افزایش چشمگیر تقاضا برای سرویس‌ها و خدمات IT باعث می‌شود تا همیشه مشاغل زیادی در این صنعت ایجاد شده و این صنعت سریع‌ترین روند رشد را نسبت به دیگر صنایع داشته باشد. این در حالی است که به عقیده کارشناسان، معمولا مشاغل IT بیشترین میزان درآمد و دستمزد را در میان مشاغل مختلف دیگر در اختیار دارند.


رشد صنعت IT
در 20 سال گذشته استخدام در مشاغل مرتبط با سیستم‌های کامپیوتری و خدمات IT با سرعت زیادی رشد کرده است. در فاصله سال‌های 1990 تا 2001 استخدام در این صنعت افزایش چشمگیری داشته و بسیاری از بخش‌های تجاری به سرمایه‌گذاری در سیستم‌های کامپیوتری روی آورده‌اند. بین سال‌های 2001 تا 2011 استخدام در مشاغل مرتبط با سیستم‌های کامپیوتری و خدمات IT تا 18 درصد برابر 232 هزار و 300 شغل افزایش پیدا کرده است. از سال 2003 و بعد از بحران دات کام، میزان استخدام در صنعت IT تا 37 درصد افزایش پیدا کرد و در بحران اقتصادی جهانی اخیر بین ماه دسامبر سال 2007 تا ماه ژوئن سال 2009، این صنعت تنها یک درصد کاهش را در میزان استخدام نیروی کاری خودش تجربه کرد، اما این روند تا سال 2010 بهبود پیدا کرده و میزان استخدام صنعت IT حتی از سال 2008 هم بیشتر شد.
این در حالی است که در کنار افزایش میزان استخدام در صنعت IT، میزان بازده و تولید در این صنعت هم به سرعت افزایش پیدا کرده است. تا جایی که میزان بازده این صنعت در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ به‌طور متوسط با نرخ رشد سالانه ۶/۴ درصدی افزایش یافته است. بیشترین رشد در میزان بازده و استخدام در صنعت IT به خاطر به‌کارگیری سیستم‌های کامپیوتری و شبکه‌ای پیچیده توسط کسب‌وکارهای مختلف بوده است. شرکت‌های فعال در صنعت IT معمولا در کنار تولید برنامه‌های کامپیوتری، سیستم‌های کامپیوتری را هم می‌سازند تا بتوانند تمام نیازهای مشتریانشان را مرتفع کنند.
درست به همین دلیل هم هست که اخیر صنعت IT منابع قابل توجهی را برای توسعه تکنولوژی‌هایی مانند رایانش ابری و اپلیکیشن‌های موبایل اختصاص داده است که می‌توانند به افزایش بازده و در نهایت اشتغالزایی در این صنعت کمک زیادی بکنند.
ادامه روند رشد در آینده
میزان بازده و استخدام در مشاغل مرتبط با سیستم‌های کامپیوتری و خدمات IT در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است و انتظار می‌رود این روند رشد در سال‌های آینده هم ادامه پیدا کند و حتی از بخش‌هایی مانند خدمات حرفه‌ای، علمی و فنی هم پیشی بگیرد.
کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که میزان بازده در بخش سیستم‌های کامپیوتری و خدمات IT در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ با متوسط نرخ رشد سالانه ۱/۶ درصدی افزایش پیدا کند. این در حالی است که این رقم رشد برای کل صنعت IT در این فاصله زمانی برابر ۶/۳درصد خواهد بود. کارشناسان انتظار دارند میزان بازده در کل صنایع جهان در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ با متوسط نرخ رشد سالانه ۹/۲ درصد افزایش پیدا کند.
این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود استخدام در مشاغل مرتبط با سیستم‌های کامپیوتری و خدمات IT در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ متوسط رشد سالانه ۹/۳ درصدی داشته باشد، درحالی که این رقم برای خدمات حرفه‌ای، علمی و فنی برابر ۶/۲ درصد و برای کل صنایع برابر ۳/۱ درصد خواهد بود.
در واقع، افزایش میزان استفاده از خدمات IT باعث می‌شود تا میزان بازده و استخدام در این صنعت هم رشد پیدا کند. رایانش ابری یا کلود یکی از بخش‌هایی است که انتظار می‌رود تاثیر زیادی بر روند رشد این صنعت در آینده بگذارد. بسیاری از سازمان‌ها، ادارات و کسب‌وکارهای مختلف در حال حاضر از سیستم‌های مربوط به رایانش ابری استفاده می‌کنند و تحقیقات متفاوتی در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهند رایانش ابری در چند سال آینده رشد سریعی خواهد داشت. این سیستم‌ها به سرعت جایگزین محصولات کامپیوتری مانند نرم‌افزارها و ابزارهای ذخیره‌سازی خواهند شد و ارائه دهندگان سرویس‌های رایانش ابری می‌توانند زیر ساخت‌های IT و پلت‌فرم‌ها را مدیریت کنند.