آی‌تی ایران: بشریت یک قدم دیگر به سمت کامپیوترهای سریع‌تر نزدیک شده است، اما هنوز خیلی مانده تا به آپاراتینگ در هری پاتر برسد. فیزیکدان‌های آلمانی توانسته‌اند به‌طور موفقیت‌آمیزی دیتا را از یک الکترون به الکترون دیگر در فاصله سه متری آن به‌طور کامل انتقال دهند. کاری که پیش از این اصول بیهوده‌ای در فیزیک کوانتوم تصور می‌شد.

تحقیقات در انستیتو نانوتکنولوژی کاولی صورت گرفته و در مجله ساینس به صورت یک مقاله علمی منتشر شده است.

در گذشته کوانتوم انتقال از راه دور (Teleporting) هم صورت گرفته بود اما این نخستین بار است تمامی یک دیتا به‌طور کامل و موفقیت آمیز از این طریق انتقال می‌یابد.

اگر چنین تکنولوژی بتواند به‌طور موفقیت‌آمیزی شکل عملیاتی به خود بگیرد دانشمندان قادر خواهند بود به روش‌های سریع‌تری از انتقال که منجر به ساخت کامپیوترهای پرسرعت‌تر می‌شود، دست یابند.

کوانتوم کامپیوتری هنوز در مرحله تئوری قرار دارد، اما با این کشف تازه می‌توان فرصت‌های تازه‌تری برای تحقیقات روی این موضوع در آینده ایجاد کرد.

البته باید گفت آنچه کشف شده با آنچه ما از تله‌پورتینگ انسانی (انتقال یک انسان از جایی به جای دیگر)‌ انتظار داریم فاصله دارد. براساس این کشف، دیتا (بایت‌ها یا qubits‌های کوانتومی) انتقال پیدا کرده‌اند و موضوع مربوط به انتقال ماده فیزیکی نیست. با این حال این پرسش همچنان باقی است که آیا روزی انسان نیز قادر به جابه جایی (تله‌پورتینگ) خواهد شد.

دانشمندانی که این کشف را انجام داده‌اند تجربیات خود را قدم به قدم و با یک تم طنزآمیز روی یوتیوب گذاشته‌اند.