ایسنا: نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران ژاپنی نشان داده است افرادی که ساعات کاری خود را با خیره شدن به نمایشگر رایانه می‌گذرانند، با تغییراتی در مایع اشک خود روبه‌رو می‌شوند که بیشتر در مبتلایان به بیماری خشکی چشم معمول است. پروتئین خاصی موسوم به MUC۵AC بخشی از لایه طبیعی موکوس یا غشای اشک را تشکیل می‌دهد که رطوبت چشم را تامین می‌کند. اما پژوهش جدید محققان نشان داد شرکت‌کنندگانی که بیشتر زمان خود را در برابر رایانه می‌گذرانند از سطوح MUC۵AC مشابه بیماران خشکی چشم برخوردارند.

خشکی چشم نوعی بیماری است که زمان عدم تولید اشک کافی در چشم یا بخار شدن سریع آن رخ می‌دهد.

محققان اشک‌های هر دو چشم ۹۶ کارمند یک اداره در ژاپن را آزمایش کردند و میزان پروتئین MUC۵AC موجود در آنها را سنجیدند. آن دسته از شرکت‌کنندگانی که کارشان نگاه کردن به نمایشگر رایانه بود، پرسشنامه‌هایی را در مورد ساعات کاری و علائم هر نوع مشکل چشمی پر کردند.

به گفته دکتر یویچی، مولف ارشد این پژوهش، افرادی که به نمایشگر خیره می‌شوند به‌طور کلی پلک چشم‌های خود را در زمان انجام کار بیشتر از سایرین باز می‌کنند و منطقه سطحی اضافی در معرض قرار گرفته در کنار پلک زدن کم می‌تواند تبخیر اشک را سرعت بخشیده و با بیماری خشکی چشم همراه شود.

محققان دریافتند افرادی که روزانه بیشتر از هفت ساعت به نمایشگر رایانه خیره می‌شوند، به طور میانگین دارای ۹/۵ نانوگرم/میلی‌گرم MUC۵AC بودند. در مقایسه افرادی که ساعات کمتری را به تماشای نمایشگرها می‌پرداختند میزان ۶/۹ نانوگرم/میلی‌گرم از این پروتئین را داشتند.