دنیای اقتصاد: در حالی که بازار کامپیوترهای شخصی رو به افول و رکود گذاشته است، بازار لوازم جانبی ویژه این محصولات هم طبیعتا کاهش میزان فروش و صادرات را تجربه می‌کنند. در این میان مانیتورها شاید مهم‌ترین ابزار جانبی برای کامپیوترهای شخصی رومیزی محسوب می‌شوند که این روزها کاهشی نسبی فروش را پشت‌سر گذاشته‌اند. جدیدترین و آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع مانیتور در اولین فصل از سال ۲۰۱۳ به حدود ۷/۳۳ میلیون دستگاه رسیده است که این رقم در مقایسه با صادرات این بازار در فصل اول سال ۲۰۱۳، کاهش سالانه ۴/۰ درصدی را تجربه کرده است. حالا کارشناسان IDC انتظار دارند که این روند کاهشی در میزان صادرات جهانی انواع مانیتور در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد و در نهایت صادرات جهانی بازار مانیتورها تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۱۰۶ میلیون دستگاه برسد.

«پونگ هانگ» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «صرف‌نظر از کاهش کلی در بازار جهانی مانیتورها، رقم کل صادرات جهانی این محصولات بیش از پیش‌بینی ۳۱ میلیون دستگاهی ما در گذشته، شده است. از نظر جغرافیایی، مناطقی مانند خاورمیانه، آفریقا و ژاپن بیشترین سهم فروش این بازار را در فصل اول سال ۲۰۱۴ و از دو برند Dell و HP در اختیار داشته‌اند.» در میان برترین برندهای بازار جهانی مانیتور، شرکت Dell توانسته جایگاه اول را در فصل اول سال ۲۰۱۴ به خود اختصاص بدهد. این شرکت با صادرات جهانی ۵ میلیون دستگاهی در این فصل سهم ۹/۱۴درصدی از این بازار را به‌دست آورده است. ژاپن و کشورهای اروپای غربی پر رونق‌ترین بازارها برای مانیتورهای این شرکت بوده‌اند.

Samsung در این فصل جایگاه دوم را از نظر میزان صادرات جهانی در اختیار گرفته است، اما از نظر میزان درآمد، با درآمد ۱۱/۱ میلیارد دلاری جایگاه اول را در میان شرکت‌های برتر این بازار به خود اختصاص داده است. HP اگرچه در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است، در کشور کانادا جایگاه اول و در ایالات متحده آمریکا جایگاه دوم را در اختیار دارد. این شرکت در فصل اول سال ۲۰۱۴ رشد سالانه ۹/۸ درصدی را به ثبت رسانده است. شرکت LG هر چند جایگاه چهارم را در میان برترین تولیدکنندگان بازار جهانی مانیتور به‌دست آورده، اما در آمریکای لاتین با سهم بازار ۳۳ درصدی اولین جایگاه را در اختیار گرفته است. این شرکت همچنین در این فصل فروش خوبی داشته و توانسته ۵/۳ میلیون دستگاه مانیتور را در سرتاسر دنیا صادر کند.

شرکت Lenovo که بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین تولیدکننده بازار جهانی کامپیوترهای شخصی است، حالا پنجمین جایگاه را در بازار جهانی انواع مانیتور در اختیار دارد. این شرکت اما در منطقه آسیای پاسیفیک جایگاه اول و در ژاپن جایگاه دوم را در اختیار دارد. از نظر تکنولوژی مانیتورهایی با تکنولوژی پس‌زمینه LED همچنان پرطرفدارترین محصولات در این بازار هستند و در حال حاضر سهم ۹۲ درصدی از کل بازار جهانی مانیتور را در فصل اول ۲۰۱۴ به خود اختصاص داده‌اند. این مانیتورها رشد سالانه ۴/۱۶ درصدی را در این فصل برای خود به ثبت رسانده‌اند.

مانیتورهای ۲۱ اینچی بیشترین سهم بازار جهانی مانیتور را در ۶ فصل گذشته در اختیار داشته و در فصل اول سال ۲۰۱۴ سهم ۵/۲۰درصدی از این بازار را در اختیار گرفته است. با این حال اما مانیتورهای لمسی همچنان بازار کوچکی دارند و سهم آنها از کل بازار جهانی مانیتور در فصل اول ۲۰۱۴ برابر ۴/۰ درصد رسیده است.

این مانیتورهای لمسی ۸/۳۲ درصد از کل مانیتورهای به فروش رفته در بازار آمریکا را در اختیار دارند و از میان برندهای برتر این بازار شرکت HP بیشترین سهم از فروش جهانی مانیتورهای لمسی را به خود اختصاص داده است.

بازار رو به رکود مانیتورها

بازار رو به رکود مانیتورها