تکنولوژی «شیشه هوشمند»   در دوربین‏های موبایل

آی‏تی ایران: یک مقاله علمی منتشر شده نشان می‌دهد یک تکنولوژی جدید تحت‌عنوان smart glass یا شیشه هوشمند با قابلیتی همانند دوربین‏های عکاسی حرفه‏ای می‏تواند تلفن‏های هوشمند آینده را به دوربین‏های فوق‏العاده حرفه‏ای مجهز کند. متخصصان آلمانی که مبدع این نوآوری هستند توانسته‏اند قابلیتی همانند دیافراگم در دوربین‏های DSLR را به گونه‏ای برای گوشی‏های هوشمند امروزی طراحی کنند و به این ترتیب میزان نوردهی و فوکوس در موبایل‏های هوشمند می‏تواند دگرگون شود.

در دوربین‏های حرفه‏ای که البته امروزه تکنولوژی آنها نسبتا قدیمی به شمار می‏رود، دیافراگم یک پرده کوچک با یک حفره در وسط آن در داخل لنز است که به شکل مکانیکی باز وبسته می‏شود. با باز یا بسته شدن دیافراگم نور بیشتر یا کمتری از آن به صفحه حساس می‏رسد ضمن اینکه در شکل وضوح یا فوکوس عکس نیز تغییراتی حاصل می‏شود. کارکرد دیافراگم در دوربین‏های DSLR بسیار شبیه عنبیه چشم است که در مواقع نور شدید کوچک و در نور کم بزرگ می‏شود.

در واقع این عملکرد باز و بسته شدن دیافراگم اساس نوردهی مناسب به عکس یا کم و زیادشدن عمق وضوح تصویر است. در دوربین تلفن‏های هوشمند به‌دلیل سایز کوچک آنها مکانیسم دیافراگم حذف شده و کنترل نوردهی توسط صفحه حساس صورت می‏گیرد درعین حال اما در این دوربین‏ها عمق وضوح تصویر یا به اصطلاح عکاسان عمق میدان نیز هنوز به کیفیت عمق میدان در دوربین‏های DSLR نیست. این در حالی است که اخیرا برخی از دوربین‏های موبایل مانند HTC M۸ با استفاده از دو لنز یا برخی گوشی‏های دیگر مانند S۵ یا Z۲ با استفاده از نرم‏افزار و تار ک ردن بخشی از تصویر عمق میدان ایجاد می‏کنند. تصویر ایجاد شده حتی توسط پیشرفته‏ترین گوشی‏های هوشمند موجود قابل مقایسه با عمق میدان یک دوربین DSLR با یک لنز معمولی هم نیست. توبیاس دوچمن فیزیکدان دانشکده تکنیک کایزرزلاترن آلمان می‏گوید: امروزه تکنولوژی که بتواند عملکرد مشابه چشم انسان را در دوربین‏های هوشمند بازتولید کند وجود ندارد. این در حالی است که بهره‏گیری از این تکنولوژی می‏تواند دوربین‏های هوشمند را دچار تغییرات زیادی کند به خاطر اینکه اجازه تغییر عمق وضوح عکس را می‏دهد چیزی که هم‌اکنون ممکن نیست. با این تغییر دوربین‌های موبایل فاصله خود را با دوربین‏های دیجیتالی حرفه‏ای امروزه بسیار کم خواهند کرد. به گفته دوچمن مزیت دیگر این تکنولوژی این است که به تلفن‏های هوشمند اجازه می‏دهد که با استفاده از اپتیک‏های بزرگ‌تر کیفیت تصویر خود را به‌خصوص در محیط‏های کم نور بالا ببرند ودر عین حال باعث جلوگیری از نورخوردگی زیاد سنسور موبایل در محیط‏های پرنور می‏شود.

آنچه دوچمن و همکارانش روی آن کار می‏کنند در واقع یک تکنولوژی «میکروعنبیه» است که فوکوس بهتری را به همراه دارد. این دستگاه کوچک که از جنس electrochromic تولید شده و به آن شیشه هوشمند هم گفته می‏شود در داخل لنز دوربین دوربین‏های هوشمند قرار می‏گیرد. در واقع شیوه کار این شیشه هوشمند تغییر شفافیت است چیزی که می‏توان شبه عملکرد دیافراگم را بازآفرینی کند. این شیشه هوشمند البته می‏تواند در سقف‏های شیشه ماشین‏ها، پنجره‏ها و یا عینک‏های آفتابی هم مورد استفاده قرار گیرد.این تکنولوژی هم‌اکنون در مراحل اولیه توسعه است و با تجاری شدن فاصله دارد، اما با توجه به اشتیاق شدید شرکت‌های تولیدکننده موبایل به بهبود دوربین‏های خود و رقابت فوق‏العاده جدی در عرصه کیفیت و امکانات دوربین‏های موبایل بعید نیست خیلی زود در گوشی‏های آینده شاهد این تکنولوژی باشیم.