دنیای‌اقتصاد: با رشد و توسعه تکنولوژی در طول سال‌های مختلف، تمایل به استفاده از ابزارهای سبک و کوچک‌تر که حمل و جابه‌جایی راحت‌تری هم داشته باشند، بیشتر و بیشتر شده است. درست به همین دلیل هم هست که صنعت طراحی و تولید محصولات دیجیتال شخصی به تدریج به سمت تولید چنین محصولاتی پیش رفته است و همین است که این روزها تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند طرفداران بیشتری نسبت به کامپیوترهای رومیزی بزرگ و حجیم دارند. حالا با افزایش تمایل به استفاده از محصولات دیجیتال قابل حمل و شخصی‌تر، کامپیوترهای شخصی برای آنکه از رکود تحمیل شده توسط بازار ابزارهای هوشمند نجات پیدا کنند به سمت مدرن شدن پیش رفته‌اند. با این اوصاف است که در سال‌های اخیر نوت‌بوک‌های سبک و باریک‌تر طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند تا دسته جدیدی به نام اولترابوک‌ها یا نوت‌بوک‌های فوق باریک در بازار شکل بگیرد. همین نوت‌بوک‌های فوق باریک در این سال‌ها تنها بارقه امید بازار جهانی کامپیوترهای شخصی برای نجات از روند رکود بوده‌اند و بازار داغ و پررونقی را تجربه کرده‌اند.

حالا جدیدترین تحقیقات و بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی ABI Research در این مورد نشان می‌دهد که حدود ۱/۵ میلیون دستگاه نوت‌بوک فوق باریک در فصل اول سال ۲۰۱۴ به سرتاسر دنیا صادر شده است که این میزان نشان از رشد سالانه ۶۵ درصدی در صادرات کل این محصولات نسبت به سال گذشته میلادی داشته است.

این در حالی است که کارشناسان این موسسه تحقیقاتی پیش‌بینی کرده‌اند که میزان صادرات جهانی این محصولات در دوره‌های بعدی هم به روند افزایشی خود ادامه دهد. این نشان می‌دهد که همچنان نیاز به کاربری این دستگاه‌ها حتی در بازار رو به رکود کامپیوترهای شخصی وجود دارد. به این ترتیب کارشناسان ABI Research انتظار دارند بازار جهانی نوت‌بوک‌های فوق باریک یا اولترابوک‌ها تا سال ۲۰۱۹ با متوسط نرخ رشد سالانه ۲۶ درصد رشد کرده و در نهایت تا آن زمان به صادرات جهانی ۴/۱۰۹ میلیون دستگاهی برسد.

«استفان فنواکتور» یکی از تحلیلگران این موسسه تحقیقاتی درباره این بازار می‌گوید: «نوت‌بوک‌های فوق باریک همچنان موفق‌ترین بخش بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در این سال‌ها بوده‌اند و ما انتظار داریم صادرات جهانی این محصولات تا سال ۲۰۱۹ همچنان افزایش پیدا کند. درحالی‌که رشد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی رو به کاهش است، این بازار در حال تجزیه شدن است؛ از نوت‌بوک‌های فوق باریک گرفته تا دستگاه‌های هیبریدی و تبدیل‌شدنی و آنهایی که مجهز به صفحه نمایش قابل چرخش هستند. در این میان این بازار هم مانند بازار ابزارهای هوشمند به‌تدریج در حال قرار گرفتن تحت‌تاثیر فضای سیستم‌عامل‌ها است. در این میان وزن و اندازه صفحه نمایش هم تاثیر زیادی بر انتخاب و دسته‌بندی محصولات در این بازار می‌گذارند.»

این کارشناسان حالا پیش‌بینی کرده‌اند که متوسط قیمت فروش نوت‌بوک‌های فوق باریک در دنیا تا پایان سال ۲۰۱۴ کاهش سالانه ۵/۶ درصدی را تجربه خواهد کرد و بازار این محصولات بیشتر روی محصولاتی ارزان‌قیمت متمرکز می‌شود تا کاربران بیشتری بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. تحلیلگران بازار کامپیوترهای شخصی معتقدند که بدون نوت‌بوک‌های فوق باریک، بازار کامپیوترهای شخصی با سرعت بیشتری سقوط می‌کرد و وارد فاز رکود می‌شد. این محصولات اما همچنان چراغ بازار کامپیوترهای شخصی را روشن نگه داشته‌اند. این در حالی است که محصولاتی مانند کروم‌بوک‌ها هم نقش زیادی در جلوگیری از افزایش روند رکود در بازار کامپیوترهای شخصی دارند. کروم‌بوک‌ها که نوت‌بوک‌‌های مبتنی بر سیستم‌عامل شرکت گوگل هستند، در کنار قابلیت‌ها و امکانات مختلفی که در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند، معمولا با قیمت‌های مناسب و نسبتا ارزانی وارد بازار می‌شوند تا کاربران مختلف امکان دسترسی و خرید آنها را داشته باشند. حالا کارشناسان ABI Research انتظار دارند میزان صادرات جهانی انواع کروم‌بوک‌ها تا پایان سال ۲۰۱۴ رشد سالانه ۵۶ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۳ تجربه کند.

ادامه روند رشد در بازار نوت‌بوک‌های فوق باریک