راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تا سال آینده

کاهش تعرفه اپراتورهای موبایل، سرعت اینترنت، مشکلات مشترکان و نحوه فروش مخابرات از جمله مباحثی بود که وزیر ارتباطات در برنامه تلویزیونی پایش به آن پاسخ گفت. واعظی صحبت‌های خود را با مشکلات وزارت ارتباطات آغاز کرد، جایی که طی چهارسال سه وزیر تغییر کرد و حتی وزارتخانه تا پای ادغام هم پیش رفت و این موجب بی‌ثباتی آن شد. چیزی که روی حمایت دولت از اپراتورها و سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های آی‌تی در کشور تاثیر گذاشت.

واعظی با ابراز رضایت از کمیت مشترکان اپراتورهای موبایل در کشور گفت که به عقیده وی کیفیت خدمات‌رسانی توسط اپراتورها به مراتب می‌تواند بهتر از این شود. او در عین حال به بحث پیشتر تاکید شده خود نیز پرداخت؛ جایی که از اپراتورها بار دیگر درخواست کرد تعرفه‌های خود را قدری کاهش دهند. هیچ کدام از دو اپراتور اول و دوم تاکنون به درخواست وزیر ارتباطات برای کاهش تعرفه‌های خود گوش نداده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اگر اپراتورها حرفه‌ای‌تر عمل کنند و با تعرفه کمتر سرویس بیشتری بدهند هم اعتماد مردم را بیشتر جلب می‌کنند و هم درآمد بیشتری کسب می‌کنند. ما همانند دیگر وزارتخانه‌ها با مشکل کمبود بودجه مواجه هستیم ولی پرسنل ما تلاش کردند با اپراتورها و شرکت‌ها تعامل داشته، افراد مرتبط با مردم را ضابطه‌مند کرده و بتوانند زیرساخت‌های لازم را نیز فراهم کنند.

واعظی خاطرنشان کرد: دو شعار را از ابتدای کار به عنوان محور کار خود قرار دادیم. اولین شعار افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به مردم و دومین شعار متناسب‌سازی تعرفه‌ها است. در ماه‌های اولی که وارد وزارتخانه شدم حتی اپراتورها ناراضی بودند که چرا من به عنوان مدافع مردم به دنبال کاهش تعرفه هستم.

مردم افراد خدمتگزار را درک می‌کنند

بحث بعدی وزیر ارتباطات قیمت اینترنت بود. او در این برنامه گفت که برای نخستین بار اینترنت را از خود وزارت به شرکت‌ها تخفیف دادیم و پهنای باند را ۳۵ درصد ارزان‌تر از شرکت‌هایی که به مردم تخفیف می‌دهند می‌فروشیم اما به شرطی که شرکت‌ها هم به مردم ۲۰ درصد تخفیف دهند. وی گفت مردم موضوعات را درک می‌کنند و خدمتگزاران را می‌شناسند.

در واقع اشاره وزیر ارتباطات به تخفیفی بود که هیچ گاه عملی نشد. شرکت زیرساخت تخفیف خود را منوط به کاهش قیمت شرکت‌های اینترنتی کرد و این شرکت‌ها نیز عملا قیمت خود را کاهش ندادند و اعلام کردند که وقتی قیمت انتقال پهنای باند اینترنت از کنار مرز تا تهران ۸۰ برابر قیمت آن از آمریکا تا تهران است نشان می‌دهد که مساله اصلی خود شرکت زیرساخت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در کشور سه اپراتور و ۱۱ شرکت پپ (PAP) داریم که بسیاری از آنها این تخفیف را دادند. البته تمامی اپراتورها این تخفیف را اعمال نکردند و بعضی هم در گذشته برای جلب مشتری ۲۰ درصد تخفیف را در بسته‌‌های تخفیفی خود لحاظ کرده بودند.

واعظی همچنین تلویحا گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را هم که دلیل اصلی گرانی اینترنت را شرکت زیرساخت عنوان می‌کرد اشتباه دانست. واعظی گفت: در حال حاضر یک گیگابیت بر ثانیه‌ای که به مردم واگذار می‌شود ۳۶۰۰ تومان است که وقتی ضربدر ۱۵۰ تومان کنید می‌شود ۵۴۰ هزار تومان ولی شما گفتید ۲۳۲ میلیون تومان که این اصلا درست نیست. وی گفت: حتما باید با رقابتی که به وجود می‌آوریم تعرفه‌هایی که اینترنت به مردم واگذار می‌شود کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال مجری که چه تعداد شرکت، اینترنت را وارد می‌کنند، گفت: بر اساس قانون زیرساخت کشور در اختیار دولت است که این امر دو دلیل دارد. اولین علت اینکه در این زمینه باید سرمایه‌گذاری‌های عظیمی صورت بگیرد که سوددهی ندارند و سرمایه معمولا بعد از ۳۰ سال برمی‌گردد. علت بعدی این است که شبکه زیرساخت کشور جنبه امنیتی هم دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: در حال حاضر ۵۵ هزار کیلومتر فیبر در کشور داریم. برای هر مسیر یک مسیر پشتیبان گذاشتیم. تنها یک شرکت انحصاری تمام پهنای باند را تامین نمی‌کند. ارائه خدمات در بخش زیرساخت هیچ محدودیتی ندارد و در حال حاضر ۱۳ گیت وی در کشور داریم و از هر کدام از آنها بر اساس نیاز کشور وارد می‌کنیم. در دنیا قیمت‌ها متفاوت است و بستگی به مدت قرارداد و کیفیت دارد.

واعظی اذعان کرد: در حال حاضر با شرایطی مواجه هستیم که متقاضی برای داشتن اینترنت بسیار زیاد است و چون در گذشته سرمایه‌گذاری نشده هم ما نمی‌توانیم تمام آنچه را که شرکت‌ها تقاضا دارند به آنها تحویل دهیم و هم اینکه چون این شرکت‌ها متقاضیان زیادی دارند عملا هیچ‌گونه رقابتی بین آنها نیست.

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تا سال آینده

بحث شبکه ملی اطلاعات موضوع دیگر سخنان وزیر ارتباطات بود. او گفت: تلاش گسترده‌ای را انجام دادیم و پروژه‌های مختلفی را تعریف کردیم تا بتوانیم عملا پهنای باند داخل را افزایش دهیم. به دنبال راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هستیم که وقتی ما عملا بتوانیم به همه شرکت‌ها پهنای باند مورد نیاز مردم را بدهیم یک رقابت به وجود بیاید که آن موقع تسلط ما هم بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی در گذشته این بود که از هر پهنای باند هشت نفر استفاده کنند، البته این هشت نفر همزمان از اینترنت استفاده نمی‌کردند.

به دلیل اینکه پهنای باند در گذشته کم بوده است پهنای باند به ۱۲ و اعداد بالاتر افزایش پیدا کرد ولی بالاترین رقمی که در گذشته معاونت سازمان نظارت تنظیم مقررات به ما داد بین ۳۰ تا ۳۱ نفر بود.

ما فشار آوردیم که این میزان تقسیم پهنای باند را پایین بیاورد. سیاست جدید ما این است که شرکت‌ها باید تمامی تعهداتی را که در قرارداد داشتند به مردم ارائه دهند.

اشکالات واگذاری شرکت مخابرات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پنج سال قبل بر اساس ماده ۴۴ قانون اساسی شرکت مخابرات که یک شرکت صد درصد دولتی بود عملا واگذار شد. در حال حاضر ۲۰ درصد از سهام مخابرات متعلق به دولت، ۲۰ درصد به صاحبان سهام عدالت و ۶۰ درصد نیز به بخش خصوصی تعلق دارد. در حقیقت می‌توان گفت شرکت مخابرات ایران قطعا دولتی نیست.

واعظی گفت: اشکالات زیادی که بعد از واگذاری شرکت مخابرات به وجود آمد باعث شده که با مجلس جلسات متعدد و مشترکی را برگزار کنیم تا مشخص شود که در صورت واگذاری وضعیت روستاها چه می‌شود. الان دولت وظیفه دارد که برای یک پاکت تا دورترین روستا سرویس دهد که بخش خصوصی قطعا این کار را انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: اشکالی که در واگذاری مخابرات به وجود آمد این بود که ما باید مراکز را واگذار می‌کردیم ولی متاسفانه زیرساخت‌های شهری را به غلط واگذار کردیم. یکی از دلایل واگذاری شرکت مخابرات این بود که انحصار شکسته شود و در حال حاضر پیشنهاد ما این است که مدیریت استفاده از داکت‌ها و سیم‌های مسی متعلق به همه مصرف‌کننده‌ها باشد، ولی هزینه‌هایش را هم بپردازند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: برخی در داخل کشور اعتقاد دارند چیزی که در دست مردم باشد و آنها تصمیم می‌گیرند خصوصی است ولی برخی شرکت‌ها این نظر را قبول ندارند. اعتقاد ما بر این است هر چند بخش زیادی از شرکت مخابرات واگذار شده است ولی سرمایه عظیمی است که به کشور تعلق دارد و اداره این شرکت می‌تواند بهتر باشد.

وی در ارتباط با وضعیت و انتخاب مدیرعامل شرکت مخابرات گفت: مدیرعامل جدید کار خودش را از هفته قبل شروع کرد و به نظر من مدیر عامل و مجمع تصمیم خوبی گرفتند. مخابرات یک خانواده بزرگ است و کسانی که از سربازی به سرداری رسیدند بیشتر قدر این مسوولیت‌ها را می‌دانند.

مجوز نسل ۳ برای هر دو اپراتور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ارائه مجوز نسل ۳ به ایرانسل و عدم ارائه آن به همراه اول هم گفت: سازمان تنظیم مقررات هیچ وقت همکار شرکت ایرانسل نبوده ولی بر اساس یک اصولی که کمیسیون تنظیم مقررات دارد از هفته گذشته مذاکراتی را با هر دو اپراتور انجام دادند ولی مذاکره با همراه اول هنوز ادامه دارد.

وی گفت: علاقه‌مند هستم که هر دو اپراتور تلفن همراه همزمان مجوز نسل ۳ را دریافت کنند تا مشترکان یک اپراتور تنبیه و ناچار به عقب ماندن از فناوری نشوند.

واعظی تاکید کرد: در تمام دنیا هرچه سرعت اینترنت بالا می‌رود تعرفه پایین می‌آید. برای دانشگاه‌ها و مراکز عمومی و اماکنی که شرکت‌ها می‌توانند سرعت بالا بدهند با تخفیف ارائه دهند. الان کم کم در دنیا (kb ۱۲۸) جزو اینترنت نیست و ما هم به دنبال این هستیم که وقتی شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شود وارد فاز بعدی شویم. امیدواریم با مقرراتی که فراهم کردیم تا پایان سال ۹۴ این شبکه راه‌اندازی شود.

فراخوان تولید اپلیکیشن‌های ایرانی

وی در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی گفت: قطعا فیلتر کردن وی چت با یک نگاه اقتصادی انجام نشد چون در حال حاضر اپلیکیشن‌های مختلفی در حال فعالیت بوده و هیچ کدام آنها مسدود نشده‌اند. البته خیلی از کشورها به دلیل مسائل اقتصادی این اپلیکیشن‌ها را قطع کرده‌اند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: از تمام فارغ‌التحصیلان کامپیوتر و آی‌تی تقاضا می‌کنم که اپلیکیشن‌های ایرانی بنویسند. در کمیسیون تنظیم مقررات متوجه شدیم دلیل نوشته نشدن اپلیکیشن و تولید محتوا این است که معمولا فارغ‌التحصیلان سرمایه ندارند، بنابراین اپراتورها را موظف کردیم که هر اپلیکیشنی که روی شبکه آنها در حال کار کردن است درصد قابل توجهی تا زمانی که درآمدزایی دارد متعلق به نویسندگان آن باشد.

جوانان ایرانی و شبکه‌های اجتماعی

وی یادآور شد: درهنگام استفاده از شبکه‌ها به هیچ‌کدام از مردم و کاربران توصیه نمی‌کنم که اطلاعات شخصی خود را به راحتی در اختیار قرار بدهند وخارجی یا ایرانی بودن شبکه هم فرقی نمی‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: متاسفانه جوانان ما تمام اطلاعات شخصی و زندگی خود را درشبکه‌های اجتماعی می‌گذارند. معمولا در کشورهای دیگر این‌گونه نیست و به جای اطلاعات شخصی فقط مقاله واطلاعات عمومی را درشبکه‌ها درج می‌کنند. در حقیقت توصیه من این است که عملا به شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکنیم.