دنیای اقتصاد: تلویزیون‌ها همیشه در دسته پرطرفدارترین محصولات الکترونیک مصرفی در دنیا قرار داشته‌اند و به‌همین دلیل بازار انواع تلویزیون همیشه در حال تغییر و تنوع است. با این اوصاف است که محصولات و مدل‌های مختلفی از طرف تولیدکنندگان وارد این بازار می‌شود و صنعت تلویزیون هر روز شاهد ورود تکنولوژی‌های جدید است.

در این میان اما تکنولوژی اولترا اچ‌دی یا ۴K که با ارتقای چشمگیر کیفیت تصویر همراه شده، در سال‌های اخیر نظر بسیاری از کاربران و مصرف‌کنندگان را به خود جلب کرده است. به این ترتیب است که حالا کارشناسان و تحلیل‌گران بازار تلویزیون به این نتیجه رسیده‌اند که تلویزیون‌های ۴K با سرعتی بیش از آنچه تلویزیون‌های HD هنگام ورود به بازار داشتند، توانسته‌اند در این سال‌ها رشد کنند و رونق بگیرند.

درواقع ۴K Ultra HD یک استاندارد جدید در صنعت تلویزیون است که کیفیت تصویر را تغییر داده و به‌طور قابل توجهی افزایش داده است. درحقیقت تلویزیون‌های ۴K کیفیت تصویری تا ۴ برابر بیشتر از تلویزیون‌های HD دارند. کارشناسان بازار تلویزیون معتقدند کیفیت تصویر واقعا عامل مهمی برای خرید تلویزیون است و این موضوعی است که خریداران هم به آن اهمیت زیادی می‌دهند.

حالا با افزایش آگاهی خریداران و مصرف‌کنندگان تمایل به خرید تلویزیون‌های ۴K هم افزایش پیدا کرده است. با این اوصاف است که متوسط قیمت جهانی فروش انواع تلویزیون ۴K به طرز قابل توجهی کاهش یافته است و انتظار می‌رود این روند کاهشی در آینده هم ادامه

داشته باشد.

این در حالی است که شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون هم تلاش زیادی برای طراحی و تولید انواع تلویزیون ۴K می‌کنند و به‌‌این‌ترتیب مدل‌های متنوعی از این تلویزیون‌ها هر روز به بازار عرضه می‌شود. درست به همین دلیل هم هست که در بازی‌های اخیر جام جهانی فوتبال هم میزان فروش جهانی تلویزیون و به‌خصوص تلویزیون‌های ۴K افزایش قابل توجهی داشت و بازار این محصولات رونق زیادی

گرفت.

جدیدترین بررسی‌ها و تحقیقات موسسه تحقیقاتی BI Intelligence در این زمینه نشان می‌دهد که تلویزیون‌های ۴K تا ۱۰ سال آینده در خانه بیش از نیمی از ساکنان آمریکای شمالی وجود خواهند داشت.

این آمار نشان می‌دهد که سرعت رشد بازار تلویزیون‌های ۴K بسیار بیشتر از سرعت رشد بازار تلویزیون‌های HD در زمان ورودشان به بازار است.

براساس این گزارش، متوسط قیمت فروش انواع تلویزیون ۴K در حال کاهش است و پیش‌بینی می‌شود که این کاهش در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد.

این گزارش نشان می‌هد که تلویزیون‌های ۴K تا پایان سال ۲۰۱۸ در خانه ۱۰ درصد از ساکنان منطقه آمریکای شمالی وجود خواهند داشت و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۴؛ یعنی ۱۰ سال آینده، رشد ۵۰ درصدی را تجربه کند.

قیمت تلویزیون‌های ۴K به سرعت در حال کاهش است و انتظار می‌رود متوسط قیمت فروش جهانی این تلویزیون‌ها در ۲ سال گذشته تا حدود ۸۵ درصد هم کاهش پیدا کند. این روند کاهش قیمت هم تاثیر چشمگیری بر افزایش میزان تقاضا برای خرید این تلویزیون‌ها در بازار خواهد گذاشت و رونق بیشتری به این بازار می‌دهد.

این در حالی است که آخرین گزارش منتشر شده ازسوی موسسه IHS در این زمینه نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی تلویزیون‌های ۴K برای هر ماه در ماه مارس گذشته از مرز یک میلیون دستگاه گذشته است و انتظار می‌رود صادرات جهانی این تلویزیون‌ها برای کل سال ۲۰۱۴ به رقم ۲/۱۵ میلیون دستگاه برسد. براساس این گزارش همچنین متوسط قیمت فروش جهانی تلویزیون‌های ۴K در ۲ سال گذشته حدود ۸۵ درصد کاهش پیدا کرده و از ۷۸۵۱ دلار در سال ۲۰۱۲ به ۱۱۲۰ دلار در سال ۲۰۱۴ رسیده است. در این میان نکته جالب این است که در بین تولیدکنندگان بزرگ و شناخته شده بازار جهانی انواع تلویزیون، تولیدکنندگان چینی که تلویزیون‌های ۴K را با قیمت تمام شده ارزان و پایین روانه بازارهای مختلف می‌کنند توانسته‌اند بیشترین سهم از این بازار را در اختیار خود گرفته و به خود اختصاص دهند.

در این میان محتوای سازگار با استاندارد ۴K هم به سرعت در حال تولید و عرضه است. اولین موج محتوای ۴K ازطریق سرویس‌هایی مانند Netflix، Amazon Instant و YouTube در دسترس کاربران در سرتاسر جهان قرار می‌گیرد.

این در حالی است که تولیدکنندگان محتوا و سرویس‌دهندگان دیگر هم به دنبال توسعه محتوای ۴K و افزایش سطح دسترسی مردم به این محتوا هستند.

رشد سریع بازار تلویزیون‌های 4K