تداوم انقلاب استیوجابز
سونیتا سراب‌پور: کنفرانس‌های اپل برای معرفی محصولات همیشه با هیجان خاصی همراه است چه آن زمان که استیو جابز زنده بود و همه مطمئن بودند که قرار است یک محصول انقلابی رونمایی شود چه حالا که کمتر کسی امید به رونمایی یک محصول هیجان‌انگیز و خاص را دارد. بالاخره بعد از ماه‌ها انتظار سه‌شنبه شب اپل در کنفرانس مخصوص خود از نسل ششم گوشی آی‌فون رونمایی کرد. آی‌فون نسل 6 در دو سایز صفحه نمایش یعنی 7/4 و 5/5 رونمایی شد که نسخه 5/5 ، 6plus نام گرفته است. در واقع اپل با تولید این گوشی به طور رسمی وارد بازار فبلت‌ها شده است. شاید از نظر سخت‌افزاری این گوشی فرق آنچنانی با نسل گذشته خود یعنی 5s نداشته باشد اما از نظر ظاهری کمی بزرگ‌تر، باریک‌تر و تخت‌تر شده است. همچنین طراحی کناره‌های گوشی نیز شکل گرد‌تر و نرم‌تری به خود گرفته است.

آی‌فون ۶ از هفته آینده و ساعت اپل از ابتدای سال جدید میلادی عرضه می‌شود

در یک نگاه این گوشی نسل ششمی شبیه به آی‌پد مینی می‌ماند، اما کمی کوچک‌تر. شاید همین شباهت هم بسیاری از کاربران نسل‌های گذشته آی‌فون را که منتظر نوآوری بیشتری بودند، کمی ناامید کرده باشد. اما کمی بعد از معرفی این دو گوشی، اپل با رونمایی از ساعت هوشمند خود جان تازه‌ای به مراسم معرفی محصولات جدیدش بخشید. این ساعت هوشمند که مدت‌ها است درخصوص آن اظهارات و شایعات گوناگونی شنیده می‌شود از نظر کارآیی فرق چندانی با ساعت‌های هوشمند حال حاضر بازار ندارد و شاید به خاطر طراحی خاص و جذابش مورد توجه قرار گرفته باشد.


آی‌فون 6 از نوع plus
با توجه به پیش رفتن گوشی‌های هوشمند بازار به سمت سایزهایی با صفحه نمایش بالای ۴ که به فبلت مشهور هستند پیش‌بینی می‌شد که اپل نیز وارد این بازار شود. آی‌فون ۶plus بزرگ‌ترین آی‌فونی است که اپل تاکنون طراحی کرده است. همچنین این گوشی بی‌شباهت به عکس‌های فاش شده پیش از رونمایی رسمی این گوشی نیست، البته برخلاف شایعات که اعلام می‌کردند اپل به دلیل برخی مشکلات امکان ارائه نسخه بزرگ‌تر آی‌فون ۶ را ندارد این شرکت اقدام به معرفی دو سایز آی‌فون نسل ششم کرد. ۶plus یک گوشی با صفحه نمایش ۵/۵ اینچی است که مجهز به تکنولوژی Retina HD شده و وضوح تصویر آن به ۱۹۲۰ در ۰ ۱۰۸ پیکسل می‌رسد. این وضوح تصویر یعنی تراکم پیکسل در صفحه نمایش گوشی ۶plus ، ۱۸۵ درصد بیشتر از آی‌فون ۵s است. آی‌فون ۵s تنها ۱۱۳۶ در ۶۴۰ پیکسل وضوح تصویر دارد. شاید این میزان وضوح تصویر، شما را نسبت به مصرف انرژی نگران کند اما اپل اعلام کرده است که در ۶plus تمام پیش‌بینی‌ها لازم شده، به طوری که کاربر با این گوشی تا مدت ۲۴ ساعت می‌تواند مکالمه ۳G داشته باشد.
6plus از نظر ابعاد نیز بسیار باریک‌تر از 5s شده به طوری که ضخامت این گوشی از 6/7 به 1/7 میلی‌متر رسیده است. در آی‌فون 6plus جسچرهای جدیدی نیز پیش‌بینی شده است. با توجه به اینکه صفحه بسیار بزرگ است، برای دسترسی به محتوا با یک دست، قابلیت Reachability اضافه شده که با دوبار لمس کلید خانه یا home ، محتوای صفحه در نصف صفحه، به نمایش گذاشته می‌شود. در این نسخه آی‌فون از پردازنده 64 بیتی از نوع A8 استفاده شده که ۱۳ درصد کوچک‌تر از نسخه پیشین؛ یعنی A7 است. فیل شیلر در جریان معرفی این پردازنده گفت که A8 تا 25 درصد سریع‌تر در پردازش و تا 50 درصد سریع‌تر در بخش گرافیک است. در واقع A8 طراحی شده تا آی‌فون 6 و plus حداکثر قدرت را با کمترین گرما را تجربه کنند.


آی‌فون 6 در یک نگاه
آی‌فون نسل ششم با همان نام ۶ شناخته خواهد شد. گوشی که در مقایسه با نسل گذشته خود که دارای صفحه نمایش
4 اینچی بود حالا کمی بزرگ‌تر و به 7/4 اینچ رسیده است. نمایشگر این نسخه از آی‌فون نیز از تکنولوژی Retina HD بهره می‌برد که وضوح تصویر آن برابر 1334 در 750 پیکسل است که از آی‌فون 5s با وضوح 1136 در 640 پیکسل کیفیت به مراتب بهتری دارد. برخلاف شایعات، در این نسخه از یاقوت کبود به‌عنوان شیشه محافظ استفاده نشده است.
اما در بخش طراحی نیز ضخامت این گوشی برابر ۹/۴ میلیمتر است که در مقایسه با ضخامت ۶/۷ میلیمتری آی‌فون ۵s بسیار نازک‌تر شده است و توانسته لقب باریک‌ترین تلفن هوشمند اپل را به خود اختصاص دهد. این کاهش ضخامت آی‌فون ۶ را بی‌شباهت به ipad mini و ipad air نکرده است. از دیگر تغییرات ظاهری آی‌فون ۶ انتقال کلید پاور به حاشیه جانبی گوشی است تا دسترسی به آن راحت‌تر باشد. در این نسخه از گوشی از تراشه A۸ نیز بهره گرفته شده است. همچنین اپل عمر باتری این گوشی را نیز بهبود قابل‌توجهی داده است؛ به طوری که باتری مورد استفاده در آی‌فون ۶ می‌تواند انرژی ۱۴ ساعت مکالمه مداوم را تامین کند این میزان؛ یعنی عملکرد باتری آی‌فون ۶ تا ۴۰ درصد در مقایسه با آی‌فون ۵S بهبود یافته است.


دوربین‌ها با پیکسل ثابت، اما بهبود یافته
اما دوربین هر دو گوشی جدید مانند ۵S ، ۸ مگاپیکسل است، اما تفاوت آن با دوربین مورد استفاده در ۵S به بزرگ‌تر شدن پیکسل‌های دوربین بازمی‌گردد. آی‌فون ۶ از لرزشگیر دیجیتال تصویر و ۶plus از لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برد. سرعت فوکوس در آی‌فون‌های جدید در مقایسه با آی‌فون ۵s دوبرابر افزایش یافته است در واقع قدرت فوکوس دوربین این دو گوشی در حد دوربین‌های DSLR سریع و باکیفیت است. اپل همچنین از فلاش جدیدی با قابلیت True Tone Flash در این نسخه استفاده کرده که رنگ‌ها را به واسطه نور فلاش طبیعی‌تر ثبت می‌کند؛ همچنین دوربین جلویی هر دو آی‌فون برابر ۱/۲ مگاپیکسل هستند.
اما کیفیت فیلمبرداری نیز در این نسخه از دوربین‌های آی‌فون بهبود یافته که برابر 1080 پیکسل است و سرعت فیلمبرداری آن نیز برابر 30 تا 60 فریم بر ثانیه است. همچنین امکان فیلمبرداری اسلوموشن با ۲۴۰ فریم بر ثانیه در این نسخه وجود خواهد داشت که در مقایسه با نسخه‌های قبلی آی‌فون دو برابر شده است.


آی‌فون‌های جدید با سیستم‌عامل ios۸
آی‌فون‌های جدید اپل با سیستم‌عامل جدید این شرکت؛ یعنی iOS 8 عرضه خواهند شد. این سیستم‌عامل از ۱۷ سپتامبر برای سایر دستگاه‌های اپل از آی‌فون 4s به بالا در دسترس خواهند بود . اپل همچنین ویژگی
Apple Pay و NFC را به iOS ۸ آورده است تا پرداخت‌های الکترونیک با گوشی‌های هوشمند این شرکت بتواند جایگزین کارت‌های اعتباری موجود باشد. این ویژگی با ذخیره کردن شماره کارت اعتباری داخل اپلیکیشنی به نام Passbook کار خواهد کرد و اپل با تاکید ویژه می‌گوید اطلاعات این سیستم توسط هیچ خرده‌فروش و فروشگاهی قابل‌دسترس نخواهد بود؛ البته به‌نظر می‌رسد این ویژگی در ایران کاربردی نداشته باشد.

قیمت و زمان عرضه
آی‌فون 6 از قیمت 199 دلار برای نسخه 16 گیگابایتی آغاز می‌شود و تا 399 دلار برای نسخه 128 گیگابایتی با افزایش همراه است. همچنین آی‌فون 6plus نیز با 299 دلار برای نسخه ۶۴ گیگابایتی تا ۴۹۹ دلار برای نسخه ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود؛ اما به سنت همیشگی قیمت نسخه‌های قبلی با کاهش روبه‌رو خواهد شد؛ به‌طوری که آی‌فون 5s با قرارداد اپراتوری دو ساله به رایگان عرضه می‌شود.
آی‌فون دوستان از روز جمعه به صورت قراردادی امکان
پیش خرید این گوشی‌های جدید خانواده اپل را دارند و براساس اعلام شرکت اپل از 19 سپتامبر این گوشی‌ها به صورت گسترده به بازار عرضه می‌شوند. هر دو مدل گوشی در سه رنگ خاکستری، سفید و طلایی در دسترس خواهند بود.


یک محصول بیشتر؛ ساعت اپل
اما محصول دیگری که سه‌شنبه شب به خانواده بزرگ اپل اضافه شد، ساعت هوشمند این شرکت با نام apple watch بود، ساعتی که شایعات خبری برای آن نام iwatch را انتخاب کرده بودند. از سال ۲۰۱۰ که اپل تبلت ipad را معرفی کرد تاکنون شاهد حضور هیچ محصول تازه‌ای از طرف این شرکت نبوده‌ایم. حالا اما اپل با پیش رفتن بازار محصولات دیجیتالی به سمت ابزارهای پوشیدنی از ساعت هوشمند خود نیز پرده‌برداری کرد. این ساعت که در نگاه اول به‌خاطر طراحی خاص توسط سلطان طراحی این شرکت یعنی جاناتان ایو، بسیار لوکس به‌نظر می‌رسد می‌تواند ارتباطات کاربرانش را با دیگر محصولات اپل راحت‌تر کند، عملیات پرداخت را آسان‌تر کند و در نهایت نیز مراقب وضعیت سلامت آنها باشد.
Apple watch در دو نسخه با اندازه متفاوت و شش بند مجزا که توسط خود اپل طراحی شده است، معرفی شد. همچنین اپل یک نسخه اختصاصی از ساعتش را با طلای ۱۸ عیار نیز عرضه خواهد کرد. تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل هنگام معرفی این ساعت هوشمند گفت: Apple Watch شخصی‌ترین ابزاری است که تا به حال ساخته‌ایم.
این ساعت که با آی‌فون کار می‌کند توانایی دارد تمامی ارتباطات شما را به مچ دستتان منتقل کند، ضربان قلبتان را مانیتور کند و مراقب حرکات فیزیکی‌تان باشد. صفحه نمایش آن لمسی است، اما لمس را با فشار می‌فهمد.
یکی از بخش‌های جالب طراحی این ساعت، کلید چرخان آن است که آن را به زیبایی تبدیل به یک ساعت معمولی اما جذاب می‌کند. این کلید چرخان تنها برای زیبایی در این ساعت گنجانده نشده بلکه کارآیی ساعت، به این کلید وابسته است. قابلیت‌هایی همچون زوم کردن روی نقشه و اسکرول کردن پیام‌ها با کمک این کلید چرخان صورت می‌گیرد. همچنین این کلید چرخان نقش کلید home را در آی‌فون و آیپد بازی می‌کند و با فشردن آن می‌توانید به صفحه اول برگردید.

یکی دیگر از قابلیت‌های این ساعت این است که کاربرانش می‌توانند با آن حرف بزنند. برای این کار کلیدی مجزا زیر کلید چرخان ساعت طراحی شده که به کاربران اجازه می‌دهد با فشردن آن به لیستی از دوستان خود دسترسی داشته باشند. در این ساعت siri نیز حضور دارد. یکی دیگر از امکانات این ساعت هوشمند مراقبت همیشگی از سلامت شما است. برای این کار در Apple Watch از ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای ردگیری وضعیت سلامت و تناسب اندام شما استفاده شده. این ابزار قدرت مانیتور کردن وضعیت شما را در تمام روز دارد و با کمک نرم‌افزارهای fitness app و workout app می‌توان از نشستن تا دویدن را مانیتور کرد.
این اپلیکیشن‌ها همچنین تمامی اطلاعات ردگیری شده شما را ثبت می‌کنند و در اپلیکیشن Health آی‌فون آنها را به نمایش می‌گذارند. براساس اعلام اپل در مراسم رونمایی از محصولات جدیدش، این شرکت برای apple watch ، 350 دلار قیمت در نظر گرفته و این ساعت از از اوایل سال آینده میلادی عرضه می‌کند. آن‌طور که تیم کوک گفته است: «صبوری برای عرضه این محصول ارزشش را دارد.»

صفحه ی ۲۷ را بخوانید

تداوم انقلاب استیوجابز