اقدام شرکت زیرساخت برای مسدودکردن سایت‌های خبری بدون مجوز

خبرگزاری تسنیم: مسدودسازی سایت‌های خبری بدون مجوز که از پنج روز گذشته طبق ماده ۷ قانون مطبوعات در دستور کار معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد قرار گرفته، چیزی بیش از فیلترینگ است. بنا بر این گزارش با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت اجرای ماده ٧ قانون مطبوعات، خود را موظف به جلوگیری از انتشار رسانه‌های فاقد مجوز دانسته و از پنج روز قبل معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه خبر از مسدود کردن سایت‌های خبری بدون مجوز داده، اما گویا موضوع فیلترینگ نیست.

اعمال فیلترینگ پایگاه‌های مجازی و سایت‌ها تنها در حیطه وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت مجری فیلترینگ در کشور است.

در همین راستا، محمود خسروی، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت این تصمیم معاونت مطبوعاتی ارشاد را بالاتر از فیلترینگ دانست و اظهار کرد: هیات نظارت بر مطبوعات به‌دنبال این است که دسترسی به سایت‌های خبری بدون مجوز مسدود شود و از این حیث سایت‌هایی که به ما گزارش شوند، مسدود می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با مسدودسازی شاهد بارگذاری صفحه پیوندها در آدرس پایگاه‌های مذکور خواهیم بود، گفت: این موضوع فیلترینگ نیست که بخواهد «پیوندها» را ظاهر کند، بلکه مسدودسازی می‌شود و پیامی روی صفحه پایگاه‌های مذکور مبنی ‌بر اینکه این سایت مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات ندارد و موقتا مسدود است، ظاهر می‌گردد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره اینکه چه پایگاه‌هایی اکنون به شما گزارش و چه سایت‌هایی از دسترس خارج شده‌اند، گفت: لیستی که به ما ارائه شده همان لیست اولیه و ۱۰ پایگاه ذکر شده است؛ اکنون در حال طراحی صفحه موردنظر برای بارگزاری روی سایت‌های مسدود شده هستیم که تقریبا کار آن تمام شده است.