راه‌های قانونی یافتن موبایل‌های سرقتی و مفقودی

خبرگزاری تسنیم: دزدیده یا مفقود شدن گوشی‌های هوشمند گران‌قیمت از دردسرهای عظیمی است که طبق برخی گزارش‌های قضایی توانسته پای مالباخته را به بیمارستان هم باز کند؛ اما زمانی‌که گوشی دزدیده شد، برای ردیابی باید چه کار کرد؟ شیوع تب استفاده از گوشی‌های هوشمند در ردیف لوکس در میان تمامی گروه‌های سنی جامعه، برخی خطرات بالقوه را فعلیت بخشیده و چشم بسیاری از سارقان شهر را به دستان و جیب شهروندان دوخته است.

چنین فرآیندی به‌رغم تعارض با وضعیت نابسامان ارتباطات در برخی کشورهای در حال توسعه به الگوی تقلیدی اجتناب‌ناپذیری از کشورهای توسعه‌یافته تبدیل شده و روز به روز شاخص آماری آن در حال گسترش است.استفاده از گوشی‌های هوشمند، مجلل و مطابق سبک ارتباطی کشورهای توسعه‌یافته در کشور ما نیز هرچند ممکن است تمامی کارآیی خود را نداشته باشد، اما حداقل به پرستیژی تبدیل شده که گاه همین پرستیژ، مردم را به چالش می‌کشاند.تصور کنید در محل گذری مشغول مکالمه تلفنی باشید که یکباره موتور سیکلتی با سرعت نور از کنار شما رد شود و بعد از دو دقیقه متوجه شوید که دیگر چیزی به عنوان گوشی دست شما نیست و تنها استیل مکالمه را گرفته‌اید.ممکن است در مکانی پررفت‌وآمد هم به واسطه عدم تمرکز ذهنی، گوشی خود را در جایی قرار دهیم، اما قادر به پیدا کردن آن نباشیم یا اصطلاحا مفقود شود؛ در چنین شرایطی چه باید کرد؟راهکار ساده برای کسانی که گوشی ارزشمندی ندارند این است که سریعا مراتب را به اپراتور مربوطه اعلام کنند و سیم‌کارت خود را بسوزانند تا حداقل مسوولیت حقوقی در قبال احتمال ارتکاب به اعمال مجرمانه گریبانگیر آنها نشود.

در این صورت می‌توانند درخواست پوکه سیم‌کارت را مجددا داشته باشند و با در دست داشتن مدارک شناسایی همچون کارت ملی یا شناسنامه نسبت به دریافت سیم‌کارت از امور مشترکین اپراتورها اقدام کنند.

اما اگر بابت گوشی، پول خرج کرده‌اید و به قول معروف برای پول آن عرق جبین ریخته‌اید، بعید است که به این سادگی‌ها قید گوشی را بزنید.

در این شرایط طبق روال عرفی، مشترکان باید ضمن مسدود کردن خط خود، مراتب را به مراجع قضایی خبر دهند.

بهتر است که با در دست داشتن مدارک هویتی، جعبه گوشی خود را که حاوی سریال گوشی است به کلانتری برده و درخواست ردیابی بدهید.کلانتری یا دادسرا در این مرحله تنظیم شکایتی می‌کنند و با صدور سه نامه به اپراتورهای مختلف، درخواست ردیابی گوشی با شماره سریال مربوطه را می‌دهند تا سارق یا کسی که گوشی را پیدا کرده به محض روشن کردن سیم‌کارتش روی آن گوشی، در شبکه‌ اپراتورها رصد شود.معمولا روال زمانی این کار به مدت ۴۰ روز است و بعد از این مدت ملغی می‌شود؛ در صورت صلاحدید شاکی می‌توان این روال را مجددا طی کرد.در صورت به نتیجه رسیدن این کار، آدرس و محدوده مکانی فرد مورد نظر کشف شده و در اختیار دادگاه جهت بررسی شکایت و احضار وی قرار داده می‌شود.

اما اگر جزو شاکیان چنین پرونده‌هایی هستید و از سیم‌کارت همراه اول استفاده می‌کنید، می‌توانید از روش دیگری که این اپراتور در اختیار شما قرار می‌دهد به ردیابی گوشی بپردازید.

تنها کاری که باید بکنید این است که با خط خود، شماره سریال گوشی مفقودی را به سامانه دستوری *۱۱۱*۲۱۴۱ ارسال کنید.

روال کار برای فعالسازی این سرویس (#سریال گوشی*۱۱۱*۲۱۴۱*) است.با انجام این کار پیامی برای شما ارسال می‌شود تحت این عنوان «مشترک گرامی، سرویس ردیابی گوشی برای شما فعال شد. در صورت تمایل به غیر‌فعالسازی کلمه off یا خاموش را به ۸۰۲۳ ارسال کنید.»فعالسازی این سرویس موجب می‌شود که به‌صورت روزانه تا ۱۰ روز، سریال گوشی مورد جست‌وجو قرار گیرد تا اگر خط همراه اولی روی آن فعال شد، ردش زده شود.اگر نتیجه جست‌وجوها موفقیت‌آمیز باشد، پیامکی به فرد درخواست دهنده ارسال می‌شود تا با در دست داشتن کارت ملی به یکی از ۹ مرکز مربوط به اقدامات قضایی همراه اول مراجعه کند.

حال ممکن است که در حین مدت زمان ۱۰ روز، گوشی پیدا شود یا فرد از درخواست خود منصرف شود، برای غیرفعالسازی کافی است کد دستوری *۱۱۱*۲۱۴۲# را شماره‌گیری کنید. در جواب گفته می‌شود که «با توجه به ناموفق بودن ردیابی شماره سریال درخواستی، سرویس مذکور غیر‌فعال شد. در صورت تمایل به ردیابی مجدد نسبت به ارسال عدد ۱ به شماره ۸۰۲۳ اقدام کنید.»همین اطلاعات را می‌شود با شماره‌گیری *۱۱۱*۲۱۴۳# نیز به دست آورد.