کارمندان، اطاعت از روبات‌ها را به روسای خود ترجیح می‌دهند

ایسنــا: بر اساس مطالعه جـدید محققــان دانشـگاه ام‌آی‌تی، کارمندان انسانی ترجیح می‌دهند از روبات و نه همکارانشان دستور بگیرند. بـراســاس ادعــای این دانشمندان، کنترل‌ روبات‌ها روی مسوولیت‌های انسانی نه‌تنها فرآیندی کارآمدتر است بلکه کارمندان نیز خواهان چنین موضوعی هستند.

محققان «آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم رایانه» دانشگاه ام‌آی‌تی (CSAIL) دریافتند در مجموعه‌ای از آزمایش‌های مدیریتی، کارکنان انسانی هنگامی که رئیس‌شان روبات بود، رضایت بیشتری داشتند؛ آنها بر این باورند که در آینده باید روبات‌ها کنترل بیشتری روی مسوولیت‌ها داشته باشند.

در این مطالعه، گروه‌های دو نفره انسانی و یک روبات در یکی از این سه شرایط با یکدیگر همکاری کردند: مسوولیت‌های دستی (تمام مسوولیت‌ها توسط یک انسان واگذار می‌شدند)، تمام خودکار (تمامی مسوولیت‌ها توسط روبات واگذار می‌شدند) و نیمه‌خودکار (یک انسان مسوولیت‌ها را به خودش واگذار می‌کرد و روبات هم مسوولیت‌ها را به انسان دیگر واگذار می‌کرد).

نتایج نشان داد شرایط تماما خودکار نه‌تنها کارآمدترین وضعیت بود بلکه کارکنان انسانی نیز این شیوه را ترجیح می‌دادند. کارمندان بر این باور بودند روبات‌ها بهتر آنها را درک می‌کردند و کارآیی تیم را هم ارتقا دادند.