ندا لهردی: مهندسان نرم‌افزار در دهه‌های اخیر سهم قابل توجهی از رشد شرکت‌های بزرگ جهان را به خود اختصاص داده‌اند. درست به همین دلیل هم این مهندسان معمولا در شرکت‌های مختلف جایگاه با اهمیتی داشته و طبیعتا درآمد خوبی هم دارند. حالا دیگر مهندسان نرم‌افزار نه‌تنها در شرکت‌های تکنولوژی، بلکه در شرکت‌ها و بخش‌های دیگر هم نقش مهمی ایفا می‌کنند. با این اوصاف است که وب‌سایت بررسی مشاغل Glassdoor به تازگی اطلاعات زیادی از وضعیت مهندسان نرم‌افزار در شرکت‌های بزرگ جهان و درآمد آنها ارائه کرده است. در نهایت گزارش منتشر شده وضعیت و سهم مهندسان نرم‌افزار از درآمد 15 شرکت بزرگ جهان بر اساس میزان ارزش بازار آنها را نشان می‌دهد. به‌طور کلی کارشناسان Glassdoor معتقدند مهندس نرم‌افزار یا برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده اپلیکیشن بودن صرف‌نظر از جایی که در آن کار می‌کنید، شغل خوب و پردرآمدی است. با این حال بد نیست بدانید که حتی در صنعت تکنولوژی هم مهندسان نرم‌افزار درآمد چندان بالایی نداشته و معمولا درآمد متوسطی دارند.
شـــرکت Google: متوسط درآمد یک مهندس نرم‌افزار در این شرکت برابر ۱۲۷ هزار و ۸۲۷ دلار است. ارزش بازار گوگل برابر ۳۹۳ میلیارد دلار است و ۷۳ درصد از کارمندان آن فکر می‌کنند که تجارت گوگل در مسیر درست قرار دارد و در ۶ ماه آینده ارتقا پیدا می‌کند.
اگر یک مهندس نرم‌افزار باشید، قطعا دوست دارید در گوگل مشغول به‌کار شوید. وعده‌های غذایی رایگان، تسهیلات مناسب و البته فرصت‌های رشد مواردی هستند که می‌توانند توجه مهندسان نرم‌افزار را به این شرکت جلب کنند.
شرکت Apple: متوسط درآمد یک مهندس نرم‌افزار در پرطرفدارترین شرکت تکنولوژی جهان برابر 125 هزار و 695 دلار است. این شرکت که ارزش بازار آن به 594 میلیارد دلار می‌رسد، تنها خوش‌بینی 40 درصد از کارمندانش برای رشد در 6 ماه آینده را با خودش دارد. کارمندان اپل معتقدند کار کردن در شرکتی که بهترین محصولات دیجیتال جهان را می‌سازد و در کنار افرادی خلاق و باهوش می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای رشد و پیشرفت پیش روی افراد قرار بدهد.
شرکت Walmart: یک مهندس نرم‌افزار به‌طور متوسط سالانه ۱۲۴ هزار و ۴۳۳ دلار در این شرکت حقوق می‌گیرد. ۷۷ درصد از کارمندان این شرکت با ارزش بازار ۲۴۶ میلیارد دلار، معتقدند که روند تجارت آن در مسیر درستی قرار داشته و به احتمال زیاد در ماه‌های آینده بهبود پیدا می‌کند. کارمندان Walmart معتقدند حقوق پرداختی شرکت به آنها بالاتر از متوسط حقوقی است که شرکت‌های دیگر به کارمندان این حوزه می‌پردازند. این کارمندان با گذشت سه ماه از زمان استخدام و کار در این شرکت می‌توانند از تخفیف‌های نسبتا اندکی برای خرید از فروشگاه‌های Walmart استفاده کنند.
شرکت Facebook: متوسط درآمد سالانه یک مهندس نرم‌افزار در بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان برابر ۱۲۲ هزار و ۶۹۵دلار است. ارزش بازار این شرکت برابر ۲۰۲ میلیارد دلار است و ۴۸ درصد از کارمندان آن فکر می‌کنند که فیس‌بوک در مسیر درستی قرار دارد و در ۶ ماه آینده رشد خوبی را تجربه خواهد کرد. یکی از کارمندان فیس‌بوک درباره کار در این شرکت می‌گوید: «اینجا محیط الهام‌بخش برای کار و پیشرفت شغلی دارد و حضور افراد باهوش در این شرکت می‌تواند به رشد کارمندان دیگر هم کمک بکند.»
شــرکت Oracle: متوسط درآمد سالانه مهندسان نرم‌افزار در این شرکت برابر ۱۱۲ هزار و ۶۸۱ دلار است و ارزش بازار این شرکت به ۱۷۳ دلار می‌رسد. ۸۹ درصد از کارمندان اوراکل معتقدند که روند رشد این شرکت تا حالا درست بوده و انتظار دارند در ماه‌های آینده هم بهبود پیدا کند.
تعادل مناسب میان زندگی شخصی و کار، تسهیلات پزشکی و درمانی در کنار فضای کاری خلاقانه عواملی هستند که می‌توانند توجه هر فرد جویای کار را به خودشان جلب کنند.
شرکت Microsoft: غول نرم‌افزاری دنیا به‌طور متوسط سالانه 108 هزار و 712 دلار به هر مهندس نرم‌افزار خودش می‌پردازد. ارزش بازار این شرکت برابر 381 میلیارد دلار است و نیمی از کارمندان آن با سیاست‌های تجاری آن موافقند.
پروژه‌های زیادی از مایکروسافت در کشورهای مختلف اجرا می‌شوند و به همین دلیل فرصت‌های کاری در شرایط مختلف وجود دارد. این در حالی است که مایکروسافت همیشه بهشت مهندسان نرم‌افزار بوده است.
شرکت Intel: متوسط درآمد سالانه مهندسان نرم‌افزار در این شرکت برابر 106 هزار و 234 دلار است و ارزش بازار اینتل به 170 میلیارد دلار می‌رسد. تنها 32 درصد از کارمندان این شرکت معتقدند که سیاست‌های تجاری این شرکت درست بوده است. اینتل حقوق خوبی به کارمندانش می‌پردازد و تسهیلات درمانی خوبی در اختیارشان قرار می‌دهد. در کنار امکانات بیمه‌ای خوب، این شرکت کلاس‌های آموزشی ضمن خدمت مختلفی را هم برای کارمندانش برگزار می‌کند.
شرکت Amazon: متوسط درآمد سالانه یک مهندس نرم‌افزار در این شرکت برابر ۱۰۵ هزار و ۷۰۹ دلار است و ارزش بازار این شرکت به ۱۵۱ میلیارد دلار می‌رسد. ۵۸ درصد از کارمندان آمازون با سیاست‌های تجاری آن موافق هستند. هر کار خلاقانه و ایده خوبی در این شرکت پاداش دارد. کار تیمی در این شرکت اهمیت زیادی دارد و رابطه مدیران میانی با کارمندان نزدیک است.
بانک Bank of America: متوسط درآمد سالانه یک مهندس نرم‌افزار در این بانک برابر ۹۵ هزار و ۳۲۵ دلار است. ارزش بازار این بانک برابر ۱۷۸ میلیارد دلار است و ۳۸ درصد کارمندان با سیاست‌های کاری و تجاری آن موافق هستند.
شرکت JPMorgan: این شرکت سرمایه‌گذاری به مهندسان نرم‌افزارش به‌طور متوسط سالانه ۹۵ هزار و ۲۷۰ دلار حقوق می‌پردازد و ارزش بازار آن برابر ۲۲۷ میلیارد دلار است. ۶۷ درصد از کارمندان این شرکت از رشد تجاری آن در سال‌های اخیر راضی بوده‌اند و معتقدند که استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز در این شرکت کمک زیادی به رشد و پیشرفت کارمندانش کرده است.0
شرکت Samsung: این غول کره‌ای بازار لوازم مصرفی الکترونیک ارزش بازاری برابر ۱۶۵ میلیارد دلار دارد و به‌طور متوسط سالانه ۹۲ هزار و ۶۶۷ دلار به هر مهندس نرم‌افزارش حقوق می‌پردازد. ۴۳ درصد از کارمندان سامسونگ معتقدند که این شرکت روند رشد خوبی را در سال‌های گذشته داشته است و تا ۶ ماه آینده رشد خوبی خواهد کرد. 1
شرکت IBM: این شرکت قدیمی و شناخته شده در دنیای تکنولوژی به‌طور متوسط سالانه ۹۲ هزار و ۴۱۸ دلار به هر مهندس نرم‌افزارش حقوق می‌دهد. ارزش بازار این شرکت ۱۹۰ میلیارد دلار است و ۳۵ درصد از کارمندانش از رشد تجاری آن در سال‌های اخیر رضایت دارند. مهم‌ترین سرمایه این شرکت نیروی کاری آن است که معمولا افرادی با هوش و مستعد هستند. فضای کاری در این شرکت تا حد زیادی روی صنعت نرم‌افزار متمرکز شده و این موضوع کمک زیادی به رشد آن در سال‌های اخیر کرده است. 2
شرکت Comcast: متوسط درآمد سالانه یک مهندس نرم‌افزار در این شرکت برابر ۹۱ هزار و ۹۸۴ دلار است و ارزش بازار این شرکت به ۱۴۰ میلیارد دلار می‌رسد. ۴۸ درصد از کارمندان این شرکت با سیاست‌های تجاری آن موافق هستند و معتقدند که درآمد آنها از همکارانشان در شرکت‌های دیگر کمی بیشتر است. 3
شرکت Verizon: این شرکت مخابراتی بزرگ و شناخته شده ارزش بازار ۲۰۶ میلیارد دلاری دارد و سالانه به‌طور متوسط ۸۶ هزار و ۸۵۹ دلار به هر مهندس نرم‌افزارش می‌پردازد. ۴۸ درصد از کارمندان Verizon از روند رشد تجاری این شرکت در سال‌های اخیر رضایت دارند و معتقدند که این شرکت در ماه‌های آینده روند رشد خوبی را در پیش خواهد داشت.4
شرکت General Electric: این شرکت ارزشی برابر ۲۵۷ میلیارد دلار در بازار سرمایه دارد و به‌طور متوسط سالانه ۸۰ هزار و ۲۳۵ دلار به هر مهندس نرم‌افزار خودش می‌پردازد. این روزها تنها ۲۶ درصد از کارمندان این شرکت از روند رشد تجاری آن رضایت دارند. با این حال اما مدیریت مناسب و کار تیمی خوب در این شرکت از نقاط قوت آن برای موفقیت به حساب می‌آید.5

سهم مهندسان نرم‌افزار از رشد شرکت‌های بزرگ جهان

سهم مهندسان نرم‌افزار از رشد شرکت‌های بزرگ جهان

سهم مهندسان نرم‌افزار از رشد شرکت‌های بزرگ جهان

سهم مهندسان نرم‌افزار از رشد شرکت‌های بزرگ جهان

سهم مهندسان نرم‌افزار از رشد شرکت‌های بزرگ جهان

سهم مهندسان نرم‌افزار از رشد شرکت‌های بزرگ جهان