افزایش موفقیت‏های IBM در حوزه سازمانی

همکاران سیستم: شرکت IBM قصد دارد سرمایه‏گذاری‏های گسترده‏ای را روی پلت‌فرم پیشرفته تحلیلی Watson انجام دهد تا از این طریق بتواند به فعالیت‏های مرکز توسعه خدمات سازمانی خود رونق دهد. نشریه فایننشال‏تایمز در تازه‏ترین شماره خود نوشت برنامه‏های موجود برای توسعه Watson شامل راه‏اندازی مراکز هدفمند در منطقه فناوری Silicon Alley نیویورک اشاره کرد. اما تحلیلگران همچنان بر این مساله تردید دارند که Watson یک نوآوری درست و کارآمد محسوب می‏شود یا خیر. در ضمن سیستم Watson موفق شد در مسابقه Jeopardy آمریکا برنده شود و به‌عنوان یک برنامه قوی حاوی فناوری‏های پیشرفته برای پردازش زبان‏های طبیعی مورد توجه قرار گیرد. اما کارشناسان حوزه هوش مصنوعی همچنان در حال بررسی این مساله هستند که شاید پاسخ‏های این سیستم بر اساس دستیابی آن به منابع اطلاعاتی داده شده است.

«اورن اتزیونی» که با حمایت مالی «پائول آلن» از بنیانگذاران مایکروسافت در حال توسعه یک پروژه هوش مصنوعی است در این خصوص توضیح داد: «Watson مسابقه Jeopardy را با موفقیت به پایان رساند.

اما آیا این سیستم هم‏اکنون می‏داند که برنده شده است؟ آیا اجازه می‏دهید Watson پزشک شخصی شما باشد؟»

او اظهار کرد که آزمون Jeopardy برای این سیستم یک موفقیت محسوب می‏شود. اما اگر شما این آزمون را عمیق‏تر دنبال کنید، Watson با شکست مواجه خواهد شد.