رکورد فروش لوازم جانبی باآی‌فون‌های جدید

دنیای‌اقتصاد: محصولات دیجیتال شخصی اپل همیشه طرفداران زیادی در بازارهای جهانی داشته‌اند و همین موضوع باعث شکل‌گیری بازارهای حاشیه‌ای پررونقی مانند بازار لوازم جانبی ویژه این ابزارها شده است. حالا گویا ورود مدل‌های جدید گوشی‌های آی‌فون شرکت اپل به بازار باعث ثبت رکورد جدیدی در میزان فروش لوازم جانبی گوشی‌های موبایل در بازار بزرگ ایالات متحده آمریکا شده است. به این ترتیب آمارها نشان می‌دهد که به دنبال معرفی و عرضه گوشی‌های iPhone ۶ و ۶ Plus میزان فروش بازار لوازم جانبی گوشی‌های موبایل در دو هفته گذشته تا ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده و به رقم ۲۴۹ میلیون دلار رسیده است. براساس گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی NPD در این زمینه، میزان فروش لوازم جانبی ویژه گوشی‌‌های آی‌فون جدید بسیار بیشتر از فروش لوازم جانبی ویژه iPhone ۵S و ۵C در سال گذشته میلادی بوده است. میزان فروش لوازم جانبی گوشی‌های موبایل در سال گذشته میلادی و بعد از معرفی و عرضه دو گوشی iPhone ۵S و ۵C برابر ۱۹۵ میلیون دلار بوده است که تنها ۱۷ درصد رشد را در طول دو هفته پس از معرفی این گوشی‌ها به ثبت رسانده بود.

«استفان بیکر» یکی از تحلیلگران موسسه NPD در این مورد می‌گوید: «همیشه ورود آی‌فون‌های جدید به بازار یک افزایش حجم تولید و فروش لوازم جانبی را در بازار ایجاد می‌کند و گاهی این افزایش تقاضا برای خرید لوازم جانبی ویژه آی‌فون‌های جدید تا ماه‌ها پس از معرفی آنها هم طول می‌کشد. به‌خصوص فروش قاب‌های ویژه آی‌فون‌های جدید در ماه‌های اول عرضه آنها به طرز قابل توجهی بالا است.»

به نظر می‌رسد تولیدکنندگان لوازم جانبی با بررسی تصاویر لو رفته از iPhone ۶ قبل از عرضه آن به طراحی محصولات مرتبط با آن اقدام کرده و به این وسیله به سرعت پس از عرضه آن، تعداد زیادی از لوازم جانبی مختلف ویژه این گوشی جدید را به بازار عرضه

کرده‌اند.

بیشترین فروش لوازم جانبی برای نسل جدید تلفن‌های اپل مربوط به قاب‌ها و محافظ‌ها بوده است. برای آی‌فون‌های جدید حجم زیادی از محافظ‌های گوناگون عرضه شده که از تنوع بالایی برخوردار هستند. فروش محافظ نمایشگر ۱۲۰ درصد نسبت به دو هفته اول افزایش یافته و فروش محافظ‌های بدنه تا ۷۸ درصد از لحاظ قیمت کل و ۶۳ درصد از نظر تعداد افزایش داشته است. فروش دیگر تجهیزات جانبی هم با رشد همراه بوده؛ اما نه به اندازه لوازم جانبی محافظتی. فروش هدفون و میکروفن هم تا ۱۰ درصد افزایش داشته و فروش بلندگوها و اسپیکرهای بلوتوث هم تا ۵ درصد افزایش یافته است.

میزان فروش لوازم جانبی هنوز هم می‌تواند بیشتر شود. طبق این گزارش ۴۱ درصد از خریداران آی‌فون جدید لوازم جانبی را هنگام خرید آی‌فون تهیه می‌کنند، اما ۵۹ درصد بقیه پس از ترک فروشگاه اقدام به خرید این لوازم می‌کنند.

بعضی از خریداران هم با این که هنگام خرید آی‌فون لوازم جانبی خریده‌اند اما باز هم اقدام به خرید آنها می‌کنند، به بیان دیگر احتمال اینکه مشتریان اپل پس از ترک فروشگاه اقدام به خرید لوازم جانبی کنند دو برابر زمان خرید iPhone ۶ است. این در حالی است که تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی هم فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان این محصولات جهت افزایش فروش و درآمد به حساب می‌آید.