دنیای اقتصاد: موبایل‌های هوشمند به سرعت در حال رشد و نفوذ در میان کاربران مختلف هستند. این روند رشد اما در کشورها و مناطق در حال توسعه سرعت بیشتری هم دارد تا جایی که میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در منطقه خاورمیانه و آفریقا رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در فصل دوم سال جاری میلادی در خاورمیانه و آفریقا به ۶۴ میلیون دستگاه رسیده است که این میزان رشد سالانه ۲۷ درصدی را هم به ثبت رسانده است.

آخرین گزارش IDC نشان می‌دهد که بازار موبایل‌های هوشمند در منطقه خاورمیانه و آفریقا روند رشد سریعی داشته و انتظار می‌رود سهم قابل توجهی از رشد بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را به خودش اختصاص بدهد.

بر اساس این گزارش، موبایل‌های هوشمند با رشد سالانه ۱۳ درصدی حالا در فصل دوم سال ۲۰۱۴، سهم ۴۰ درصدی از کل بازار گوشی‌های موبایل در خاورمیانه و آفریقا را به خودشان اختصاص داده‌اند. این در حالی است که سهم موبایل‌های هوشمند از کل بازار گوشی‌های موبایل در بعضی کشورها و مناطق پیشرفته دنیا بین ۷۵ تا ۸۰ درصد است.

در میان کشورهای آفریقا مصر و آفریقای جنوبی به ترتیب با ۳۷ درصد و ۳۲ درصد، بیشترین میزان رشد سالانه را در حجم واردات موبایل‌های هوشمند داشته‌اند و در خاورمیانه هم این جایگاه به امارات متحده‌عربی و قطر به ترتیب با رشد سالانه ۲۷ درصد و ۳۲ درصد اختصاص پیدا می‌کند.

«نابیلا پوپال» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «انتظار می‌رود این روند رشد در کشورهایی مانند مصر به دنبال بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی همچنان هم ادامه داشته باشد، در حالی که کشورهایی مانند امارات و قطر هنوز به خاطر برگزاری رویدادهایی مانند Expo ۲۰۲۰ و بازی‌های FIFA ۲۰۲۲ این رشد را خواهند داشت. در واقع این رشد و نتایج به دلیل افزایش میزان تقاضای کاربران و مصرف‌کنندگان اتفاق می‌افتد که ناشی از رشد اقتصادی و صنعت توریسم خواهد بود.»

تقریبا تمام کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا شاهد رشد سالانه میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند خود در مقایسه با فصل دوم سال ۲۰۱۳ بوده‌اند و تنها دو کشور عراق و سوریه به خاطر شرایط بحرانی و جنگ که به دنبال خود عدم ثبات اقتصادی و کاهش قدرت خرید را می‌آورد، از این قاعده و روند مستثنا بوده‌اند.

از نظر کارشناسان و تحلیلگران بازار این رشد در بازار موبایل‌های هوشمند خاورمیانه و آفریقا در این صنعت موبایل منحصر به فرد بوده است. حالا موبایل‌های هوشمند به روشی برای ابراز عقیده و حضور در دنیای مجازی تبدیل شده‌اند که ساده‌ترین شکل ارتباط میان افراد را ممکن ساخته‌اند.

گزارش IDC در این زمینه نشان می‌دهد امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ترکیه و کویت بیشترین میزان مهاجرت از گوشی‌های موبایل معمولی به موبایل‌های هوشمند را داشته‌اند تا جایی که سهم موبایل‌های هوشمند از بازار موبایل هر کدام از این کشورها از ۷۵ درصد هم عبور کرده است.

در مقابل میزان نفوذ موبایل‌های هوشمند در کشورهایی مانند نیجریه و کنیا همچنان پایین است. در واقع مهم‌ترین عامل در افزایش سرعت رشد استفاده از موبایل‌های هوشمند در این کشورها، افزایش میزان دسترسی کاربران آنها به موبایل‌های هوشمند ارزان قیمت ساخت چین و هندوستان است.

درست به همین دلیل هم تولیدکنندگانی مانند Samsung، Huawei و Lenovo بیشترین میزان فروش را در بازار این کشورها در اختیار دارند. براساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده توسط IDC در این زمینه، شرکتSamsung با سهم ۴۵ درصدی از بازار موبایل‌های هوشمند خاورمیانه و آفریقا حاکمیت این بازار را در اختیار دارد، اما سهم این شرکت نسبت به سال گذشته میلادی ۸ درصد کاهش یافته است.

در همین دوره زمانی اما شرکت Huawei با افزایش ۲ درصدی و سهم بازار ۱۰ درصدی جایگاه دوم این بازار را به خودش اختصاص داده است. اپل اما با سهم ۸ درصدی در جایگاه سوم و نوکیا با سهم ۶ درصدی در جایگاه چهارم این بازار قرار گرفته است.

BlackBerry هم به دنبال کاهش چشمگیر سهمش از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در یک سال گذشته کاهش ۱۲ درصدی را در سهم بازار خودش تجربه کرده است و در حال حاضر تنها ۲ درصد از بازار موبایل‌های هوشمند خاورمیانه و آفریقا را در اختیار دارد.

رکورد رشد موبایل‌های هوشمند درخاورمیانه