با برنامه‌ نرم‌افزاری جدید، گوشی‌های هوشمند می‌توانند به بخشی از بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان تبدیل شوند. به گزارش «ایسنا» تیمی از دانشمندان به رهبری «دانیل وایتسون»، فیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین، و «مایکل مولهرن» از دانشگاه کالیفرنیا در داویس، برنامه نرم‌افزاری جدیدی ارائه داده‌اند که شبکه جهانی گوشی‌های هوشمند را به آشکارساز پرتو کیهانی به اندازه یک سیاره تبدیل می‌کند.

یکی از معماهای همیشگی پیش‌ روی فیزیکدانان نجومی، کشف منبع ذرات با انرژی فوق‌العاده بالایی است که با زمین برخورد می‌کنند. این ذرات، پرتوهای کیهانی خوانده می‌شوند.

گرچه این پرتوهای کیهانی دهه‌ها پیش کشف شدند، چنین مولفه‌هایی با این انرژی بالا بسیار نادر هستند و این امر شناسایی منشا آنها را در جهان دشوار می‌کند. برنامه CRAYFIS «پرتوهای کیهانی پیدا شده در گوشی‌های هوشمند» هنگامی که تلفن به یک منبع نیرو متصل می‌شود و برای چند دقیقه استفاده نمی‌شود، برای رهگیری این پرتوها به‌کار می‌رود. هر فردی که دارای گوشی هوشمند iOS، اندروید یا تبلت است، با استفاده از این برنامه قادر خواهد بود در این شبکه آشکارساز شرکت کند.

اگر تلفن منفردی داده‌هایی را جمع‌آوری کند که در مقاله‌ای علمی به‌کار رود، به‌عنوان نویسنده نام کاربر درج خواهد شد. حسگرهای سیلیکون‌محور موجود در دوربین‌های گوشی‌های هوشمند از همان قوانینی استفاده می‌کنند که آشکارسازهای سرن و هر جای دیگر برای شناسایی ذرات استفاده می‌کنند. اما چون این ذرات بسیار نادر هستند، به آشکارساز بسیار بزرگی مانند شبکه جهانی گوشی‌های هوشمند برای شکار آنها نیاز است.

درحالی‌که پیش‌تر مشخص شده بود گوشی‌های هوشمند فردی می‌توانند این ذرات را شکار کنند، این نخستین باری است که ثابت شده چنانچه ابزارهایی از این دست به یکدیگر متصل شوند، آشکارساز جهانی و شبکه‌بندی‌شده‌ای را شکل می‌دهند که می‌توانند با قابلیت‌های آزمایشگاه‌های پرتو کیهانی رقابت کنند یا از آنها پیشی بگیرند.

تیم علمی به مدت یکسال روی طراحی این برنامه نرم‌افزاری کار کرده و محققان در حال شناسایی مرورگرهایی هستند که بتوانند با کاربرهای متعدد سروکار داشته باشند.