صعود آی‌فون، سقوط آی‌پد

عاقله ترابی: همه ما اپل را به‌عنوان شرکتی می‌شناسیم که محصولات کامپیوتری‌اش زبانزد است و فروش جهانی موفقی هم دارد،‌‌ اما آمارها لزوما با چنین تعریفی از اپل همخوان نیست. آمارهای تازه از تولیدات این شرکت کامپیوتری در فصل چهارم نشان می‌دهد اپل همچنان یک شرکت آی‌فون‌محور است چراکه حدود ۵۲ درصد از کل سود این شرکت از آی‌فون تامین می‌شود. شاید اگر تقاضای بازار برای گوشی‌های هوشمند به این میزان نبود اپل امروز در این جایگاه نایستاده بود. آمارهای مالی که اپل این هفته منتشر کرده نشان‌دهنده این است که این شرکت روز به روز به فروش آی‌فون وابسته‌تر می‌شود و این در حالی رخ می‌دهد که تقاضا برای گوشی‌‌‌‌های آی‌فون هم رو به افزایش است. بر این اساس اپل در این فصل بیش از ۳۹ میلیون آی‌فون فروخته است که این میزان بسیار بالاتر از تخمینی است که تحلیلگران بازار از این شرکت انتظار داشتند.

اما آن روی سکه، آی‌پد در وضعیت خوبی قرار ندارد تا جایی که این محصول به جایگاه سوم سودآوری برای اپل رسیده و جایگاه دوم خود را به کامپیوترهای مک داده است.

اینکه اپل به شرکتی تبدیل شود که فروشنده آی‌فون است مزایا و در عین حال ریسک‌هایی به همراه دارد. مشتریان بازار تلفن همراه نشان داده‌اند که استقبال کردن یا نکردن آنها از یک گوشی می‌تواند خیلی سریع یک شرکت وابسته به یک تک‌محصول را به خطر بیندازد. این ریسک اما فعلا اپل را تهدید نمی‌کند، چراکه با وجودی که آمارهای فروش آی‌فون‌های جدید اپل (آی‌فون‌های ۶ و ۶ پلاس) محاسبه نشده اما اخبار نشان‌دهنده استقبال گسترده از مدل جدید آی‌فون اپل است.

آی‌پد که همواره یک محصول قدرتمند و سودآور برای اپل بوده فروش جالب توجهی در این فصل نداشته و این سقوط فروش، زنگ خطر جدی برای این شرکت است که خود بازار تبلت را با آی‌پد به وجود آورد. حالا اپل با این وضعیت روبه‌رو است که باید نشان دهد یک شرکت تک‌محصول نیست. ساعت اپل که قرار است اوایل سال آینده میلادی به بازار عرضه شود نخستین رده محصولی جدید اپل پس از عرضه آی‌پد در سال ۲۰۱۰ بوده است. در کنار اینها سیستم پرداخت جدید اپل هم که چندروزی است فعال شده عرصه جدیدی برای این شرکت به شمار می‌رود که سودآوری این شرکت را هم افزایش خواهد داد.

اما در چشم‌انداز میان‌مدت، آی‌فون همچنان بازوی کلیدی درآمد مالی اپل به شمار خواهد رفت.

فروش بالای آی‌فون ۶ و ۶ پلاس

این روزها همه‌جا صحبت از آی‌فون‌های جدید اپل است. در آمارهای جدید اپل، فقط فروش یک هفته از آی‌فون ۶ و ۶ پلاس گنجانده شده اما مشخص است که تقاضای بازار برای این دو دستگاه رو به افزایش است. اپل حدود ۴۰ میلیون آی‌فون در این فصل مالی به فروش رسانده که ۱۶ درصد در مقایسه با فروش سال گذشته این محصول رشد نشان می‌دهد.

تحلیلگران میزان کمتری از فروش آی‌فون را برای این فصل اپل پیش‌بینی کرده بودند. آنها تصور می‌کردند در نهایت اپل چیزی کمتر از ۳۸ میلیون دستگاه آی‌فون را بتواند به فروش برساند. حالا و با توجه به فروش چشمگیر آی‌فون جدید اپل انتظار آمارهای بالاتری در فصل منتهی به ماه دسامبر را در بازار ایجاد کرده است.

آی‌فون جدید اپل هم‌اکنون در ۳۲ کشور به فروش می‌رسد و قرار است تا پایان ماه اکتبر به ۶۹ کشور برسد. تا پایان سال نیز ۱۱۵ کشور این محصول را مستقیما به فروش خواهند رساند. احتمالا این میزان فروش، آی‌فون ۶ را به موفق‌ترین آی‌فون اپل از زمان معرفی این محصول تبدیل خواهد کرد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل به صراحت گفته است که تقاضا برای این محصول جدید اپل بسیار بالاست و این شرکت نمی‌تواند به همه این تقاضاها به سرعت پاسخ دهد.

تیم کوک در این باره به رویتر گفته است: رشد ما در تاریخ این شرکت بی‌سابقه است و من خوشحال‌تر از این نمی‌توانم باشم. با این حال در این مرحله سخت بتوان میزان تقاضای واقعی بازار را تخمین زد؛ اما این خیلی غیرطبیعی است که تقاضای ما در همه کشورها در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل اپل در عین حال به میزان تفاوت فروش آی‌فون ۶ و ۶ پلاس اشاره می‌کند و می‌گوید: طبیعتا از نظر جغرافیایی تفاوت‌های زیادی بین فروش این دو محصول وجود خواهد داشت؛ اما درحال‌حاضر اطلاعاتی درباره تفاوت میزان فروش این دو نداریم.

سقوط آی‌پد

تبلت‌های اپل طی یکی، دو سال اخیر با افت فروش چشمگیری روبه رو شده است؛ اما این میزان هیچ‌گاه جدی و بحران‌ساز نبوده است. در ۶ فصل گذشته، فروش آی‌پد یا ثابت بوده یا در مقایسه با سال قبل کاهش پیدا کرده است؛ اما فروش آی‌فون هیچ‌گاه در مقایسه با سال قبل خود کاهش پیدا نکرده است. براساس آمارهای مالی اپل در این فصل این شرکت حدود ۱۲ میلیون دستگاه آی‌پد فروخته است که در مقایسه با فروش سال گذشته ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. این میزان حدود یک میلیون کمتر از تخمین تحلیلگران بازار برای فروش آی‌پد در این فصل بوده است. اپل امیدوار است آی‌پدهای جدیدش یعنی

IPad Air ۲ و Ipad Mini ۳ که فروش آنها از این هفته آغاز می‌شود، این وضعیت بحرانی برای این محصول را جبران کند.

از نظر مدیران اپل، یکی از علل مهم افت فروش آی‌پد این است که مردم آی‌پد را بیشتر از گوشی موبایل نگاه می‌دارند و بسیاری از آنها مدل‌های قبلی و استفاده‌شده خود را به اعضای فامیل و دوستانشان می‌دهند. از نظر تیم کوک اما آینده آی‌پد روشن است!

در همین زمان تجارت کامپیوترهای مک هم به شکل شگفت‌آوری قدرتمند باقی مانده است. در این فصل اپل ۵/۵ میلیون دستگاه مک فروخته که در مقایسه با سال گذشته در همین زمان ۲۱ درصد رشد نشان می‌دهد. به گفته تیم کوک این میزان فروش مک بالاترین میزان در تاریخ فروش مک از سال ۱۹۹۵ تاکنون بوده است.

کوک درباره این دو محصول به رویترز می‌گوید: من می‌دانم در بازار‌ نقدهای منفی زیادی به آی‌پد وجود دارد؛ اما اگر از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنید ماجرا فرق می‌کند. ما در چهار سال اخیر، ۲۳۷ میلیون دستگاه آی‌پد فروختیم که این میزان دوبرابر فروش آی‌فون در چهارسال نخست معرفی آن است. اگر به یک سال گذشته نگاه کنید می‌بینید که ما ۶۸ میلیون آی‌پد فروختیم و این میزان در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۱ میلیون دستگاه بود. در حقیقت افت ما حدود ۴ درصد بوده است. تیم کوک ادامه می‌دهد: هر چند ممکن است بگویند که بازار تبلت اشباع شده است اما ما این‌طور فکر نمی‌کنیم و این را تحقیقات بازار ما نشان می‌دهد. کاملا مشخص است که مردم آی‌پد را بیشتر از آی‌فون نگاه می‌دارند و حتی ما که چهارسال است در حال ساخت آی‌پد هستیم، نمی‌دانیم دوره زمانی به روز رسانی آی‌پد (زمانی که مردم به یک دستگاه جدید نیاز داشته باشند) چه وقت است. آنچه ما می‌دانیم این است که محصولات خوبی تولید کنیم که مردم حس خوبی به آن داشته باشند و آنچه ما هفته گذشته معرفی کردیم

دقیقا همان بود.

تیم کوک درعین‌حال همنوع‌خواری محصولی را از مشکلات این شرکت عنوان می‌کند و می‌گوید: من مطمئنم که بسیاری از مردم بین خرید مک و آی‌پد درنهایت مک را انتخاب می‌کنند، البته در این زمینه آماری ندارم با این حال همچنین فکر می‌کنم بسیاری بین آی‌فون و آی‌پد آی‌فون را انتخاب می‌کنند. من با این انتخاب مشکلی ندارم و فکر می‌کنم آی‌پد آینده بسیار خوبی دارد و ما روی ساخت آی‌پدهای بهتر، سرمایه‌گذاری‌مان را ادامه خواهیم داد.