ایسنا: یک عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران یکی از دلایل عدم استقبال کاربران از نرم‌افزار‌های تولید داخل را تعداد پایین این برنامه‌ها دانست و گفت‌: تضمین بازگشت سرمایه و ایجاد حقوق مالکیت معنوی می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را به حوزه نرم‌افزار‌نویسی جلب کند.

رضا کرمی اظهار کرد: درباره نرم‌افزار‌هایی که برای سازمان‌های دولتی نوشته می‌شود با توجه به اینکه در این زمینه سازمان‌های دولتی برای خرید نرم‌افزار ارتباط زیادی با بازار خارجی ندارند مجبورند از برنامه‌ها و نرم‌افزار‌های ساخت داخل استفاده کنند.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک صد‌درصد از برنامه‌هایی که از سوی سازمان‌ها و ادارات دولتی استفاده می‌کنند نرم‌افزارهای ساخت داخل هستند که به هرحال تا به امروز پاسخگوی نیاز این سازمان‌ها بوده‌اند. این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران تصریح کرد: نرم‌افزار‌های داخلی که برای استفاده‌های سازمانی طراحی شده‌اند می‌توانند نیازهای اولیه این سازمان‌ را پاسخگو باشند، اما برای نیازهای سطح بالاتر و پیچیده‌تر لازم است سطح برنامه‌ریزی نیز ارتقا پیدا کند.

کرمی در ادامه درباره‌ جایگاه اپلیکیشن‌هایی که برای تلفن‌های هوشمند و استفاده کاربران عمومی طراحی می‌شوند، گفت: با توجه به اینکه حجم برنامه‌ها و نرم‌افزار‌های خارجی بیش از نرم‌افزار‌های ساخت داخل است و در اکثر این نرم‌افزار‌ها نیز زبان و محتوا مدنظر قرار نمی‌گیرد، کاربران تلفن‌های همراه بیشتر از نرم‌افزار‌های غیرفارسی و ساخت خارج استفاده می‌کنند. عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران افزود: اما در مورد برنامه‌هایی که با محتوا ارتباط دارد بدیهی است که استقبال مردم از نرم‌افزار‌های فارسی‌زبان و ساخت داخل بیشتر از نرم‌افزار‌های خارجی است.

جایگاه برنامه‌های ایرانی در بازار IT