مهاجرت به نسل جدید حافظه‌های DDR4

دنیای اقتصاد: بالا بردن کیفیت کار در سیستم‌های امروزی که درحال تبادل اطلاعات زیادی هستند، نیاز به نسل جدید حافظه‌ها را ضروری می‌کند. درحالی که DDR۳ استاندارد فعلی حافظه سیستم‌های کامپیوتری است و هم اکنون به صورت گسترده توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد به زودی استانداردی از رم‌های DDR۴ که نسل جدیدی از حافظه رم هستند جایگزین رم‌های فعلی خواهند شد. رم‌های DDR۴ نسل جدیدی از حافظه رم هستند که در سال ۲۰۱۴ ارائه شدند و تنها چند ماه از ورود این نسل از حافظه‌ها به بازار قطعات کامپیوتری می‌گذرد. مهم‌ترین پیشرفت در این نسل در مقایسه با نسل‌ قبلی، پایین‌تر آمدن ولتاژ مورد نیاز و بالاتر رفتن نرخ انتقال اطلاعات است. رم‌های DDR۴ با ولتاژ ورودی ۲/۱ ولت عمل می‌کنند؛ در حالی که ولتاژ مورد نیاز رم‌های DDR۳ چیزی حدود ۵/۱ تا ۶۵/۱ ولت است. حداکثر نرخ انتقال داده در این نسل نیز به ۳۲۰۰ مگابیت در ثانیه رسیده است. انتظار می‌رود رم‌هایی از نسل DDR۴ تولید شوند که بتوانند با ۰۵/۱ ولت نیز کار کنند.

اولین رم DDR۴ جهان با قابلیت اورکلاک شدن را ای‌دیتا به بازارهای جهان عرضه کرد. این رم که نام تجاری آن ZPG Z۱ است، به «اولین DDR۴ اورکلاک جهان از دومین سازنده‌ رم جهان» معروف است.

هم‌اکنون اینتل و AMD، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سی‌پی‌یو، حرکت به سوی تولید پردازنده‌های سازگار با رم‌های نسل DDR۴ را در نقشه‌ راه خود قرار داده‌اند. گفته می‌شود AMD در پردازنده‌های سری Toronto از رم‌های DDR۴ پشتیبانی خواهد کرد. همچنین اینتل هم پردازنده‌ Haswell-E خود را سازگار با این نسل جدید از حافظه‌های رم تولید خواهد کرد. DDR۴ روز به روز به پیشروی ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد به مرحله تولید هم نزدیک شده است. سامسونگ در همین سال سعی کرده نمونه‌ای از آن را عرضه کند.

زوال DDR۳

رم (RAM) یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوتر است. این قطعه برای ذخیره‌سازی سریع اطلاعات سیستم عامل، نرم‌افزارها و دسترسی بی‌وقفه به آنها است. خیلی مهم است که بدانیم حجم یک حافظه رم، تاثیر زیادی در قدرت و افزایش سرعت کامپیوتر دارد. اما به عنوان مثال، یک رم ۲ گیگابایتی DDR۲ با باس۸۰۰ مسلما قدرتی در حد و اندازه‌های یک رم ۲ گیگابایتی DDR۳ با باس ۱۳۳۳ ندارد. DDR۳ که امروزه بیشتر از نسل جدید دربازار موجود است جایگزین مدل‌های قبلی همچون DDR و DDR۲ شده است. اما سال‌های نه چندان دور به خاطر می‌آوریم که دو نسل یاد شده هم کاربردهای بیشماری داشتند و یافتن مادربوردی با DIMM یا ماژول حافظه دوبل خطی سخت و گران‌قیمت بود. در شرایطی که تکنولوژی پیشرفت کرد و پردازنده‌ها روز‌به‌روز قدرتمندتر شدند DDR هم به تنهایی دیگر جوابگو نبود. این موضوع تا ٢٠٠٣ و عرضه حافظه‌های DDR۲ ادامه داشت. این حافظه‌ها همان ایده قبلی را این گونه جلو بردند که کلاک داخلی در نصف سرعت باس دیتا کار کند. این به معنی دستیابی به سرعتی تقریبا دو برابر DDR اصلی بود (٢٠٠ تا ٥٣٣ مگاهرتز با نرخ انتقال تا ۱۰۶۶ MegaTransfer در ثانیه) و باز هم میزان مصرف انرژی کمتر می‌شد (۸/۱ ولت).

‎تفاوت ‎ DDR۲ و DDR۳

به دلیل اینکه رم‌های DDR۴ که نسل جدیدی هستند هنوز به طور فراگیر کارآیی ندارند ‎ صنعت تولید سخت‌افزار نیز از DDR۳ بهره می‌گیرد و در حال حاضر همه پروسسورهای اینتل و حتی پردازنده‌هایی که توسط AMD تولید شده اند با مادربوردهایی که با DDR۳ سازگار هستند، تطبیق داده می‌شوند.

‎ DDR از حروف اول عبارت Double Data Rate گرفته شده. پیش از این نیز تکنولوژی‌های DDR۲ و DDR۳ به صورت مشترک، با هدف افزایش کانال‌های انتقال دیتا در یک واحد زمانی و در نهایت افزایش سرعت، پایه گذاری شدند. رم‌های DDR۲ با توانایی انتقال ۴ مقدار دیتا و رم‌های DDR۳ با افزایش آن به ۸ مقدار دیتا در یک واحد زمانی، به این اهداف خود رسیدند. با این حال به دلیل اینکه ‎رم‌های DDR۳ با DDR۲ سازگاری ندارند اگر قصد دارید کامپیوتر خود را با رم‌های جدید ارتقا دهید، باید مادربورد خود را عوض کنید.

پیروی اپیسر از استاندارد DDR۴

‎با طراحی حافظه DDR۴کمپانی اپیسر نیز از ماژول‌های چهار و هشت گیگابایتی با استاندارد DDR۴ رونمایی کرد و از ویژگی‌های اصلی حافظه DDR۴ یعنی توان مصرفی کم و سرعت بالا پشتیبانی می‌کند.

برخلاف حافظه‌های DDR۳، فرکانس پایه در حافظه‌های جدید DDR۴ برابر با ۲۱۳۳ مگاهرتز است که باعث می‌شود پهنای باند پایه به ۱۷ گیگابایت در ثانیه افزایش یابد که به معنی ۱۴ درصد افزایش کارآیی است. همچنین با کاهش ۲۵ درصدی ولتاژ مورد نیاز برای این ماژول‌های حافظه، مقدار ولتاژ پایه برای این‌سری از ماژول‌ها ۲/۱ ولت ذکر شده است که نتیجه آن، کاهش ۵۰ درصدی توان مصرفی است.

ماژول‌های DDR۴-۲۱۳۳ کمپانی اپیسر به طور صد‌در‌صد با مادربوردهای جدید مجهز به چیپ‌ست X۹۹ و پردازنده‌های Haswell-E اینتل هماهنگ هستند و در کنار هم می‌توانند مجموعه با ثبات و کارآیی بالا ارائه دهند Anderson Chang در این باره گفت: با معرفی استاندارد DDR۴ از سوی JEDEC و پشتیبانی اینتل از آن، یک تغییر‌جهت عظیم و غیر‌قابل امتناع در این صنعت رخ داده است. ما در کمپانی اپیسر نیز به خوبی برای این تغییر‌جهت مهم آماده هستیم و این آمادگی را با عرضه ماژول‌های چهار و هشت گیگابایتی DDR۴-۲۱۳۳ به خوبی نمایش داده‌ایم.

ماژول‌های حافظه جدید DDR۴-۲۱۳۳ از تست‌های دشوار مختلفی (شامل تست‌های دما و فشار کاری مختلف در مدت‌زمان طولانی و همچنین آزمایش روی مادربوردهای مختلف) را پشت سر گذاشته تا از کارآیی و ثبات آن اطمینان حاصل شود. همچنین این ماژول‌های حافظه انواع تست‌ها و آزمون‌های مختلف کارآیی OEMهای مختلف در سراسر دنیا را نیز تجربه کرده که تمامی این موارد بیان‌کننده تطابق کامل و بدون دردسر آن با انواع دستگاه‌ها و لوازم تولیدشده برای کامپیوترهای شخصی و تجاری است. این سری از ماژول‌های حافظه اپیسر، با گارانتی سازگار در بازار عرضه خواهد شد.