روبات‌ها به اعماق  آتشفشان‌های فضایی می‌روند

اعماق زمین همان‌قدر ناشناخته است که اعماق فضا. ناسا برای توسعه درک دانشمندان از آتشفشان‌ها که رازهای زیادی درباره زمین در دل خود دارند روبات‌های ویژه‌ای ساخته است. این فناوری در آینده راهی فضا نیز می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، سیستم روباتیک جدیدی که دانشمندان ناسا موفق به ساخت آن شده‌اند VolcanoBot ۱ نام دارد و توسط گروهی از دانشمندان آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا ارائه شده است.

این روبات تنها ۳۰ سانتی‌متر طول دارد و از چرخ‌هایی به طول ۱۷ سانتی‌متر بهره می برد. از آنجا که کوه‌ها و صخره‌های آتشفشانی مکان‌هایی بسیار فشرده برای نفوذ دانشمندان به‌شمار می‌آیند، این روبات بهترین گزینه برای کسب اطلاعات بیشتر از این نواحی محسوب می‌شوند. ناسا در مرحله نخست از این فناوری نوین برای نفوذ به اعماق مناطق آتشفشانی زمین استفاده می‌کند و از نکاتی که از این رهگذر به دست می‌آید برای فازهای بعدی پروژه یعنی ارسال روبات به سایر اجرام منظومه شمسی نظیر مریخ، عطارد و اقمار معروف سیاره مشتری استفاده خواهد کرد. از آنجاکه در این اجرام فضایی نیز نشانه‌هایی از آتشفشان‌ها دیده شده است، این روبات می‌تواند داده‌های ارزشمندی درباره نحوه پیدایش آنها در اختیار دانشمندان علوم فضایی قرار دهد.

چندی پیش این روبات به عمق آتشفشان Mount Kilauea در جزیره هاوایی فرستاده شد. روبات با موفقیت تا عمق ۲۵ متری دو نقطه از این منطقه آتشفشانی نفوذ کرد. در این بررسی روبات موفق به تهیه نقشه سه بعدی از شکاف بزرگی شده و اطلاعات ارزشمندی برای دانشمندان زمین‌شناس جمع‌آوری کرد. دانشمندان برای پیش‌بینی وقوع آتشفشان‌ها نیاز به اطلاعاتی دارند که از جمله آنها می‌توان به چگونگی حرکت ماگمای مذاب به سطح زمین اشاره کرد. حالا این روبات که قابلیت اندازه‌گیری‌های مورد نظر را دارد ابزار کمکی ارزشمندی برای زمین شناسان و در آینده برای دانشمندان علوم فضایی خواهد بود.