دنیای اقتصاد: فروش جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۴ هم افزایش چشمگیری پیدا کرد و از مرز یک میلیارد دستگاه گذشت. بر اساس آمار و گزارش‌های اخیر موسسه گارتنر، فروش جهانی موبایل‌های هوشمند دو سوم فروش جهانی کل بازار موبایل را در سال ۲۰۱۴ به خود اختصاص داده است. جدیدترین بررسی‌ها و گزارش موسسه تحقیقاتی گارتنر در این زمینه نشان می‌دهد که فروش جهانی موبایل‌های هوشمند به کاربران نهایی، رکورد جدیدی در فصل چهارم سال ۲۰۱۴ به ثبت رساند. به این ترتیب فروش جهانی موبایل‌های هوشمند در این فصل با افزایش ۹/ ۲۹ درصدی نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۱۳، به ۵/ ۳۶۷ میلیون دستگاه رسیده است. شرکت سامسونگ در این فصل جایگاه اول خود را در جدول برترین برندهای بازار جهانی موبایل‌های هوشمند به اپل واگذار کرد؛ جایگاهی که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در اختیار سامسونگ بود.

در سال ۲۰۱۴ فروش جهانی موبایل‌های هوشمند به کاربران نهایی در نهایت به ۲/ ۱ میلیارد دستگاه رسید که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۳ افزایش ۴/ ۲۸ درصدی داشته است و به این ترتیب نشان از این دارد که موبایل‌های هوشمند دو سوم کل بازار جهانی گوشی‌های موبایل را به خود اختصاص داده‌اند. «آنشول گوپتا» یکی از کارشناسان و تحلیلگران ارشد موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «عملکرد سامسونگ در بازار موبایل‌های هوشمند در فصل چهارم سال ۲۰۱۴ بدتر شده و رو به وخامت گذاشته است؛ وقتی که این شرکت در حدود ۱۰ درصد از سهم بازار خود را در بازار موبایل‌های هوشمند از دست داده است. سامسونگ اما همچنان سعی دارد روند سقوط سهم بازار خود را که در فصل سوم سال ۲۰۱۳ به اوج رسید، کنترل کند. این روند سقوط نشان می‌دهد که سهم سامسونگ از فروش موبایل‌های هوشمند رده بالا و البته سودآور به شدت رو به کاهش گذاشته است.»

او معتقد است که اپل با حاکمیت در بازار موبایل‌های هوشمند رده بالا و حرفه‌ای از طرفی و شرکت‌های تولیدکننده چینی که گوشی‌هایی با کیفیت سخت‌افزاری بالا و قیمت پایین به بازار عرضه می‌کنند، از طرف دیگر باعث شده فشار زیادی به جایگاه سامسونگ در بازار موبایل‌های هوشمند وارد شود و این شرکت به‌تدریج جایگاه خودش را به‌عنوان پرفروش‌ترین تولیدکننده این بازار از دست بدهد. حالا اپل فصل چهارم سال ۲۰۱۴ را بهترین فصل فروش خود اعلام کرده است که در آن فروش ۸/ ۷۴ میلیون دستگاهی را تجربه کرده و به جایگاه اول این بازار جهانی رسیده است. اولین گوشی موبایل صفحه بزرگ اپل یعنی آی‌فون ۶ و ۶ پلاس همچنان فروش بالایی دارند و در بازارهای مختلف ازجمله آمریکا و چین مورد استقبال کاربران و خریداران قرار گرفته‌اند. شرکت Lenovo هم که در حال حاضر فروشش در بازار موبایل شامل گوشی‌های برند Lenovo و Motorola است، در فصل چهارم سال ۲۰۱۴ به جایگاه سوم بازار جهانی موبایل‌های هوشمند صعود کرد. در واقع این شرکت بزرگ چینی توانسته است علاوه‌بر بازار چین، حضور پررنگ و قدرتمندی در بازار کشورهای دیگر هم داشته باشد و به این ترتیب فروش خوبی را تجربه کند.

از نظر سیستم‌عامل‌ها هم همچنان اندروید گوگل محبوب‌ترین سیستم‌عامل در میان کاربران موبایل‌های هوشمند جهان است. این سیستم‌عامل در سال ۲۰۱۴ سهم ۷/ ۸۰درصدی از کل بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را به خود اختصاص داده است، درحالی‌که سیستم‌عامل iOS اپل در این سال سهم ۴/ ۱۵درصدی از بازار جهانی را در اختیار داشته که نسبت به سال گذشته میلادی ۱/ ۰درصد هم کاهش داشته است. بعد از این دو سیستم‌عامل، به ترتیب سیستم‌عامل‌های ویندوز با سهم ۸/ ۲ درصدی و بلک‌بری با سهم ۶/ ۰ درصدی در جایگاه‌های بعدی فهرست محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها قرار گرفته‌اند.

اپل پرفروش‌ترین برند بازار جهانی موبایل‌های هوشمند