ابداع نمای هوشمند برای خنک نگه داشتن ساختمان‌ها

ایسنا: تیمی از محققان آلمانی، نمای هوشمند و مسدودکننده نور را برای پنجره‏های شیشه‏ای ساختمان‌ها ساخته‏اند که این نما از گرم‏شدن بیش‏ از حد ساختمان‏ جلوگیری می‏کند. پنجره‏های مسطح و شیشه‏ای ساختمان‌های اداری ممکن است نمایی خوشایند را به کارمندان ارائه دهند، اما از لحاظ انرژی کارآمد نیستند. نور خورشید که از میان این پنجره‏ها می‏گذرد، دمای دفتر کار را افزایش داده و نیاز به سیستم تهویه هوا را مطرح می‏کند.

دانشمندان Institut für Werkzeugmaschinen und Umformtechnik فرانهوفر با همکاری مدرسه هنرهای Weissensee در برلین، نمای مسدودکننده نوری برای چنین پنجره‏هایی ارائه داده‏اند که فقط زمانی که در معرض نور شدید قرار می‏گیرند، شروع به فعالیت کرده و با نور خورشید نیرودهی می‏شوند.

این نما از ارائه‏ای از اجزای گل‏مانند دورانی ساخته شده و هر یک از این اجزا، حاوی دیسکی از پارچه است که سیم‏هایی از جنس آلیاژ تیتانیوم-نیکل در سراسر آن تعبیه شده‏اند. این آلیاژ، ماده‏ای حافظه‏مانند است و به این معنا است که در دماهای خنک‏تری که این ماده خمیده می‏شود - هنگامی که گرما داده می‏شود - به‌طور موقت به شکل اصلی خود باز می‏گردد.

در نمای هوشمند جدید، این حرارت از نور مستقیم خورشید ناشی می‏شود و زمانی که حرارت، سیم‏ها را داغ می‏کند، سیم‏ها به شکلی باز می‏گردند که موجب بسته‏شدن دیسک پارچه‏ای شده، بنابراین مانع از عبور نور می‏شوند.

زمانی که آفتاب غروب می‏کند یا هوا ابری است، این سیم‏ها به شکل اولیه خود باز می‏گردند، دیسک‏های پارچه‏ای باز می‏شوند و این موضوع موجب شفاف‏شدن دوباره نما می‏شود. به گفته تیم تحقیقاتی فرانهوفر، نمای ابداعی را می‏توان برای پنجره‏های کنونی، در سطح شیشه یا بین شیشه‏ها (در پنجره‏های شیشه‏ای دوجداره) مورد استفاده قرار داد.

اجزای مسدودکننده نور این نما را می‏توان در اشکال و اندازه‏های مختلف ساخت، درحالی‌که نمای کامل را می‏توان طوری ساخت که در صورت نیاز، از آن برای پوشش‏دادن بخش خاصی از پنجره استفاده کرد.

محققان در حال بررسی امکان استفاده از این نما برای ذخیره‏سازی انرژی حرارتی در طول روز و آزادکردن آن در طول شب هستند. آنها همچنین به دنبال تولید نیروی برق با استفاده از سلول‏های خورشیدی انعطاف‏پذیر آن هستند.

نمونه اولیه این فناوری از ۱۳ تا ۱۷ آوریل (۲۴ تا ۲۸ فروردین) در نمایشگاه تجاری صنعتی Messe در هانوفر آلمان به نمایش در خواهد آمد.