استفاده از روبات در رآکتور نیروگاه هسته‏ای فوکوشیما

خبــرگـزاری فارس: مدیران نیروگاه هسته‏ای آسیب‌دیده فوکوشیما، روباتی را به قلب راکتور شماره یک آن فرستاده‏اند تا شدت آسیب‏های وارده به آن را از زمان وقوع زلزله در چهار سال قبل بررسی کنند. به نقل از راشا تودی، این اولین بار است که یک روبات وارد بخش داخلی و آسیب دیده این رآکتور می‏شود. این روبات ابتدا طبقه اول این نیروگاه را کنترل کرد و تا روز دوشنبه کنترل بقیه بخش‏های آن را آغاز می‏کند. روبات مذکور که به شکل I است حدود ۵/ ۹ سانتیمتر ارتفاع و ۶۰ سانتیمتر طول دارد. وظیفه اصلی این روبات اندازه‌گیری دما و سطح تشعشعات خطرناک رادیواکتیو در محل است.

در اکتبر سال ۲۰۱۲ شدت این تشعشعات بسیار بیشتر از حد مجاز بود؛ به‌گونه‌ای که اگر انسان در معرض آن قرار می‏گرفت بلافاصله فوت می‌کرد. کنترل روبات مذکور از داخل یک واحد کنترل صورت می‌گیرد که میزان دریافت تشعشعات رادیواکتیو در آن کم است. انتظار می‏رود بررسی کامل شرایط این نیروگاه هسته‌ای تا یک سال آینده ادامه داشته باشد. همچنین ممکن است تداوم فعالیت این روبات به‌خصوص در آب‌های آلوده به رادیواکتیو مستلزم ایجاد تغییراتی در آن باشد.

پس از وقوع سونامی مرگبار در سواحل فوکوشیمای ژاپن در مارس سال ۲۰۱۱ سه واحد از شش واحد رآکتور نیروگاه هسته‌ای این منطقه ذوب شد و آسیب دید.