هشدار فرانسه به گوگل در مورد حق فراموش شدن

خبرگزاری فارس:‏ رگولاتوری فرانسه از گوگل خواسته تا وقتی به درخواست کاربران با پاک کردن برخی لینک‌ها از موتور جست‌وجویش موافقت می‏کند، این لینک‌ها را به طور کامل حذف کند. به گزارش ان بی سی نیوز، از بیش از یک سال پیش اتحادیه اروپایی گوگل را مجبور کرد تا در صورت دریافت درخواست‌هایی از سوی کاربران برای حذف برخی لینک‌ها از جست‌وجوگر گوگل موضوع را بررسی و در صورت امکان با آن موافقت کند. هدف از این کار پاک کردن سوابق منفی و نامناسب شهروندان عضو اتحادیه اروپایی از گوگل اعلام شده است.

البته از زمان اعمال این درخواست توسط گوگل نقدهایی هم به موضوع وارد شده و بسیاری از حقوقدانان معتقدند با این کار افراد متخلف و جانیان هم می توانند سوابق تخلفاتشان را از گوگل حذف کنند.

در مقابل برخی دول اروپایی می گویند حذف این سوابق از نسخه‌های اروپایی جست‌وجوگر گوگل کافی نیست و فرآیند حذف باید در مورد کل این جست‌وجوگر صورت بگیرد تا کاربران در سراسر دنیا به داده‌های نامناسب مذکور دسترسی

پیدا نکنند.

رگولاتوری فرانسه موسوم به CNIL با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که اگر گوگل ظرف ۱۵ روز با درخواستش موافقت نکند، ممکن است با تحریم مواجه شود. این امر فشار بر گوگل برای تبعیت از درخواست طرف اروپایی را افزایش

داده است.

براساس حکم دیوان دادگستری اروپا شهروندان اروپایی می توانند از موتورهای جست‌وجو بخواهند تا سوابق مربوط به آنها را که قدیمی و نامربوط بوده و به حسن شهرتشان لطمه می زند، پاک کنند. این امر به حق فراموش شدن مشهور شده و علاوه بر گوگل، یاهو و بینگ نیز مجبور به تبعیت از آن هستند. گوگل هنوز در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده است.