نسل جدید کارت‏های گرافیکی مجهز به تراشه‌های Fiji

شرکت تراشه‌سازی AMD که در زمینه تولید کارت‏های گرافیک نیز یکی از قطب‏های این صنعت به حساب می‏آید، اخیرا از نسل جدید کارت‏های گرافیکی خود تحت برند Radeon R۷ و R۹ ۳۰۰ رونمایی کرده است. براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده، کارت‏های گرافیک جدید Radeon R۷ و R۹ ۳۰۰ از بیشترین پهنای باند حافظه در بین رقبای خود برخوردار هستند، به گونه‏ای که با استفاده از تکنولوژی HBM، حدود ۶۰ درصد بیشتر پهنای باند روی حافظه‏های GDDR۵ ارائه می‏شود.

علاوه‌بر این سری جدید از کارت‏های AMD، قادر خواهند بود تا بازی‏های روز بازار را در بالاترین تنظیمات ممکن و با وضوح تصویر ۱۰۸۰p یا ۱۴۴۰p با نرخ فریم بالاتر از ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کنند. این سری از کارت گرافیک‏های AMD دارای تراشه‏های Fiji هستند که در پرچم‏دار جدید این شرکت یعنی Radeon R۹ Fury X نیز استفاده شده است.

همه این مدل‏ها نسخه نوسازی شده‏ای از سری R۹ ۲۰۰ محسوب می‏شوند که در سال ۲۰۱۳ راهی بازار شد. یکی از قابلیت‏های اصلی این محصولات، پشتیبانی از DirectX ۱۲ است که اولین بازی مبتنی بر این فناوری هفته آینده منتشر می‏شود.

به گفته یکی از مدیران AMD، کارت‏های گرافیکی جدید این شرکت در راستای تکمیل سری‏هایی همچون R۹ ۳۹۰X تولید شده‌اند که در قسمت مصرف انرژی، حافظه و رابط حافظه آنها بهینه‌سازی‏های محسوسی اعمال شده است. هر دو مدل به راحتی می‏توانند از ۸ گیگابایت حافظه رم با سرعت انتقال اطلاعات معادل ۶ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی کنند، این در حالی است که سرعت انتقال اطلاعات در مدل قدیمی R۹ ۲۹۰X's تنها ۵ گیگابایت بر ثانیه بوده است.

شرکت AMD معتقد است که R۹ ۳۹۰ و R۹ ۳۹۰X هر دو برای پر کردن جای پرچم‏دار قدیمی این شرکت یا همانR۹ ۲۹۰X به بازار عرضه خواهند شد.