باریک‌ترین و سبک‌ترین شارژر خورشیدی جهان ساخته شد

محققان شارژر خورشیدی جدیدی ساخته‌اند که به جهت باریکی چشمگیر عنوان «کاغذ خورشیدی» برای آن انتخاب شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، درحالی که فناوری‌های متعددی در حوزه صفحات خورشیدی فشرده ویژه شارژ سیستم‌های الکترونیکی همراه نظیر تلفن و رایانه همراه ارائه شده است، اما بسیاری از آنها یا بسیار کوچک و بدون کاربرد موثر هستند یا حجیم و نامناسب برای حمل. اکنون فناوری جدیدی موسوم به Solar Paper ارائه شده که اثری از این دو نقص کلی در آن دیده نمی‌شود. این شارژر سبک تا ۱۰ وات برق (درصورت استفاده ترکیبی) تولید می‌کند با این حال حتی از آی‌فون ۶ پلاس هم سبک‌تر بوده و تنها کمی از آنها بزرگ‌تر است.

این صفحه خورشیدی فشرده آنقدر نازک است که به راحتی در لابه‌لای ورق‌های کتاب جای می‌گیرد. سازندگان این دستگاه جدید مدعی هستند که باریک‌ترین و سبک‌ترین شارژر خورشیدی جهان را ساخته‌اند. ۱۲۰ گرم وزن و باریکی به اندازه ۵/ ۱ میلیمتر دو ویژگی مهم این شارژر خورشیدی است.

ارائه‌دهندگان این فناوری جدید مدعی هستند برخلاف بسیاری از شارژرهای خورشیدی، می‌توان شبکه‌ای از این شارژر جدید را با استفاده از آهن‌ربا ایجاد کرد و درحالی که هر یک از آنها تا ۵/ ۲ وات برق تولید می‌کند، ۱۰ وات برق دریافت کرد که برای شارژ تلفن همراه کافی است. این دستگاه به گونه‌ای هوشمندانه ساخته شده به طوری که به محض تشخیص تابش مناسب پرتوهای خورشید، فرآیند شارژ را از سر می‌گیرد. همچنین نمایشگر LCD تعبیه شده در دل آن فرآیند شارژ تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های مشابه را نشان می‌دهد.