افتتاح پروژه  بزرگ پردازش ابری

دنیای اقتصاد: روزگذشته در همایش رایانش ابری و تاثیر آن بر اکوسیستم پهن باند، از نخستین خدمات زیرساختی رایانش ابری (IAAS) با حضور وزیر ارتباطات، معاونان وی و فعالان دانشگاهی رونمایی شد.

این خدمت زیرساختی در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات و دیتاسنترهای داخلی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز تحقیقات مخابرات ایران و دانشگاه‌های الزهرا و شریف به اجرا درآمده است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات در سخنرانی خود در این همایش ضمن تشکر از نهادهای درگیر برای اجرای این طرح اعلام کرد: اگر خودمان را با گذشته‌مان مقایسه کنیم قدم‌های رو به جلویی برداشت شده است اما هنگام مقایسه با جهان خواهیم دید که از آنها بسیار عقب هستیم؛ بنابراین نباید با رونمایی یا افتتاح چنین پروژه‌هایی دلخوش کنیم و باید به خاطر مطالبات مردم دست به نوآوری‌های بیشتری بزنیم. وی در ادامه با اشاره به رشد خدمات پردازش ابری در کشورهای دنیا گفت: اگر بخواهیم کسب‌وکارمان را با سامانه رایانش ابری گره بزنیم، لازم است دستورالعمل روشنی در این زمینه وجود داشته باشد و همه نسبت به آن وفادار باشند. وی همچنین از بررسی دستورالعمل ارائه خدمات در حوزه رایانش ابری با تاکید بر اهمیت حریم خصوصی و ایجاد اعتمادسازی سخن گفت و تاکید کرد که به زودی آیین‌نامه استفاده از این خدمات با تاکید بر مسائل امنیتی مصوب می‌شود.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: اگر مردم و شرکت‌ها را متصل به پردازش ابری می‌کنیم نباید اختلالی در این ارتباطات وجود داشته باشد و لازم است شبکه پهن باند کشور اصلاح و توسعه داده شود.

وی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در خصوص آمادگی سازمان‌ها و شرکت‌های کشور برای استفاده از خدمات ابری گفت: قبل از اعلام رسمی و در سه ماه گذشته که کار آزمایشی این سرویس اجرا ‌شد ۱۷۰ شرکت ثبت نام کردند ما به خاطر اینکه این طرح آزمایشی بود ۶۷ شرکت را پذیرفتیم. به نظر می‌رسد که این ارقام نمونه خوبی از استقبال شرکت‌ها در خصوص استفاده از این سرویس است. وی همچنین در خصوص ظرفیت این شبکه ابری اعلام کرد که ظرفیت بالایی برای ذخیره اطلاعات در این شبکه ایجاد کرده‌ایم و هر آنچه مورد نیاز متقاضیان باشد، در اختیارشان قرار می‌دهیم.

او در ادامه سخنرانی خود با اشاره به وظایف جدید شورای عالی فضای مجازی، با اشاره به تاکیدات رهبری در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی گفت: رهبری خواسته‌اند که اهتمام در موضوع هسته‌ای در بخش فناوری اطلاعات نیز دیده شود. همچنین ایشان در ۱۰ بند وظایف جدید شورای عالی فضای مجازی به روشنی تاکید کرده‌اند که شورای عالی فضای مجازی باید تنها کار سیاست‌گذاری حوزه فضای مجازی را برعهده داشته باشد و وزارت ارتباطات مجری و اجرا کننده طرح‌ها و پروژه‌های این حوزه باشد.

نصرالله جهانگرد، معاون وزیرارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این همایش اعلام کرد که انتظار وزارت ارتباطات از رایانش ابری رایانش ابری گره زدن نوآوری و بهینه‌سازی خدمات است. وی با تاکید بر اینکه در آینده «دیتا» یک ثروت اقتصادی محسوب می‌شود بر بومی‌سازی خدمات ابری در کشور تاکید و گفت:

باید در دانشگاه هسته‌های دانش این تکنولوژی با پرورش نیروی متخصص در این زمینه شکل گیرد و این نیروی انسانی در شرکت‌ها دانش خود را تبدیل به اپلیکیشن کنند.

شبکه رایانش ابری کشور قرار است در چهار لایه به صورت یک مدل ابری کامل به اجرا درآید که فاز نخست این پروژه در لایه (IaaS) به اجرا درآمده است. لایه‌های بعدی این پروژه نیز در سه مدل PAAS، SAAS و XAAS به اجرا در خواهد آمد. لایه اول این شبکه هم‌اکنون در دیتاسنتر همدان و خوزستان پیاده‌سازی شده و قرار است در سایر مراکز داده استانی نیز به اجرا درآید، هدف اولیه ارائه این خدمات، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها است به نحوی که این شبکه به مدت یک سال خدمات رایگان به این فعالان ارائه خواهد داد تا بتوانند ایده‌های خلاق خود را ذخیره‌سازی و نگهداری کنند. همچنین قرار است با توسعه دیتاسنترها تا پایان امسال خدمات ابری در این سطح دسترسی به دستگاه‌های دولتی تحت عنوان «ابر دولتی» ارائه شود.