اکسپریا زد 5 دارای بهترین دوربین در میان پرچم‌دارها

فارنت: تولیدکنندگان مختلف از ابزارهای مختلفی برای جلب‌توجه مشتریان به‌سوی محصولات خود استفاده می‌کنند و معمولا هم برای این کار استفاده از تبلیغات سنتی بیشتر مرسوم است. در اکثر موارد شرکت سونی هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه همراه باشید تا دلایل سونی برای این ادعا را بررسی کنیم.

سونی معمولا برای معرفی محصولات خود از تیترهای جنجال‌برانگیز استفاده کرده و کمی چاشنی مبالغه را به آن اضافه می‌کند. این شرکت به‌تازگی آخرین پرچم‌دار خود یعنی اکسپریا زد ۵ را با شعار «بهترین دوربین گوشی‌های هوشمند» معرفی کرده است.

در یکی از تبلیغات ویدئویی پرچمدار جدید سونی که در یوتیوب منتشر شده، این شرکت ادعا کرده است که اکسپریا زد ۵ بهترین دوربین را در میان گوشی‌های هوشمند پرچمدار داراست. سونی صفحه‌ای را به نتایج آزمایش‌های این گوشی اختصاص داده و در آن به جزئیات این مساله اشاره کرده است. این شرکت طبق معمول همیشه Strategy Analytics را به کار گرفته تا عملکرد سنسور ۱/ ۲.۳ اینچی Exmor RS را از جهاتی مانند حساسیت نوری، زمان فوکوس، کیفیت تصاویر و تثبیت‌کننده ویدئویی مورد آزمایش و ارزیابی قرار دهد.

در آغاز سونی اعلام کرده است که دوربین زد ۵ با ایزوی ۱۲۸۰۰ از این لحاظ در میان پرچمداران و ۱۰۰ گوشی‌هوشمند پرفروش در سال ۲۰۱۵ اول است. فقط چند گوشی‌هوشمند بومی در ژاپن وجود دارد که در این مورد با زد ۵ رقابت کرده یا ایزوی بیشتر نسبت به آن دارند. بااین‌حال به این دلیل که آنها تنها در ژاپن عرضه‌شده و در سایر نقاط جهان در دسترس نیستند، در این میان به شمار نیامده‌اند.

سونی همچنین گفته است که با اکسپریا زد ۵ شما بهترین دوربین را تجربه خواهید کرد و اثبات این ادعا را، نتایج به دست آمده از نظرسنجی مقایسه ۵ عکس گرفته‌شده توسط تعدادی از گوشی‌های هوشمند رقیب و ارائه آن به ۲۰۰ نفر از کاربران در بریتانیا، عنوان کرده است. ۳۳ درصد این افراد تصاویر گرفته‌شده توسط اکسپریا زد ۵ را به‌عنوان رتبه اول برگزیده‌اند و پس از آن آی‌فون ۶ پلاس جایگاه دوم و گلکسی اس ۶ سامسونگ مقام سوم را کسب کرده است.

یکی از محققان Strategy Analytics وظیفه داشته است که به‌منظور ارزیابی عملکرد و کیفیت تثبیت‌کننده ویدئویی و سپس مقایسه آن، از دوربین ۶ گوشی‌هوشمند پرچمدار برای فیلمبرداری از یک دوچرخه که به آرامی در یک جاده هموار در نور روز حرکت می‌کند، استفاده کند. در این آزمایش دوربین تمام گوشی‌ها روی تنظیمات پیش‌فرض بوده و در پایان نتیجه کار آنها همه ویدئوها روی یک مانیتور ۴۰ اینچی اچ‌دی به نمایش گذاشته شده است. در این آزمایش خاص بازهم اکسپریا زد ۵ با نتیجه‌ای نوسانی، سربلند بیرون آمده است.

درنهایت، محققان برای اطمینان از ادعای سونی مبنی بر سریع‌ترین فوکوس خودکار و اثبات آنکه این ادعا بی‌اساس نیست از یک دوربین فیلمبرداری اچ‌دی که قدرت تصویربرداری ۲۴۰ فریم بر ثانیه داشته است برای فیلمبرداری از زمان آماده‌سازی دوربین گوشی‌های مورد آزمایش و رسیدن آنها به فوکوس واقعی و شارپ، استفاده کرده‌اند.

دوربین تمام گوشی‌های در فاصله۶۰ سانتیمتری از سوژه نصب شده و محیط مورد آزمایش با یک نور استودیویی روشن بوده است. دوربین اکسپریا زد ۵ با زمانی حدود ۲/ ۰ ثانیه بسیار فراتر از سایر رقبا ظاهر شده است. البته ۲/ ۰ ثانیه بسیار بیشتر از ۰۳/ ۰ ثانیه‌ای است که سونی به آن افتخار می‌کرده که ظاهرا در انطباق با دستور‌العمل‌های CIPA بوده است.

در انجام تمام آزمایش‌ها برای به دست آوردن نتایج دقیق از شاخص‌های یکسان و استاندارد استفاده شده است. برای مثال، در آزمایش کیفیت عکس، از ۵ سناریوی مختلف نظیر تصاویر در نور کم، عملکرد زیر نور طبیعی، حالت سرعت شاتر بالا و حالت پرتره استفاده شده است. از همه مهم‌تر اینکه تمام نتایج آن در سه حالت مختلف برای رأی‌گیری به نمایش گذاشته شده است.