پیشنهاد استفاده متعادل از تکنولوژی در مدارس

سازمان توسعه و همکاری‏های اقتصادی اروپا اعلام کرد: طبق تحقیقات جدید، سرمایه‏گذاری وسیع برای تجهیز مدارس به کامپیوتر تاثیر قابل ملاحظه‏ای بر یادگیری و آموزش دانش‏آموزان ندارد.

به گزارش «ایسنا» این سازمان حتی معتقد است در نظام‏های آموزشی که از کامپیوتر زیاد استفاده می‏شود نتایج تحصیلی دانش‏آموزان ضعیف‏تر است. برای این تحقیق، سازمان توسعه و همکاری‏های اقتصادی اروپا نتایج تست‏بین‏المللی «پیزا» را در کشورهای مختلف با میزان استفاده از کامپیوتر و اینترنت در مدارس مقایسه کرده است.

این مقایسه نشان داد در نظام‏های آموزشی که سرمایه‏گذاری وسیعی در تکنولوژی اطلاع‌رسانی و ارتباطات شده، نتیجه امتحان پیزا در دروس ریاضی و علوم و مهارت‏های خواندن هیچ برتری «قابل ملاحظه‏ای» در قیاس با کشورهای دیگر ندارد. تست ارزشیابی بین‏المللی دانش‏آموزان (پیزا) را سازمان توسعه و همکاری‏های اقتصادی اروپا برای ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان ۱۵ ساله طراحی کرده و از نظر ریاضی، مهارت‏های حل مساله و دانش اقتصادی آنها را ارزیابی می‏کند. این تست به رایگان و آنلاین در دسترس است. این تست که در بیش از ۷۰ کشور دنیا استفاده می‏شود، مهارت‏های دیجیتال را هم می‏سنجد. «آندریاس شلایخر»، مدیر آموزش سازمان توسعه و همکاری‏های اقتصادی اروپا می‏گوید که تجهیز مدارس به کامپیوتر امید کاذبی ایجاد کرده و بهترین نظام‏های آموزشی دنیا از جمله در شرق آسیا، درباره استفاده از تکنولوژی در سر کلاس بسیار محتاط بوده‏اند.

بنابر این گزارش، وضعیت تحصیلی شاگردانی که از تبلت و کامپیوتر زیاد استفاده می‏کنند اغلب بدتر از شاگردانی که به میزان معتدلی از آن استفاده می‏کنند. در واقع در کشورهایی که بیشتر دانش‏آموزان بیشتر اوقات در مدرسه از اینترنت استفاده می‏کنند وضعیت تحصیلی بهبود نداشته است. برای مثال سه‌کشور استرالیا، سوئد و نیوزیلند شاهد افت قابل ملاحظه و سه‌کشور اسپانیا، نروژ و دانمارک شاهد رکود بوده‏اند. بهترین نتایج در کشورهایی بوده که از اینترنت کمترین استفاده در مدرسه شده و شامل ژاپن، کره‌جنوبی و هنگ‏کنگ هستند. مثلا در سنگاپور استفاده معتدلی از تکنولوژی در مدارس می‏شود اما این کشور از نظر مهارت‏های دیجیتال در دنیا جزو بهترین‏ها است.

شلایخر می‏گوید که یکی از ناامیدکننده‏ترین یافته‏های این بررسی این است که استفاده از تکنولوژی نه تنها شکاف اقتصادی-اجتماعی بین دانش آموزان را کاهش نداده بلکه آن را تشدید هم کرده است.

وی همچنین هشدار داد که استفاده از اینترنت در مدارس باعث می‏شود دانش‌آموزان به جای کار روی تکالیف، جواب‏ها را از اینترنت به دست آورند و در واقع تکالیف خود را جعل کنند. با این حال شلایخر می‏گوید که نتایج این بررسی نباید بدل به توجیهی برای عدم استفاده از تکنولوژی در مدارس شود. از سوی دیگر برخی در نتایج این بررسی اظهار تردید کرده‏اند و می‏گویند که وقتی این تکنولوژی استفاده چنین گسترده‏ای در جامعه دارد نمی‌توان آن را از مدرسه دور کرد و مدارس باید در این زمینه پیشتاز باشند. اما برخی نیز معتقدند آشنایی با تکنولوژی‏های پیشرفته در نظام آموزشی باعث می‏شود دانش‏آموزان با مهارت‏هایی فارغ‏التحصیل شوند که جامعه هنوز نتوانسته برایش بازار کار کافی ایجاد کند و این شاگردان برای ورود به بازار کار با مشکل روبه‌رو می‏شوند.