چالش مدیریت زمان برای فعالان بخش فاوا

دنیای اقتصاد: ظهر روز شنبه وزارت ارتباطات دومین نشست فعالان بخش فاوای کشور را برگزار کرد.

در این نشست که به ابتکار نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات به‌صورت دوره‌ای برگزار می‌شود، به فعالان بخش فاوا شامل بخش‌های دولتی و خصوصی در ۴ پنل مشخص با زمان ۵ دقیقه‌ای فرصت داده می‌شود که به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود بپردازند.

وزیر ارتباطات و معاونانش هم در این جلسه از نزدیک صحبت‌های سخنرانان را ‌شنیدند.

هرچند که این ایده جدید به خاطر زمان محدود آن از سوی سخنرانانی که قصد ارائه عملکرد یا توضیح تکنولوژی را داشتند مورد انتقاد قرار گرفت اما به باور جهانگرد چنین جلساتی تنها برای بیان مشکلات است و لزومی به ارائه گزارش‌ عملکرد یا آموزش یک مفهوم نیست و می‌توان حتی در دو دقیقه نیز خواسته‌های خود را مطرح کرد.

با وجود اخطارهای مکرر جهانگرد به‌عنوان مدیر جلسه برای اظهار‌نظر سخنرانان تنها در ۵ دقیقه اما برخی از آنها بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به سخنرانی پرداختند و به جای بیان مشکلات و خواسته‌های خود تنها به ارائه عملکرد و آمارهایی پرداختند که پیش از این در جلسات مختلف گفته شده بود. نماینده شرکت زیرساخت که به جای رئیس این شرکت در جلسه حضور پیدا کرده بود یکی از سخنرانانی بود که بی توجه به اعتراض‌های حاضران و تذکر معاون وزیر ارتباطات به ارائه آمارها و پروژه‌های این شرکت پرداخت.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات در سخنرانی خود در این جلسه با انتقاد از عدم مدیریت زمان توسط سخنرانان اعلام کرد زمانی می‌توان در کارها موفق بود که مدیریت خوبی روی زمان داشت. او با اعلام اینکه در زمان ۵ دقیقه می‌توان به راحتی مشکلات و خواسته‌ها را عنوان کرد، گفت : در این جلسات به دنبال پیدا کردن راه‌های همکاری با یکدیگر هستیم که جای آن در مباحث ارائه شده خالی بود. وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید از دل این نشست‌ها، همفکری و همکاری بیرون بیاید افزود: اگر حاصل این جلسه، حل مشکلات و همکاری بین بخش‌های مختلف باشد، به هدف خود رسیده‌ایم در غیر این صورت برگزاری چنین جلساتی بی‌فایده خواهد بود.

وزیر ارتباطات با اشاره به نتایج نشست نخست با فعالان حوزه فاوا اعلام کرد: با سرعت در حال ایجاد زیرساخت کشور هستیم تا بر این بستر آماده بخش خصوصی فعالیت‌ها را گسترش دهد. همچنین در بخش خصوصی باید رقابت سالم باشد و بخش دولتی هم نباید با این بخش رقابت کند. وزیر ارتباطات با تاکید بر آمادگی برای شرایط پساتحریم تصریح کرد: باید خود را برای این شرایط که در آن تبادلات مالی و بانکی و ارتباطی تغییر می‌یابد، آماده کرد.

در این نشست در ۴ پنل مشخص نمایندگان سازمان‌ها و معاونت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات (زیرساخت، تنظیم مقررات، پست، پست بانک، معاونت برنامه ریزی و بودجه) به بیان عملکرد واحد‌های خود و برنامه‌هایشان در پنج سال آینده پرداختند. نمایندگان اپراتورهای اینترنتی، تلفن همراه و پارک‌های فناوری از دیگر سخنرانان این جلسه بودند.