تحولات بازار پیش از اجرای رجیسترینگ موبایل

دنیای اقتصاد: بعد از اعلام خبر رجیستری در بازار موبایل ایران که با هدف شناسایی گوشی‌های بدون شماره سریال اجرا می‌شود حالا فروشندگان خبر می‌دهند که این بازار تحت تاثیر قرار گرفته و خرید و فروش در کنار دیگر عوامل رکود باعث برهم خوردن نظم بازار شده است.

درحالی‌که بسیاری از شرکت‌ها در بازار کالای دیجیتال در ایران تحت تاثیر تحولات اقتصادی از این صنف خارج شده‌اند این موضوع به ورود دست‌های پنهان برای وارد کردن اجناس قاچاق و تقلبی دامن زده است. به دنبال همین اتفاق هم اخیرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرد که قرار است طرح رجیستری موبایل به اجرا درآید. حالا فعالان دربازار اعلام می‌کنند مدتی است که همین موضوع به کاهش خرید و فروش دامن زده است. به گفته میرشفیعی یکی از فروشندگان بازار دیجیتال علاالدین، ۹۰ درصد گوشی‌هایی که وارد ایران می‌شود قاچاقی می‌آید. او درباره این وضعیت به «دنیای اقتصاد» می‌گوید:« اینکه این گوشی از گمرک یا از از مبادی غیر گمرکی می‌آید مشخص نیست اما چیزی که مهم است اینکه این گوشی‌ها به فراوانی در حال وارد شدن به کشور است و حالا هم اعلام کرده‌اند می‌خواهیم رجیستر بگذاریم شما فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟»

«این مساله در کنار نرخ دلار که روی ۳ هزار و ۴۵۰ تومان است بر بازار تاثیر گذاشته است. من فکر می‌کنم این داستان رجیستری مثل کد شبنم است که چند ماهی روی کالاها گذاشته می‌شود اما بعد از مدتی همین آرم هم در بازار پخش می‌شود. مثلا آرم شبنم که متعلق به رم بود را روی گوشی‌ها می‌چسباندند و خرید و فروش می‌کردند کسی هم متوجه نمی‌شد که این کد متعلق به گوشی است. همه این عوامل هم دست به دست داده تا رکود بازار بیشتر شود.»

اودرباره وضعیت خرید و فروش تبلت می‌گوید: «در حال حاضر تبلت زیاد خرید و فروش نمی‌شود و می‌توانم بگویم در چند ماه گذشته حتی یک تبلت هم خریداری نشده است. بیشتر خرید تبلت برای بچه‌ها صورت می‌گیرد و چون ابعاد تبلت به نسبت موبایل بزرگ‌تر و حمل و نقل آن سخت‌تر است افراد بزرگسال کمتر سراغش می‌آیند. اگر هم قرار باشد تبلت خریده شود برای مدیا و فیلم دیدن استفاده می‌شود که در خیابان و محل رفت و آمد هم قابل استفاده نیست. از وقتی تبلت وارد بازار شد یک موج برای خریدنش راه افتاد اما حالا همه به سمت گوشی‌های مجهز به امکانات می‌روند و بیشتر متقاضیان تبلت کسانی هستند که بچه مدرسه‌ای دارند چون دربرخی موارد به بچه‌ها اجبار شده است که تبلت به مدرسه بیاورند.» هرچند تعداد افرادی که دست به نقد باشند و بخواهند در بازار دیجیتال خرید کنند زیاد نیستند اما اتفاق دیگری در این بازار در حال وقوع است. بخشی از خریداران افرادی با توان مالی اندک هستند که حتی با وام‌های خرد اقدام به خرید می‌کنند تا در جمع خانواده و دوستان بتوانند از ابزار‌های دیجیتالی‌شان صحبت کنند.

احمدی یکی دیگر از فروشندگان بازار است که در این زمینه می‌گوید: «در مورد گوشی‌های جدید به نظر می‌رسد چشم و همچشمی وجود دارد و افراد برای خریدن گوشی خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا به هرنحوی آن را به‌دست آورند. درمورد خریداران بازار موبایل باید گفت که بیش از ۶۰ درصد همین دست از خریداران هستند که در بازار پرسه می‌زنند.»

او ادامه می‌دهد: «اگر آماری از دوستان و اطرافیان خود بگیرید متوجه می‌شوید چند درصد از گوشی‏هایی استفاده می‌کنند که این امکانات را دارند و چند درصد با گوشی‏های قدیمی‌شان همچنان کار می‌کنند. حتی نگاه کنید از همین تعداد چند نفر قادر هستند با سیستم iOS کار کنند و تقریبا فقط به خاطر اسم آی‌فون می‌خواهند آن را داشته باشند.» این فروشنده می‌گوید: «باورش سخت است اما بسیاری از مردم دنبال وام می‌گردند که با وام این خریدها را انجام دهند. دانشجویی داشتیم که به لپ‌تاپ‌اش شدیدا احتیاج داشت اما می‌خواست آن را بفروشد تا بتواند آی‌فون بخرد تا جلوی همکلاسی‏هایش خجالت نکشد.»