خط لوله جدید برای صربستان

به گزارش رویترز، مجارستان و صربستان بر سر انشعابی از خط لوله گاز دروژبا به توافق رسیدند. به گفته مقامات مجارستانی، خط لوله‌ای از خط لوله مادر دروژبا برای عرضه نفت اورال روسیه به صربستان از طریق بلگراد کشیده می‌شود، آن هم در حالی که عملا محموله‌های نفتی روسیه به سبب تحریم معامله نمی‌شوند؛ به عقیده کارشناسان، این توافق عملا بخشی از فشارهای تحریم‌های اروپا را از شانه روسیه برمی‌دارد. در عین حال هفته گذشته اروپایی‌ها تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه وضع کردند که حمل‌ونقل دریایی به کشورهای ثالث را هم شامل می‌شود. البته نفت اورال روسی از طریق لوله جاناف (JANAF) که از کرواسی رد می‌شود به صرب‌ها می‌رسد.

سخنگوی دولت مجارستان در توییتی درمورد نفتی که به صربستان می‌رسد نوشت: «با خط لوله جدید، صربستان می‌تواند از نفت ارزان روسی استفاده کند و حتی به خط لوله دوستی وصل شود.» خط لوله دوستی بخش جنوبی خط لوله دروژباست که از اوکراین شروع می‌شود و تا مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک کشیده شده و سال‌ها منبع تامین خوراک پالایشگاه‌های این کشورها بوده ‌است. او اضافه کرد نفت موردنیاز صربستان می‌توانست از خط لوله بزرگ‌تری که از کرواسی می‌گذرد تامین شود «اما بعید است تحریم‌ها اجازه دهند در آینده این امکان وجود داشته‌‌ باشد». مجارستان یکی از کشورهای اروپایی‌ است که بیشترین وابستگی به نفت و گاز روسیه دارد و یکی از منتقدان جدی اعمال تحریم علیه روسیه بود؛ با این حال بوداپست هفته گذشته از بسته تحریمی اتحادیه اروپا حمایت کرد. همچنین در این غائله، مجارستان برای تامین گاز صربستان اعلام آمادگی کرده‌ است. پیش از این ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفته بود این کشور «برای ۵ تا ۶ ماه ذخیره گازی دارد».

آلمان چتر حمایتی را باز می‌کند

کمیسیون تخصصی که کابینه آلمان برای تهیه طرح کاهش تاثیر بحران انرژی بر قیمت‌ حامل‌های انرژی تشکیل داده بود اولین پیش‌نویس خود را به اولاف شولتز، صدراعظم آلمان ارائه داد. این در حالی است که صدراعظم برای مهار تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین تحت فشار است. در بیانیه‌ای اعلام شد این کمیسیون پس از ۳۵ ساعت بررسی و رایزنی، بر سر توصیه‌های تخصصی به دولت به توافق رسیدند. رویترز ادعا کرده به پیش‌نویس دست یافته است. به گفته این خبرگزاری، این کمیسیون از دولت برای باز کردن چتر حمایتی، حمایت کرده است. خانوارها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با پرداخت یک ‌ماه از قبض سال جاری و تعریف مکانیزمی برای محدود کردن بهای حامل‌های انرژی، از برنامه‌های دولت آلمان برای زمستان امسال بود. یک منبع که نخواسته نامش فاش شود، به رویترز گفته پرداخت یک‌باره برای ماه دسامبر برنامه‌ریزی شده‌ است و «حدود ۵‌میلیون یورو یا ۸۶/ ۴میلیارد دلار برای دولت آلمان هزینه خواهد داشت.» همچنین سباستین دالین، مدیر موسسه آی‌ام‌کی‌ (IMK) پیش‌بینی کرده‌ این هزینه تا اوایل سال ۲۰۲۴ به ۳۵میلیارد یورو خواهد رسید. این کمیسیون روی طرحی برای حمایت از صنایع نیز به طور جداگانه کار می‌کند.

طرح محدودیت قیمت‌ها بر این اساس است که دولت ۶۰ تا ۸۰درصد از میزان مصرف پیش‌بینی شده بنزین را پرداخت کند و مابقی هزینه را بر عهده مصرف‌کننده بگذارد که صرفه‌جویی هم فرهنگسازی شود. در بخش خانگی نیز یارانه‌ای برای هر کیلووات برق لحاظ شده ‌است. درصورت تصویب، این طرح از منبع ۲۰۰میلیارددلاری تامین می‌شود که اولاف شولتز در ماه گذشته به عنوان بسته کمکی برای کاهش تاثیر تورم پرداخت در نظر گرفته ‌است. اگرچه سیاستمداران می‌گویند این طرح فعلا در مرحله پیش‌نویس است اما کارشناسان معتقدند پرداخت یک‌باره باعث تسکین فوری می‌شود و مزیت روانی دارد. اما نقطه ضعف این طرح در ناکامی فرهنگ صرفه‌جویی است. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند با چتر حمایتی دولت آلمان، شاید انتظار صرفه‌جویی ۲۰درصدی هم محقق نشود. همچنین انتظار می‌رود اعمال یارانه ۶۰ تا ۸۰درصدی برای مصرف بنزین و اجرای بیشتر محقق شود.