به گزارش اویل‌پرایس، چنانچه افت قیمت در بازار نفت با همین منوال پیش برود، میانگین زیان هفتگی در تمامی شاخص‌های عمده می‌تواند به مرز ۱۰درصد برسد. دلیل آن روند کاهشی تقاضای جهانی است که از اخبار امیدوارکننده بازگشایی چین پس از محدودیت‌های گسترده کووید-۱۹، پیشی گرفته است.  با استناد به گزارش بلومبرگ، در این شرایط اگرچه به نظر می‌رسید مصوبه سقف قیمت نفت روسیه که گروه ۷ کشور صنعتی دنیا در ۵ دسامبر به اجرا گذاشت، بتواند در مهار قیمت‌ها و بازگرداندن آرامش به بازار اثرگذار باشد، اما معامله‌گران تیزهوش نفتی بلافاصله متوجه شدند این مصوبه تاثیر حداقل کوتاه‌مدت و محسوس بر بازار نفت نخواهد داشت و در نتیجه به جای سفارش خرید نفت بیشتر، مبادرت به فروش ذخایر نفتی خود کردند.  

زمانی که التهابات و تنش‌های ناشی از اجرای مصوبه سقف قیمتی فرو نشسته و اختلال در عرضه نفت در سطح‌ بین‌المللی آشکار شود، می‌توان انتظار تغییرات عمده در بازار را داشت. تجار جهانی نفت زنگ خطر را در مورد سردرگمی بازار این کالای استراتژیک به صدا در‌آورده‌اند، چرا که محموله‌های نفتی در این ایام به‌هیچ‌وجه با قیمت های ثابت و غیر‌قابل‌تغییر معامله نمی‌شوند. در ترکیه به عنوان مثال، قوانین و تعرفه‌های جدید صنعت بیمه این کشور موجب شده حدود ۲۰میلیون بشکه نفت خام قزاقستان در مسیرهای آبی و تنگه‌های ترکیه قفل شده و بلاتکلیف باقی بماند. در‌عین‌حال، پیش‌بینی وقوع رکود قریب‌الوقوع و همه‌گیر جهانی، روحیه معامله‌گران بازار انرژی را تضعیف کرده که این مساله بلافاصله در قیمت‌ها منعکس می‌شود.

در همین چارچوب، ویشنو واراتان، رئیس اقتصاد و استراتژی آسیا در بانک میزوهو، به بلومبرگ گفت: «در شرایط کنونی، قیمت جهانی نفت به دلیل واهمه از وقوع رکود فراگیر که با البته تشدید سیاست‌های انقباض مالی جهانی همراه است، روند نزولی در پیش گرفته است.» عوامل کاهش‌دهنده قیمت نفت در‌حال‌حاضر تا اندازه‌ای قوی هستند که حتی خبر نشت «خط لوله کی‌استون» و در نتیجه تعطیلی آن، هیچ تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت نفت نداشته است. در عین حال، باب یاوگر، مدیر معاملات آتی انرژی در میزوهو، به رویترز گفت: «من تمایل دارم و بسیار امیدوارم که هر لحظه در رویترز یا سایر خبرگزاری‌ها، تیتری را ببینم که می‌گوید کی‌‌استون به‌زودی بازگشایی شده و به مدار باز می‌گردد.»