حسین حسین‌زاده افزود: بر اساس این قانون، نقدینگی‌های درون جامعه جذب و از آن برای توسعه پالایشگاه‌ها و گسترش فعالیت بخش تولیدی استفاده می‌شود. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه ابزار دفاعی بسیار خوبی برای مبارزه با تحریم است، تصریح کرد: پالایشگاه‌سازی سبب توسعه صنایع پایین‌دستی و تولید محصولات پتروشیمی می‌شود و به تقویت منابع ارزی کمک می‌کند. حسین‌زاده با اشاره به اینکه احداث پروژه‌های نفت و گاز به‌ویژه پتروپالایشگاه‌ها سودآورند و برگشت سرمایه خوبی دارند، گفت: احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها، جلوگیری از فروش نفت خام، تبدیل آن به فرآورده‌های باارزش، ایجاد ارزش اقتصادی برای کشور، اشتغال، بی‌اثر کردن تحریم‌ها، افزایش درآمد ارزی، رسیدن به تنوع مشتری و... را در پی خواهد داشت.

پیشنهادهای کمیسیون انرژی برای تدوین برنامه هفتم توسعه جمع‌آوری می‌شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح نشست اخیرکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بررسی برنامه‌های وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی درخصوص رویکردهای تحولی برای تدوین برنامه هفتم توسعه در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار گرفت که معاونان برنامه‌ریزی وزیران نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی گزارش خود را در این باره ارائه کردند. مالک شریعتی‌نیاسر افزود: یکپارچگی سیاستگذاری در حوزه مدیریت مصرف انرژی کشور، اصلاح ساختاری به‌ویژه در حوزه شرکت‌های تابع وزارت نفت، اصلاح رابطه مالی شرکت نفت با دولت، اصلاح رابطه مالی شرکت گاز با دولت، شفافیت در منابع و مصارف شرکت‌های دولتی به‌ویژه شرکت ملی نفت و... از جمله مباحث و پیشنهادهای مطرح‌شده در کمیسیون انرژی به ‌شمار می‌آیند.

وی تصریح کرد: در این نشست مقرر شد کمیته‌ای ۹نفره در دو هفته آینده پیشنهادهای کمیسیون را به‌صورت کلان جمع‌آوری کند. همچنین رویکردهای تحولی در حوزه انرژی را برای برنامه هفتم متناسب با نیازهای کشور و آنچه در برنامه‌های گذشته اتفاق افتاده، تنظیم خواهیم کرد تا هر زمان لایحه برنامه هفتم به مجلس ارائه شد، از قبل موضوعات را بررسی کرده باشیم و بتوانیم با آمادگی کامل در کمیسیون یا صحن علنی، موضوعات را پیگیری کنیم.