اولین کاوشگر نفت درآمریکا

تاریخ ظهور نفت را می‌توان تا ۳‌هزار سال‌قبل از میلاد مسیح ردیابی کرد، یعنی زمانی‌که معماران باستان در بین النهرین از قیر برای تقویت آجر استفاده کردند. سرفصل صنعت نفت مدرن اما، هم‌‌‌‌‌‌‌زمان با سال‌۱۸۵۰ آغاز شد. از آن زمان تاکنون، کاشفان، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران، پادشاهان، روزنامه‌‌‌‌‌‌‌نگاران، جاسوسان و دانشمندان بسیاری تلاش کرده‌اند نقش موثری در این صنعت ایفا کنند. «دنیای‌اقتصاد» با استناد به گزارش اخیر «جاش اوونس» در اویل‌‌‌‌‌‌‌پرایس، به معرفی ۱۰‌تن از شخصیت‌های برجسته و تاثیر‌‌‌‌‌‌‌گذار در ساختار کنونی صنعت نفت و نقشه توزیع آن، در قالبی بی‌‌‌‌‌‌‌طرف با نگاه روایتی و فارغ از هرگونه موضع‌‌‌‌‌‌‌گیری سیاسی می‌پردازد. در بخش نخست، شخصیت اول را به خوانندگان گرامی، معرفی می‌کنیم:

جورج بیسل- George Bissell

از جورج بیسل به‌عنوان «پدر صنعت نفت آمریکا» یاد می‌شود. بیسل در تغییر دیدگاه جهانیان به نفت تاثیر بسزایی داشت. او نفت را از یک مایع سیاه کم‌‌‌‌‌‌‌اهمیت، به مهم‌ترین منبع طبیعی روی زمین تبدیل و به همگان معرفی کرد.  او پسر نانسی (ومپل) و آیزاک بیسل بود. آیزاک بیسل تاجر خز بود و وقتی جورج تنها دوازده سال داشت، درگذشت. بیسل در سال ۱۸۴۵ با تحصیل در رشته ادبیات و زبان، فارغ‌التحصیل شد. او تشخیص داد که «روغن سنگ» که برای مصارف دارویی استفاده می‌شود؛ در واقع می‌تواند با شعله‌‌‌‌‌‌‌ور شدن، به‌عنوان منبع تولید نور مورد‌استفاده قرارگیرد. اگر او و شریک تجاری‌‌‌‌‌‌‌اش «جیمز تاونسند» تنها موفق می‌شدند این مایع ارزشمند را به مقدار کافی جمع‌‌‌‌‌‌‌آوری کنند، می‌توانستند با چربی نهنگ و چربی حاصل از زغال‌سنگ که در آن زمان به‌عنوان سوخت در لامپ‌‌‌‌‌‌‌ها استفاده می‌‌‌‌‌‌‌شد، رقابت کنند. پس از تایید این مطلب که «روغن‌سنگی» دارای ویژگی شیمیایی موردنظر برای تولید نور است، بیسل و شرکای تجاری او اولین شرکت نفتی رسمی دنیا را تحت‌عنوان «شرکت نفت راک پنسیلوانیا»، تاسیس و راه‌اندازی کردند. هنگامی که شرکت نفت بیسل رونق گرفت ، او از شهر نیویورک به منطقه نفت پنسیلوانیا نقل مکان کرد.

شرکت نفت راک پنسیلوانیا پس از بررسی همه‌‌‌‌‌‌‌جانبه، به این نتیجه رسید‌که بهترین راه برای استخراج نفت، حفاری با استفاده از همان تکنیکی است که آن روزها برای استخراج نمک مورد‌استفاده قرار می‌گرفت. راک پنسیلوانیا، فردی به‌نام «ادوین ال.‌دریک» را که پیش از این در راه‌آهن فعالیت می‌کرد، برای اجرای پروژه حفاری مد‌نظر به استخدام خود درآورد. دریک برای این منظور، به دهکده کوچک «تیتوس‌‌‌‌‌‌‌ویل» سفر کرد و از «ویلیام ‌ای‌اسمیت» برای کمک در عملیات حفاری دعوت به‌‌‌‌‌‌‌عمل آورد.  در تاریخ ۲۷ اوت ۱۸۵۹ بود که این دو نفر برای اولین‌بار در تاریخ به نفت دست‌یافتند، پس از این اتفاق، بیسل بلافاصله به تیتوس‌‌‌‌‌‌‌ویل شتافت تا مزارع بیشتری را خریداری و اجاره کند و اولین کسی شد که ثروت خود را از صنعتی که می‌رفت دنیا را برای همیشه دگرگون کند، به‌دست آورد.