سوخت‌رسان‌‏‏‏‏‏‌های تازه عرضه نفت

بازیگران تازه بازار

کشورهای ‌گرم و آفتابگیر آن‌سوی اقیانوس اطلس یکی از قدرت‌های چانه‌‌‌‌‌‌زنی صنعت نفت بودند. می‌توان ونزوئلا را مثال زد که در دهه هفتاد میلادی بخش قابل‌توجهی از تقاضای جهان را پاسخ می‌داد. تولیدکننده‌‌‌‌‌‌ای که به‌‌‌‌‌‌سبب سیاست‌های ضدآمریکایی به‌مرور به یکی از تولیدکننده‌‌‌‌‌‌های خرد اوپک بدل شد، اما اکنون که بازار کوچک شده‌است حساسیت ایالات‌متحده روی ‌این کشور کمتر شده‌‌‌‌‌‌است. برای نمونه مدتی پیش شرکت آمریکایی اکسون‌موبیل معافیت خرید نفت ونزوئلا را از دولت ایالات‌متحده‌‌‌‌‌‌آمریکا دریافت کرد. همچنین سرمایه‌گذاری‌های مختلفی در اقصی‌نقاط آمریکای‌جنوبی و حتی آفریقا درحال انجام است. شرایط به‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌ای است که حتی برخی از ناظران بازار معتقدند فرصت برای حضور ایران و پاسخ به تقاضای نفت فراهم است، مخصوصا زمانی‌که سیگنال‌های مثبت متعددی مبنی‌بر افزایش تقاضا از سوی پکن دریافت می‌شود.  

معادلات تازه بازار

نفت هنوز از رکود کرونا بیرون نیامده‌‌‌‌‌‌بود که درگیر جنگ روسیه با اوکراین و سیاست‌های ضدتورمی بانک‌های مرکزی شد. این بازار که در زمان شیوع کرونا سقوط مهیبی را تجربه کرد؛ از سال‌گذشته درگیر جنگ اوکراین شد و بهای آن به ۱۴۰دلار رسید، ‌درحالی‌که کشورهای اروپایی بیش از هرزمان دیگری به انرژی نیاز داشتند. تحریم‌هایی که گروه هفت همراه با اتحادیه اروپا و استرالیا بر نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی روسی اعمال کرد در کنار کاهش تولید روزانه ۲میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌ای اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس (که همیشه سیاست حمایت از قیمت‌ها را دنبال می‌کند) عملا مصرف‌کنندگان انرژی را با چالش تقاضا مواجه کرد؛ چالشی که با تصمیم روسیه برای کاهش تولید روزانه ۵۰۰هزار بشکه‌‌‌‌‌‌ای سخت‌‌‌‌‌‌تر شد و نگرانی‌ها نسبت به‌‌‌‌‌‌ کف تقاضا در آینده بازار را بیشتر کرد. این درحالی است که داده‌های بازار انرژی حاکی از افزایش صادرات نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی در ماه‌های گذشته است. با مختصاتی که ترسیم شد به‌نظر می‌رسد اروپایی‌‌‌‌‌‌ها و مصرف‌کنندگان انرژی باید به فکر منابع تازه‌‌‌‌‌‌ای برای تامین نفت باشند؛ به‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌ای که آمریکا و ونزوئلا را پای یک میز نشانده‌‌‌‌‌‌است. در ادامه بعضی از میدان‌‌‌‌‌‌های نفتی تازه کشف‌شده‌‌‌‌‌‌ یا حفاری‌‌‌‌‌‌شده که بیشترین احتمال پیوستن به عرضه‌‌‌‌‌‌کنندگان را دارند، بررسی می‌شوند.

میدان گازی ژنیس، قزاقستان

یکی از میدان‌‌‌‌‌‌های نفتی که درحال ساخت است اما روند احداث آن به‌‌‌‌‌‌سبب شیوع ویروس‌کرونا و شرایط متزلزل شرکت لوک‌‌‌‌‌‌اویل روسیه با شراکت ۵۰درصدی به تعویق افتاد. مناطق فراساحلی قزاقستان دارای مناطق و ذخایر باارزشی است که منطقه کاشاگان مرغوب‌ترین آن است. به دلیل اینکه  ژنیس شرایط خاص خود را دارد و کاملا متفاوت است. احداث این میدان و استخراج از آن ریسک و سرمایه‌گذاری بالایی می‌طلبد اما با درنظر گرفتن سودی که به جیب قزاقستان و جمهوری‌ آذربایجان می‌رود امکان دارد حوزه مشترک تازه‌‌‌‌‌‌ای را تاسیس کنند. این عملیات در طول ۸۰کیلومتر در عمق ۷۵تا۱۰۰ متری درحال انجام است و باید دید در ماه‌های پیش‌‌‌‌‌‌رو چه اطلاعاتی تازه‌‌‌‌‌‌ای از این میدان به‌‌‌‌‌‌دست آید.

آئورا نامیبیا

شرکت آمریکایی اکسون‌موبیل که به‌‌‌‌‌‌تازگی توانسته معافیت خرید نفت ونزوئلا را از دولت مستقر در کاخ‌سفید دریافت کند، درحال سرمایه‌گذاری روی یکی دیگر از میدان‌‌‌‌‌‌های پرمنفعت ولی این‌بار در آفریقاست؛ مخصوصا پس از کشف میدان نفتی شیلز گراف (Shell’s Graff). همزمان با میدان ونوس، مراحل دریل میدان گراف هم شروع شد و قدم بعدی هجوم تولیدکنندگان به این مناطق نفت‌خیز خواهد بود. همچنین یک شرکت فرانسوی متخصص صنایع بالادست نفت در آفریقا به‌نام (Maurel & Prom) در ۱۹۰کیلومتری خلیج والویس و عمق یک‌‌‌‌‌‌هزار و ۲۵۰متری روی میدان آئورا عملیات دریل انجام خواهد داد.  باوجود تفاوت‌‌‌‌‌‌ها، میدان‌‌‌‌‌‌های آئورا و ونوس شباهت‌های ژئوپلیتیک هم دارند؛ مثل قرارگرفتن این دو میدان در منطقه مجاز حفاری یعنی بلوک B۲۹۱۳، بنابراین اگر یکی از این حفاری‌‌‌‌‌‌ها به حجم برداشت تجاری برخورد کند، حجم بزرگ و قابل‌ملاحظه‌ای خواهد بود.

گویان پر سروصداتر از همیشه

گویان کشور نفت‌خیز پر سروصدای این روزها است. در منطقه استابروک این کشور همانگونه که انتظار می‌رفت، میدان عظیم دیگری کشف شده‌‌‌‌‌‌است؛ یکی از میادینی که عملیات حفاری امسال روی آن صورت‌گرفت. ارزیابی چشم‌‌‌‌‌‌انداز واکر نشان می‌دهد برای سال‌ها می‌تواند به‌عنوان یک منبع مورداعتماد فعالیت کند. شرکت شل قرارداد برداشت از میدان واکر که در منطقه‌۴۲ قرار گرفته را به‌‌‌‌‌‌دست آورده و انتظار دارد ۲۵۰میلیون بشکه نفت‌خام از این میدان برداشت کند. کارشناسان می‌گویند با بررسی میدان‌‌‌‌‌‌های تازه گویان مرزهای تازه‌‌‌‌‌‌ای در منابع نفتی باز می‌شود، البته یک مشکل وجود دارد؛ فاصله زیاد میدان‌‌‌‌‌‌ها تا ساحل، به‌همین‌دلیل احتمالا اکتشافات و برداشت‌‌‌‌‌‌ها در مناطق فراساحلی انجام شود.

افسوس (کانادا)

میدان نفتی کیپ فریلز که در شرق کانادا واقع شده یکی از میادینی است که بازگشایی و بهره‌‌‌‌‌‌برداری از آن از سال‌۲۰۱۹ موردبحث بازیگران صنعت نفت کانادا است. این چاه نفت در ۴۰۰کیلومتری سواحل نیوفاندلند و لابرادور قرار دارد و درابتدا فرض می‌شد معادل ۴تا۵‌میلیون بشکه نفت و گاز را در خود جای داده‌‌‌‌‌‌باشد. این میدان  از نظر جغرافیایی در نزدیک‌ترین واحد تولیدی کانادا به‌‌‌‌‌‌شمار می‌رود.  شیوع ویروس‌کرونا و محدودیت‌های اعمال‌شده در سرمایه‌گذاری از دلایل تاخیر در بهره‌‌‌‌‌‌برداری این میدان بیان شده‌‌‌‌‌‌است. کیپ‌‌‌‌‌‌فریلز که نام آن به افسوس تغییر کرده‌‌‌‌‌‌است، قرار است در تابستان توسط شرکت بریتیش پترولیوم حفاری شود. اینکه در آن میدان نفت وجود دارد کاملا محرز است، حال سوال این است که حفاری و برداشت در عمق ۵کیلومتری تا چه زمان صرفه اقتصادی دارد و دوام می‌آورد؟

آگریخ (آرژانتین)

شرکت اکیونور نروژی به‌‌‌‌‌‌زودی چاه نفت آگریخ را که در ۳۰۰کیلومتری سواحل (Mar del Plata) قرار دارد را در آب‌‌‌‌‌‌هایی عمیق شروع خواهد کرد. این عملیات در عمق ۱۵۰۰متری و ۴هزار متری انجام می‌شود. به‌نظر می‌رسد تصاویر اخیر از نشت نفت در منطقه بلوک مجوز CAN-۱۰۰ تایید می‌کند که یک سیستم هیدروکربنی فعال در آنجا وجود دارد.