عملیات احداث واحد تبخیر کلر مایع پتروشیمی آبادان آغاز شد

سید‌صولت مرتضوی با اشاره به ایجاد اشتغال در این واحد افزود: با بهره‌برداری از واحد تبخیر کلر مایع، سودآوری سالانه پتروشیمی آبادان به یک‌هزار و ۷۳۲‌میلیارد‌ ریال خواهد رسید. وی استفاده از حداکثر ظرفیت واحدهای پایین‌دستی با افزایش توان تزریق خوراک را از اهداف احداث این طرح دانست و ادامه داد: خودکفایی در تولید و پاسخگویی به نیازهای کشور، رقابت با سایر تولیدکنندگان و افزایش صادرات با توجه به افزایش خلوص محصول، از دیگر اهداف احداث این واحد در پتروشیمی آبادان هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: با بهره‌برداری از این طرح، کاهش بهای تمام‌شده تولید و کاهش نیاز به خرید ای‌‌‌‌‌‌دی‌‌‌‌‌‌سی برای تولید محصول نهایی پیش‌بینی می‌شود. در جریان سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین، چهار مخزن انباشت قیر در کارخانه شرکت نفت پاسارگاد آبادان افتتاح و بهره‌‌‌‌‌‌برداری شد. در همین چارچوب، مدیرعامل هلدینگ تاپیکو (شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین) گفت: سال‌گذشته در ۶ پالایشگاه کشور یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار ‌تن قیر تولید شد.

مسعود اسم‌‌‌‌‌‌خانی در حاشیه افتتاح چهار مخزن انباشت قیر در مجتمع پاسارگاد آبادان اظهارکرد: یک‌چهارم ظرفیت تولید قیر کشور در پالایشگاه پاسارگاد آبادان تولید شد که با افتتاح چهار مخزن جدید، ظرفیت تولید و انباشت آن افزایش خواهد یافت. مدیرعامل هلدینگ تاپیکو گفت: یکی از اهداف هلدینگ تاپیکو صادرات و عرضه قیر به‌صورت مستقیم است زیرا فروش مستقیم، ارزآوری برای کشور در پی خواهد داشت. اسم‌‌‌‌‌‌خانی بیان کرد: در سال‌گذشته و با برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌‌های انجام‌شده ۴۰‌درصد به تولیدات قیر در کشور اضافه شد و سعی داریم در سال‌جاری تولیدات را ارتقا دهیم، ضمن اینکه قرار است تولید در سال‌جاری به بیش از یک‌میلیون و ۵۵۰‌هزار‌تن افزایش یابد که با بهره‌‌‌‌‌‌برداری از چهار مخزن در شرکت پاسارگاد آبادان این اهداف محقق خواهد شد. وی اظهار کرد: یکی از مشکلات شرکت نفت پاسارگاد آبادان عدم‌تطابق ظرفیت انباشت با میزان بارگیری در کشتی‌‌‌‌‌‌ها برای صادرات بود که این مشکل با بهره‌‌‌‌‌‌برداری از چهار مخزن جدید برطرف شد.