p14 copy

شاخص جهانی نفت‌برنت در روز جمعه بالای 81 دلار در هر بشکه قرار گرفت و امید بازار به صعود قیمت نفت به‌‌‌‌‌واسطه چشم‌‌‌‌‌انداز تقاضای بیشتر در ایالات‌متحده از یک‌سو و اختلال در فرآیند عرضه نفت از سوی لیبی و نیجریه، تقویت شد. قیمت آتی قراردادهای برنت و وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا (WTI) برای سه جلسه متوالی افزایش را ثبت کرد. همچنین در ساعات اولیه معاملات بازار آسیا در روز جمعه، برای اولین‌بار از آوریل و برای سومین هفته متوالی، قیمت نفت‌‌‌‌‌خام افزایش یافت.

اعتراضات در لیبی، نشت نفت در نیجریه

به گزارش رویترز، روز پنج‌شنبه برخی از میادین نفتی در لیبی به دلیل اعتراض یک قبیله محلی به ربوده‌شدن وزیر سابق این کشور تعطیل شدند. در اتفاقی دیگر، شل بارگیری نفت‌خام فورکادوس نیجریه را به دلیل گزارش نشت احتمالی در یک پایانه نفتی به حالت تعلیق درآورد. در همین ارتباط، تاماس وارگا، تحلیلگر موسسه پی‌‌‌‌‌وی‌‌‌‌‌ام، گفت که هرگونه اختلال تولید در لیبی، تولید حدود 370‌هزار بشکه نفت در روز را متوقف می‌کند، این در حالی است که قطع تولید نفت در نیجریه نیز حجمی ‌برابر با 225‌هزار بشکه روزانه را شامل می‌شود. وارگا افزود: با درنظر گرفتن روند روبه‌رشد قیمت‌ها در بازار جهانی نفت، هرگونه توقف تولید در هر گوشه از دنیا، می‌تواند قیمت نفت را در نیمه دوم سال‌به سطوحی برساند که حتی بدبین‌‌‌‌‌ترین ناظران هم آن را غیرممکن می‌دانند. تحلیلگران کامرزبانک نیز اعلام کردند که صادرات نفت روسیه نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته‌است و چنانچه این روند در هفته آینده نیز ادامه یابد، احتمال می‌رود قیمت نفت به سطوح بالاتری برسد به‌‌‌‌‌ویژه با درنظر گرفتن این واقعیت که قرار است صادرات نفت روسیه از ابتدای ماه اوت 500‌هزار بشکه دیگر نیز در روز کاهش یابد.

افق رشد تقاضای نفت

گزارش‌های منتشرشده در روز پنج‌شنبه توسط آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، رشد تقاضای نفت در نیمه دوم سال ‌را پیش‌بینی کردند. به‌نظر می‌رسد تقاضای نفت در چین نیز به‌رغم بادهای معکوس در اقتصاد کلان این کشور افزایش یابد که منجر به حمایت بیشتر از قیمت‌ها خواهد شد.  ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه اوآندا باور دارد؛ انتظارکمبود عرضه نفت در بازار به‌خاطر اختلال در عرضه لیبی و نیجریه و همچنین کاهش صادرات روسیه می‌تواند قیمت نفت‌خام را صعودی کند.

پیش‌بینی نفت 100 دلاری

بانک ملی استرالیا روز جمعه در یادداشتی تحقیقاتی اعلام کرد که انتظار دارد پیش‌بینی اوپک در صورت تحقق، «قیمت جهانی نفت را به بالاتر از 100 دلار در هر بشکه برساند»، ضمن آنکه کاهش ارزش دلار آمریکا کماکان به افزایش قیمت کالاهای اساسی منجر خواهد شد. بنابراین گزارش، کاسته‌‌‌‌‌شدن از نرخ رشد تورم در ایالات‌متحده، بازارها را امیدوار کرده که فدرال‌رزرو ایالات‌متحده سرانجام موفق شد به پایان سریع‌ترین کمپین انقباض سیاست پولی خود از دهه‌1980 نزدیک شود.

کاهش بیشتر تولید و حمایت از قیمت

در همین‌حال، عربستان‌سعودی و روسیه، بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان، در این ماه توافق کردند که سطوح کاهش‌‌‌‌‌ تولید و عرضه نفت خود را که از نوامبر سال‌گذشته به مورد اجرا گذاشته‌اند، بازهم افزایش دهند تا از این طریق، از قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی حمایت بیشتری کنند. سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) در روز پنج‌شنبه پیش‌بینی خود از تقاضای نفت در سال‌جاری میلادی را افزایش داد. اوپک پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای نفت در سال‌آینده نیز تا حداقل 2/ 2درصد رشد کند. قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال در لحظه تنظیم گزارش با 05/ 0‌درصد افزایش به 81 دلار و 39‌سنت رسید. در عین‌حال نفت وست‌تگزاس‌اینتر‌میدیت آمریکا با 01/ 0‌درصد کاهش، رقم 76 دلار و 80‌سنت را ثبت کرد.

افزایش بودجه ‌نفتی طرابلس

با وجود تمامی تنش‌های دهه‌های اخیر در صنعت نفت و گاز لیبی، وزیر نفت و گاز دولت ملی این کشور به‌تازگی اعلام کرد که دولت، بودجه‌‌‌‌‌ای را برای افزایش تولید نفت‌خام اختصاص داده‌است. وی در عین‌حال تاکید کرد که تولید نفت لیبی از یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه حال‌حاضر به دو‌میلیون بشکه در روز در بازه زمانی سه تا پنج سال‌دیگر خواهد رسید. لیبی برای دستیابی به هدف تولید دو‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای نیازمند ورود و سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های نفتی بین‌المللی است، به گونه‌ای که پروژه‌های نفتی جدید از طریق همکاری بین لیبی و شرکای خارجی اجرایی شود. وی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش نفت لیبی به منظور افزایش تولید داخلی تاکید کرد که دولت لیبی در تلاش است تا فضای مناسب و جذاب سرمایه‌گذاری را برای ورود سرمایه‌‌‌‌‌گذاران خارجی به میدان فراهم کند. شایان ذکر است در همین رابطه، فرحات بن‌قداره رئیس شرکت ملی نفت و گاز و الصدیق عمر الکبیر رئیس بانک‌مرکزی لیبی، اخیرا نشستی مشترک را برای بررسی راهکارهای شرکت ملی نفت و گاز این کشور با هدف افزایش تولید سوخت‌های فسیلی در این شرکت برگزار کردند.

لیبی؛ بزرگ‌ترین منبع نفت و گاز آفریقا

گفتنی است لیبی بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز در قاره آفریقا را در اختیار دارد و به‌نوعی می‌توان ادعا کرد این کشور روزنه امید اروپا در بحبوحه تحریم‌ها علیه نفت و گاز روسیه به‌حساب می‌آید به‌ویژه در شرایطی که عربستان و روسیه نیز به کاهش عرضه نفت مبادرت کرده‌‌‌‌‌اند. خوب است بدانید لیبی از الزام ائتلاف اوپک‌‌‌‌‌پلاس مبنی‌‌‌‌‌بر کاهش مجموع تولید نفت خود به میزان ۲‌‌‌‌‌میلیون بشکه روزانه از ماه نوامبر، مستثنی شده‌‌‌‌‌بود. به گزارش تی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تی فارسی، دولت وحدت‌ملی لیبی با انتشار پیامی اعلام کرد: حالت اضطراری برای شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه نفت و گاز که برای اکتشاف و استخراج این دو کالای استراتژیک با شرکت ملی نفت لیبی قرارداد امضا کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، لغو شده‌‌‌‌‌است. در متن بیانیه تاکید شده که لغو حالت اضطراری، پس از تحلیل واقع‌‌‌‌‌بینانه و به‌دنبال شناخت جامع از وضعیت امنیتی کشور مصوب ‌‌‌‌‌شده ‌‌‌‌‌است. همچنین تصریح شد لیبی به پیشبرد صنعت سوخت‌های فسیلی و صادرات نفت خود به بازارهای جهانی که منبع اصلی درآمد این کشور به‌‌‌‌‌حساب می‌آید، ادامه خواهد داد.

تبعات خاتمه شرایط اضطراری

اعلام پایان حالت اضطراری در تولید نفت لیبی می‌تواند به بازگشت روزانه ۸۵۰‌‌‌‌‌‌هزار بشکه نفت‌خام به بازار جهانی، منتهی شود. مدتی است تولید نفت این کشور از سوی گروه‌های شبه‌‌‌‌‌نظامی تحت‌‌‌‌‌حمایت فرمانده نیروهای مستقر در شرق لیبی، متوقف ‌‌‌‌‌شده‌‌‌‌‌است. واقعیت غیرقابل‌انکار اینکه اکثریت قریب به‌اتفاق جناح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی و حتی نظامی در لیبی به‌دنبال بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مندی از درآمد حاصل از صادرات نفت این کشور هستند. رشد دو برابری تولید نفت این کشور از ۶۰۰‌‌‌‌‌‌هزار به یک‌‌‌‌‌میلیون و ۲۰۰‌‌‌‌‌هزار بشکه روزانه بیانگر این حقیقت است که اروپا و آمریکا با جدیت بیش از پیش، انتفاع حداکثری از منابع سوخت‌های فسیلی این کشور آفریقایی را در دستور کار دارند.