سرمایه‌گذاری ۵۰‌میلیارد دلاری ایران برای افزایش تولید نفت و گاز

دهقان افزود: تکمیل چاه‌‌‌‌‌های فازهای دیگر با سرمایه‌گذاری ۵۰۰‌میلیون دلار نیز در دستور کار است، همچنین حفاری ۳۵ حلقه چاه در پارس‌جنوبی با سرمایه‌گذاری ۱/ ۱‌میلیارد دلاری انجام خواهد شد. وی تاکید کرد: ایجاد ایستگاه‌‌‌‌‌های فشارافزایی در پارس‌جنوبی با سرمایه‌گذاری ۱۵‌میلیارد دلار نیز انجام خواهد شد. توسعه فاز‌نخست میدان کیش با سرمایه‌گذاری ۹۳۰‌میلیون دلار، میدان بلال با سرمایه‌گذاری ۴۴۰‌میلیون دلار و میدان فرزاد بی‌ با سرمایه‌گذاری ۸/ ۱‌میلیارد دلار در دست توسعه قرار دارد. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه در مجموع برای افزایش تولید گاز در کشور ۲۲‌میلیارد دلار پروژه‌‌‌‌‌ در حال اجراست، گفت: ۶/ ۳‌میلیارد دلار قرارداد در قالب ۱۴طرح برای افزایش تولید گاز مانند احداث ایستگاه‌‌‌‌‌های تقویت فشار، توسعه میدان‌‌‌‌‌های گازی مانند خارتنگ، مدار، توس و... نیز اجرا می‌شود.

دهقان با بیان اینکه برای افزایش تولید نفت نیز حدود ۲۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در دست اجرا است، افزود: این طرح‌ها شامل توسعه میدان آزادگان جنوبی با سرمایه‌گذاری ۵/ ۱‌میلیارد دلار، توسعه میدان‌‌‌‌‌های سپهر و جفیر با سرمایه‌گذاری حدود ۲‌میلیارد دلار، تکمیل و نگهداشت و افزایش تولید نفت (۳۳ طرح) با سرمایه‌گذاری ۸/ ۵‌میلیارد دلار، توسعه میدان یادآوران با سرمایه‌گذاری ۸/ ۳‌میلیارد دلار و... است. وی ادامه داد: هفت طرح نفتی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵‌میلیارد دلار برای افزایش تولید از میدان‌‌‌‌‌های گازی در آینده اجرا خواهد شد. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اجرای هفت طرح توسعه میدان‌‌‌‌‌های نفتی با سرمایه‌گذاری ۱۸‌میلیارد دلار در سال‌های آینده گفت: توسعه یکپارچه میدان آزادگان، توسعه میدان اروند، دارخوین، منصوری، آب‌‌‌‌‌تیمور، دهلران و سوسنگرد شامل این طرح‌ها خواهد بود. دهقان با تاکید بر اینکه حدود ۵۰‌میلیارد دلار پروژه جاری برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور در حال اجراست، افزود: ۳۳‌میلیارد دلار نیز پروژه در آینده اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: فرصت سرمایه‌گذاری در ۱۰۰میدان نفت و گاز در هفته‌های آینده رونمایی خواهد شد.  معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: اگرچه قراردادهای الگوهای قراردادهای نفتی ایران (آی‌‌‌‌‌پی‌‌‌‌‌سی) وجود دارد، دیگر قراردادها نیز امکان استفاده خواهند داشت.