موافقت بحث ‌برانگیز بریتانیا با توسعه یک میدان نفتی جدید

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، توسعه این میدان انتقادات شدیدی را به‌دنبال داشته چراکه بحران اقلیمی را تشدید و توانایی بریتانیا را برای انجام تعهدات خود برای دستیابی به هدف کربن‌صفر تا سال‌۲۰۵۰ زیر سوال می‌برد. سخنگوی سازمان بهره‌برداری از پروژه‌های نفت و گاز دریای شمال گفت: «ما امروز طرح توسعه میدان Rosebank را تصویب کردیم و عملیات توسعه به‌زودی شروع خواهد شد.» این سخنگو افزود: این تصمیم با درنظر گرفتن ملاحظات کربن‌صفر در طول اجرای پروژه اتخاذ‌ شده‌است. ریشی سوناک، نخست‌‌‌‌‌‌‌وزیر بریتانیا اخیرا گفته بود می‌خواهد توسعه میدان‌های نفت و گاز در دریای شمال را «به‌حداکثر رسانده» و صدها مجوز جدید صادر کند. سوناک استدلال کرده است که این ذخایر امنیت انرژی‌بریتانیا را تامین کرده و به کاهش مبلغ قبوض برق و گاز کمک می‌کند.

سوناک در ماه ژوئیه گفت: حتی زمانی‌که در سال‌۲۰۵۰ به کربن‌صفر رسیدیم، یک‌چهارم انرژی مورد‌نیاز ما از نفت و گاز تامین خواهد شد، اما کسانی هستند که ترجیح می‌دهند این انرژی از کشورهای متخاصم تامین شود تا از ذخایری که خودمان در کشور داریم. اما منتقدان استدلال می‌کنند که بریتانیا ۸۰‌درصد نفت خود را صادر می‌کند و Rosebank هیچ تاثیری در کاهش قبوض سوخت یا تقویت امنیت انرژی‌بریتانیا نخواهد داشت.

تسا خان، مدیر اجرایی موسسه تحقیقاتی Uplift بریتانیا، گفت: بیشتر نفت بریتانیا به خارج از کشور ارسال می‌شود و باقی‌مانده آن با هر قیمتی که بیشترین سود را برای دولت داشته‌باشد، به ما فروخته می‌شود. فعالان محیط‌زیست همچنین می‌گویند که ادامه تولید سوخت‌های فسیلی جدید در دهه‌های آینده تعهدات اقلیمی بریتانیا را زیرسوال خواهد برد. در سال‌۲۰۲۱ آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که برای کاهش گرمایش کره ‌زمین، نباید هیچ میدان نفت و گاز جدیدی ایجاد کرد. لیندسی والش، مشاور سیاست تغییر اقلیم در موسسه آکسفام، گفت که Rosebank، وابستگی بریتانیا را به سوخت‌های فسیلی بیشتر خواهد کرد و امواج گرما، سیل‌‌‌‌‌‌‌ها و آتش‌‌‌‌‌‌‌سوزی‌‌‌‌‌‌‌های جنگلی زندگی‌‌‌‌‌‌‌ را در این منطقه به نابودی خواهد کشاند.

کلر کوتینیو، وزیر امنیت انرژی‌بریتانیا، گفت: Rosebank شغل ایجاد‌کرده و بریتانیا را قادر می‌سازد اتکا به واردات نفت و گاز را کاهش دهد. او با ارسال متنی در ایکس (توییتر سابق) گفت: «ما در کاهش انتشار کربن سرآمد کشورهای جهان هستیم، اما دست از تلاش بیشتر بر نخواهیم داشت.»Rosebank تقریبا دو‌برابر میدان نفتی کامبو در دریای شمال است که در مسیر توسعه قرار داشت تا اینکه شرکت شل در سال‌۲۰۲۱ به دلایل اقتصادی از این پروژه خارج شد. Uplift گفته است که علیه دولت برای صدور مجوز توسعهRosebank اقدام قانونی خواهد کرد. صدور این مجوز تنها یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که سوناک تاخیر در تعهدات مهم آب‌و‌هوایی، از جمله لغو ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی و کند‌کردن برنامه‌‌‌‌‌‌‌ها برای حذف تدریجی بویلرهای گاز را اعلام کرد.  کارشناسان آب و هوا می‌گویند که این تصمیمات اجرای تعهدات کربن‌صفر را برای بریتانیا بسیار دشوارتر می‌کند.