برنامه افزایش تولید نفت

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» روز گذشته مراسمی با هدف «امضای تفاهم‌نامه پویش اهدای بسته‌‌‌‌‌‌‌های آموزشی به دانش‌‌‌‌‌‌‌آموزان محروم مناطق نفت‌خیز و گازخیز کشور» در ساختمان مرکزی شرکت ملی نفت برگزار شد؛ تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌‌ای که بین شرکت ملی نفت ایران، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری و کمیته امداد امام‌خمینی‌‌(ره) و به‌منظور اهدای ۲۰‌میلیارد ‌تومان بسته‌‌‌‌‌‌‌های آموزشی بین دانش‌‌‌‌‌‌‌آموزان مناطق نفت و گازخیز امضا شد. در این مراسم جواد اوجی با اشاره به اولویت قرارگرفتن فعالیت‌های عام‌المنفعه بعد از دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور، توضیح داد: در کل وزارت نفت ۲۰‌هزار‌ میلیارد‌تومان پروژه عام‌‌‌‌‌‌‌المنفعه تعریف شده‌است. اوجی با بیان اینکه در اجرای پروژه مسوولیت‌‌‌‌‌‌‌ اجتماعی سراغ پروژه‌هایی می‌‌‌‌‌‌‌رویم که نیمه‌‌‌‌‌‌‌کاره مانده‌‌‌‌‌‌‌اند، گفت: با این اقدام‌ها و اثر مثبت آن در صنعت نفت، فروش و صادرات نفت افزایش یافت و در رشد اقتصادی کشور، گروه نفت توانست به عدد ۱۹.۸‌درصد برسد.

آخرین وضعیت میادین مشترک

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه این مراسم به جمع خبرنگاران پیوست و به سوالات آنها در رابطه با آخرین رویدادهای این صنعت پاسخ داد. محسن خجسته‌مهر خبر داد: تولید نفت ایران که هم‌اکنون ۳.۳‌میلیون بشکه در روز است، تا پایان سال‌جاری به ۳.۵‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید. معاون وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص رویکرد ایران در میدان مشترک آرش گفت: در مورد میدان آرش موضع ما همان موضع وزارت‌خارجه و وزیر نفت است.

وی همچنین در مورد وضعیت تولید در میدان غرب کارون اظهار کرد: از نظر تولید، نسبت تولید و توسعه در میادین مشترک به میادین مستقل سه به یک است؛ یعنی ۳‌برابر از میادین مشترک و یک‌برابر از میادین مستقل تولید داریم، بنابراین اولویت ما درخصوص تولید حداکثری از میادین مشترک دنبال می‌شود، ضمن اینکه، اکنون در حال اجرای پروژه‌های نگهداشت توان و افزایش تولید از این میادین هستیم.

خجسته‌‌‌‌‌‌‌مهر همچنین در رابطه با میادین سپهر و جفیر توضیح داد: تولید از میادین سپهر و جفیر از هفته گذشته آغاز شد که جزو طرح‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌ای بود و به نتیجه رسیده و ما در حال‌حاضر ظرفیت تولید ۲۰‌هزار بشکه در روز از این دو میدان را داریم و در آینده نزدیک با حضور وزیر نفت به‌صورت رسمی این دو میدان به بهره‌برداری خواهند رسید. وی گفت: در میدان آزادگان جنوبی سال‌گذشته حدود ۴۰ حلقه چاه جدید را وارد مدار تولید کردیم و امسال نیز ۱۵ حلقه اضافه شد و تا پایان آبان ماه ۱۵ حلقه چاه دیگر هم اضافه می‌شود؛ یعنی از سال‌گذشته تا پایان آبان ماه ۷۰حلقه چاه وارد مدار تولید می‌شود. همچنین حضور دکل‌‌‌‌‌‌‌های حفاری در میادین غرب کارون ۷۰‌درصد افزایش یافته‌است. مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنین در رابطه با مذاکرات گازی ایران و روسیه گفت: این مذاکرات ادامه دارد و هر زمان این مذاکرات به نتیجه رسید، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

تعریف ۶ هزار طرح مسوولیت اجتماعی

خجسته‌‌‌‌‌‌‌مهر در این مراسم گفت: از شهریور ۱۴۰۰ بالغ بر ۶‌هزار طرح مسوولیت‌های اجتماعی به ارزش ۱۷‌هزار‌میلیارد‌تومان تعریف شد که تا امروز بالغ بر ۲‌هزار طرح به اتمام رسیده است و ۴‌هزار طرح دیگر در اقصی‌نقاط کشور در حال انجام است که ۸۲‌درصد این طرح‌ها، پیرامون مناطق عملیاتی در ۱۰ استان نفت‌خیز و گازخیز کشور است.  وی از اهدای ۱۵۰‌هزار بسته نوشت‌‌‌‌‌‌‌افزار تولید ایران به دانش‌‌‌‌‌‌‌آموزان کم‌‌‌‌‌‌‌بضاعت در مناطق محروم در پویش اهدای بسته‌‌‌‌‌‌‌های آموزشی به دانش‌‌‌‌‌‌‌آموزان محروم مناطق نفت‌خیز و گازخیز کشور خبر داد و گفت: در طرح ارتقای سطح علمی و رشد پایه‌‌‌‌‌‌‌های سوادآموزی و مهارت‌آموزی در مناطق محروم، حمایت از ۱۰‌هزار معلم و ۱۸‌هزار دانش‌‌‌‌‌‌‌آموز در بخش مسوولیت‌های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های زیرمجموعه هدف‌گذاری شده‌است.