آغاز حفاری چاه اکتشافی گاز در فارس

مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در حاشیه این آیین گفت: استان فارس یکی از استان‌های بسیار مهم و زرخیز در کشور است که به تعبیری پس از استان خوزستان که بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی در آن قراردارد بسیار حائزاهمیت است. وی با بیان اینکه استان فارس منابع گازی بسیار غنی دارد، افزود: مهم‌ترین ویژگی استان فارس این است که بیشترین میدان‌های گازی را در خود داراست و اکتشاف‌‌‌‌‌‌‌هایی که تاکنون در این استان انجام‌شده نشان می‌دهد ظرفیت‌های بالقوه‌‌‌‌‌‌‌ای از ذخایر گازی در آن وجود دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: با توجه به تاکیدهای اخیر مقام‌‌‌‌‌‌‌های ارشد کشوری درباره ذخایر عظیم گازی، استان فارس در اولویت قرارگرفته و شهرستان خنج نیز از اهمیت بسیاری در این زمینه برخوردار است. فکور اضافه کرد: هم‌اکنون پنج حوزه اکتشافی جدید در جنوب فارس وجود دارد که این حوزه‌‌‌‌‌‌‌ها از ذخایر عظیم گاز بهره می‌برند و قابل استخراج هستند. وی منابع گازی تخته در شهرستان خنج را دارای ذخایر عظیم و بسیار غنی دانست و گفت: برای دست‌یافتن به منابع گازی در این منطقه پنج سال‌تلاش مستمر انجام‌شده و هم‌اکنون زیرساخت‌ها برای بهره‌‌‌‌‌‌‌گیری از این منابع آماده شده‌است. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: تاکنون ۲۸‌میلیارد‌تومان برای احداث راه برای محل حفر چاه اکتشافی هزینه شده و برای حفر چاه اکتشافی اصلی که امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم ۶۰۰‌میلیارد‌تومان اعتبار اختصاص یافته‌است.

فکور افزود: با اهدافی که در این شهرستان تعریف‌شده، بی‌‌‌‌‌‌‌شک مشکل کمبود گاز در شبکه سراسری برطرف می‌شود. حسین حسین‌‌‌‌‌‌‌زاده، نماینده مردم لار، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای‌اسلامی نیز در این‌باره گفت: شهرستان خنج بیشترین منابع گازی فارس را به خود اختصاص‌داده و هم‌اکنون از دو حوزه گازی هما و شانول با بیش از ۵۰ حلقه چاه بهره می‌برد. وی افزود: حوزه گازی ارم نیز در حومه خنج وجود دارد که ذخیره بیش از ۳۰سال ‌مورد‌نیاز کشور را داراست. بهادر اسفندیاری، فرماندار شهرستان خنج نیز با اشاره به موقعیت ویژه شهرستان خنج خواستار ایجاد تاسیسات گازی و پتروشیمی و صنایع نفت و گاز و به‌کارگیری نیروهای بومی این شهرستان شد.