درهای اوپک برای ورود برزیل باز است

 با توجه به اینکه تولید نفت و گاز برزیل در ژوئیه به اوج ۵‌میلیون بشکه در روز رسیده بود، منطقی به‌نظر می‌رسد که اوپک برای پیوستن این کشور آماده باشد. تولید نفت برزیل ۱۸.۶‌درصد نسبت به سال‌گذشته میلادی افزایش‌یافته و به ۴‌میلیون بشکه در روز رسیده‌است.  طبق گزارش وود مکنزی، انتظار می‌رود شرکت‌های نفت خصوصی برزیل تولید خود را ۷۵‌درصد تا ۲۰۳۰ افزایش دهند. همچنین پیش‌بینی می‌شود شرکت پترو براس هم تولید خود را ۸۱‌درصد تا آن زمان بالا ببرد. پتروبراس اعلام کرده قصد دارد ۷۸‌میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ برای تقویت تولید هزینه کند. پیشرفت سریع برزیل در صنعت نفت و تبدیل‌شدن آن به یک صادر‌کننده بزرگ، از یک طرف آن را به یک گزینه وسوسه‌‌‌‌‌‌‌انگیز برای اوپک تبدیل‌کرده و از طرف دیگر تهدیدی برای اوپک در صورت نپیوستن به آن است. وزیر انرژی برزیل در اوایل ژانویه ۲۰۲۰ با پیوستن به اوپک مخالفت کرد. وی در آن زمان گفت: «هدف ما افزایش تولید و مشارکت بیشتر در بازار بین‌المللی نفت و گاز است و تصمیمی برای پیوستن به اوپک یا هر سازمان یا انجمن دیگری را نداریم، چون محدودیت رو نمی‌‌‌‌‌‌‌پذیریم و می‌خواهیم تولید خود را افزایش دهیم.»

تنها مزیت پیوستن برزیل به اوپک افزایش قدرت این گروه برای کنترل بازار نفت است. آن وقت برزیل هم از اینکه بخشی از یک گروه قدرتمند باشد سود خواهد برد. دبیرکل اوپک عقیده دارد عملکرد اقتصاد دنیا به‌رغم چالش‌های موجود خوب است، پس می‌توان نسبت به تقاضای نفت خوشبین بود. به گزارش بلومبرگ، ائتلاف اوپک‌پلاس به‌رغم مشکلات به‌وجود آمده توسط اقتصاد جهانی، هنوز هم نسبت به رشد تقاضای نفت خوشبین است. هیثم الغیص گفت: «اقتصاد دنیا به‌رغم چالش‌های موجود عملکرد خوبی دارد، بنابراین ما همچنان نسبت به تقاضای نفت خوشبین هستیم.» وی با بیان اینکه نمی‌تواند نتیجه اجلاس وزارتی آینده اوپک‌پلاس را که در هفته آخر نوامبر برگزار می‌شود پیش‌بینی کند، گفت: «تنها کاری که من می‌‌‌‌‌‌‌توانم انجام دهم ادامه بررسی روزانه زیرساخت‌های عرضه و تقاضا است.» دبیرکل اوپک تاکید کرد وزرای اوپک‌پلاس در اجلاس اواخر ماه‌جاری تمام موارد را بررسی کرده و اقدام مناسب را اتخاذ می‌کنند.

روسیه و عربستان در این اجلاس در مورد تمدید کاهش تولید داوطلبانه خود در سال‌آینده میلادی تصمیم‌گیری می‌کنند. ریاض و مسکو در روز یکشنبه اعلام کردند کاهش تولید داوطلبانه خود را که روی هم رفته به یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه در روز می‌رسد در دسامبر ادامه می‌دهند. این کاهش تولید علاوه‌بر کاهش تولیدی است که تمام اعضای اوپک‌پلاس در مورد آن توافق کرده‌اند و تا پایان سال‌آینده میلادی ادامه دارد. الغیص عقیده دارد اقتصاد آمریکا عملکرد خوبی دارد و اروپا با مشکلات جزئی روبه‌روست. اقتصاد چین هم بین ۴.۵ تا ۵‌درصد رشد خواهد داشت، بنابراین تقاضای جهانی برای نفت همچنان رو به افزایش خواهد بود. برزیل توانسته در حدود ۱۰سال گذشته به‌‌‌‌‌‌‌یک تولیدکننده بزرگ نفت در جهان بدل شود به‌‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌ای که نه‌‌‌‌‌‌‌تنها در پایان سال‌۲۰۲۰ این کشور توانسته به ‌‌‌‌‌‌‌بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در آمریکای‌‌‌‌‌‌‌لاتین بدل شود، بلکه با تولید حدود ۴میلیون بشکه در روز هم‌اکنون هفتمین تولیدکننده نفت در جهان به‌‌‌‌‌‌‌شمار می‌رود.